محمد علی کریمی در دیدار با سفیر سوئد در ایران گفت: با توجه به تاثیرپذیری شهرهای کشور از تهران، انتقال تجربه کشورهای اروپایی به پایتخت می تواند در سطح ملی نیز تاثیرگذار باشد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در دیدار با هلنا سانگلند با بیان اینکه تهران با مشکلات زیست‌محیطی و ترافیک مواجه است، گفت: یکی از برنامه‌های مدیریت شهری برای حل مشکلات پایتخت، حرکت به سمت تحقق شهر هوشمند است.در این راستا، شهرداری تهران آماده همکاری با کشورهای اروپایی از جمله سوئد است.

وی ساماندهی پسماند شهری را از مهم‌ترین دغدغه های شهرداری تهران ذکر و اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۹ میلیون تن زباله در تهران تولید می شود که تنها دو درصد از این میزان زباله به انرژی تبدیل می‌شود بنابراین به ورود فناوری‌های نوین و استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران جدید در این زمینه نیاز داریم.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران همچنین از برگزاری دوره‌های آموزشی و فرصت‌های مطالعاتی توسط آژانس بین المللی توسعه همکاری سوئد استقبال کرد و گفت: در قالب این دوره‌های آموزشی، امکان انتقال اطلاعات و تجربه در حوزه شهری فراهم می شود.چنانچه در گذشته نیز با اعزام نیرو تجربیات خوبی مبادله شد.شهرداری تهران به‌ دنبال تقویت دیپلماسی شهری با کشورهای اروپایی به ویژه سوئد است تا ازطریق انتقال تجارب، امکان خدمات رسانی بهتر به شهروندان فراهم شود.

در این دیدار سفیر سوئد در ایران، با بیان اینکه در ابتدای ورود به تهران، به دلیل ترافیک و آلودگی هوا علاقه چندانی به این شهر نداشتم، به تغییر دیدگاه خود با گذشت زمان اشاره و اظهارکرد: تهران مانند بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا با مشکلات ترافیک، نحوه مدیریت منابع آب و تراکم ساختمان رو به رو است که باید در این زمینه راه‌حل‌های مشترک پیش‌بینی شود.

هلنا سانگلند با اشاره به دغدغه شهرداری تهران برای حرکت به سمت شهر هوشمند گفت: کشور سوئد در زمینه توسعه فناوری اطلاعات و سیستم‌های هوشمند شهری در سال‌های گذشته بسیار موفق عمل کرده است و می‌تواند با شهرهایی مانند تهران در این زمینه تبادل اطلاعات کند.

وی یکی دیگر از زمینه‌های همکاری را مدیریت پسماند دانست و به تجربه سوئد مبنی بر واردات پسماند برای تولید انرژی اشاره کرد و گفت: در نخستین روزهای حضور در تهران موضوع ساماندهی زباله بسیار برایم تعجب آور بود چرا که شهروندان زباله‌های خشک همچون کاغذ را از زباله‌تر تفکیک نمی‌کردند.

سفیر سوئد با تاکید بر آمادگی این کشور برای همکاری با مدیریت شهری تهران برای ساماندهی موضوع پسماند، نقش شهروندان در این زمینه را بسیار مهم و تاثیرگذار خواند.

هلنا سانگلند با تاکید بر اینکه با وجود برخی محدودیت‌های سیاسی و مسائل مربوط به تحریم‌ها، کشورهای اروپایی به‌ویژه سوئد مصمم به حفظ ارتباط با ایران و تهران هستند، تصریح کرد: با وجود مشکلات پیش آمده بر سر راه توافق هسته‌ای، اروپا همچنان بر سر پیمان خود در خصوص حمایت از توافق هسته‌ای می‌ماند.در همین راستا، سوئد به همراه شش کشور اروپایی دیگر تلاش می کند کانال مالی جداگانه‌ای را برای حفظ تعاملات خود با تهران تعریف کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin