سیگوالد تامین‌ هاوگه، سفیر نروژ به همراه نمایندگانی از کشورهای ژاپن و کره در سفر به کرمان با محمدمهدی فداکار استاندار کرمان ملاقات کردند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، استاندار کرمان در این دیدار گفت: کشور ایران بیش از چهار دهه صادقانه میزبان مهاجران است و استان کرمان نیز خدمات بسیار ارزنده‌ای را در راستای بهبود وضعیت تحصیلی، درمانی و معیشتی اتباع خارجی انجام داده است.

فداکار افزود: همچنین استان کرمان آمادگی دارد در چارچوب ضوابط و مقررات، هرگونه همکاری که موجب افزایش خدمات به پناهندگان می‌شود را انجام دهد.

استاندار کرمان اظهار داشت: از سه و نیم میلیون نفر جمعیت ساکن در استان کرمان حدود 10 درصد آن را اتباع کشور افغانستان تشکیل می‌دهند و این در مقابل مصرف اتباع از اقلامی که یارانه به آنها تعلق می‌گیرد عدد بزرگی است.

فداکار با اشاره به اینکه حدود 15 درصد مدارس استان را دانش‌آموزان افغانستانی تشکیل می‌دهند، گفت: جای دادن این تعداد در مدارس فشار زیادی را بابت هزینه‌های معلمین و سرانه‌های آموزشی به آموزش و پرورش استان وارد کرده است.

استاندار کرمان در ادامه گفت: هزینه‌های بهداشت و درمان اتباع خارجی نیز مشکلات زیادی ایجاد کرده و 350 هزار نفری که در استان ساکن هستند، نیاز به بیمارستان‌های مجهزی دارند و همچنین زایشگاه‌های مجهزی به آنها تعلق گرفته است.

استاندار کرمان با بیان اینکه فرصت‌های شغلی زیادی توسط افاغنه در استان اشغال شده است، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در استان شغل‌های جداگانه‌ای برای اتباع ایجاد کنیم و با یک نگاه بشر دوستانه و همکاری متقابل، مشکلات امنیتی و خیلی از مسائل دیگر پناهندگان را حل کنیم.

سفیر نروژ در این دیدار گفت: این سفر با برنامه‌ریزی از سوی برنامه جهانی غذای سازمان ملل و انجمن پناهندگان کشور نروژ انجام شده است و از مهمانشهر بردسیر و برخی از پروژه‌های برنامه جهانی غذا در استان کرمان بازدید و مسائل و مشکلات از نزدیک بررسی شد.

سیگوالد تامین‌ هاوگه، با اشاره به برابری جمعیت کشور نروژ با تعداد مهاجران افغانی در ایران گفت: ایران یکی از بزرگترین پذیرندگان مهاجر در جهان است و خدمات ایران به پناهندگان قابل تقدیر بوده و بایستی فارغ از مباحث سیاسی با در نظر گرفتن مسائل بشردوستانه برای حل مشکلات و همکاری بیشتر تعامل داشت.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin