سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با هیرویاسو کوبایاشی سفیر ژاپن در تهران بر گسترش روابط فرهنگی دو کشور تاکید کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، وزیر ارشاد در دیدار با سفیر ژاپن در تهران با اشاره به اینکه حضور کشورها به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: حضور ژاپن به عنوان میهمان ویژه در دوره آینده نمایشگاه کتاب تهران این فرصت را به وجود می‌آورد که دو ملت بیش از گذشته با فرهنگ و تمدن یکدیگر آشنا شوند.

سیدعباس صالحی در این دیدار با تاکید بر این مطلب افزود: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در زمره بزرگترین رویدادهای فرهنگی در منطقه خاورمیانه به شمار می آید و میلیون ها ایرانی از اقصی نقاط کشور در آن شرکت می کنند.

وی در عین حال تصریح کرد: این نمایشگاه یک رویداد فرهنگی و ملی برای مردم و مسئولان کشورمان محسوب می شود و می تواند فرصتی را هم برای ژاپن به عنوان میهمان ویژه در دوره آینده فراهم کند تا روابط فرهنگی دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.

صالحی با اشاره به روابط دیرینه ایران و ژاپن ادامه داد: دو کشور نزدیک به ٩٠ سال است که روابط دیپلماتیک با یکدیگر دارند و ٦٠ سال است که دارای موافقتنامه فرهنگی هستند و بر اساس آن فعالیت های فرهنگی و هنری مشترک خود را پیش می برند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: روابط تاریخی و تمدنی دو ملت قدیمی و کهن است و اشتراکات و ارتباطات فرهنگی و هنری بر استمرار آن می افزاید.

وی با اشاره به سالروز شصتمین سال امضای موافقتنامه فرهنگی دو کشور و نودمین سال برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن ادامه داد: این سالروز می تواند فرصتی برای گسترش روابط فرهنگی و دیپلماتیک میان دو کشور باشد و باید از آن حداکثر بهره را برد.

صالحی در ادامه با اشاره به عرصه فرهنگی و هنرهای سینما، موسیقی، تجسمی، نمایشی، ادبیات و ترجمه کشورمان بر همکاری های مشترک در این زمینه ها با هدف آشنایی دو تمدن بزرگ آسیایی ایران و ژاپن تاکید کرد.

وی افزود: سفارت ژاپن در حوزه های مختلف فرهنگی فعالیت های خوبی در ایران داشته است و ما آمادگی استمرار و ادامه این فعالیت ها را داریم.

عضو کابینه دوازدهم در ادامه بر همکاری های دو جانبه در زمینه های گفت و گوهای ادبی و دینی تاکید کرد.

در این دیدار هیرویاسو کوبایاشی سفیر ژاپن در تهران با اشاره به روابط دیرینه فرهنگی و دیپلماتیک دو کشور گفت: خوشحالم که به عنوان سفیر ژاپن در ایران فعالیت می کنم و از کارم لذت می برم.

وی افزود: ایران و ژاپن دارای روابط دیرینه تاریخی و فرهنگی هستند و بسیاری از کالاهای ایران از طریق راه ابریشم وارد ژاپن شده است. در حال حاضر روابط دو کشور در زمینه های مختلف گسترش یافته است.

سفیر ژاپن در تهران با اشاره به سفر وزیر امور خارجه این کشور در سال ٢٠١٥ به ایران گفت: در این سفر شورای همکاری ایران و ژاپن تاسیس شد که بر اساس این شورا، ٦ کارگروه تشکیل شد و کارگروه ورزش و فرهنگ یکی از این ٦ کارگروه بود و سال گذشته دومین جلسه آن برگزار شد و درباره همکاری های مشترک فرهنگی و ورزشی دو کشور بحث شد.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی فعالیت های گسترده ای دارد و ما به راهنمایی های آن برای پیشبرد روابط فرهنگی دو کشور نیاز داریم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin