کریستوفر ماپانگا، سفیر زیمبابوه در ایران با حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل بین الملل در ابتدای این دیدار، گفت: تحریم‌های یکجانبه و ضد حقوق بشری کاخ سفید و برخی کشورهای اروپایی به ابزاری تروریستی علیه ملت‌ها از جمله جمهوری زیمبابوه تبدیل شده است.

وی افزود: رایزنی و گفتگوهای مؤثر بین دولتها و مجالس دو کشور می‌تواند گام مشترک و مهمی برای حرکت در مسیر شکستن تحریم‌ها باشد.

امیرعبداللهیان در ادامه بر اهمیت نقش دیپلماسی پارلمانی در ارتقا مناسبات دوستانه فیمابین تاکید کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی بر تقویت و تحکیم همکاری‌ها در قاره مهم آفریقا تاکید دارد.

وی با انتقاد از رفتار نظام سلطه در فقیر نگهداشتن و استثمار آفریقا و سرقت منابع غنی این قاره ثروتمند، بر آمادگی کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی از جمله در حوزه‌های اقتصادی، بهداشت و درمان و همچنین گفتگوی گروه‌های دوستی پارلمانی دوکشور تاکید کرد.

دستیار رئیس مجلس در امور بین الملل ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت زیمبابوه برای قربانیان ویروس کرونا از جمله فوت وزیر خارجه این کشور در اثر ابتلاء به کرونا، تصریح کرد: ما از انتقال تجارب کادر درمان و پزشکان ایران برای کمک به دولت زیمبابوه استقبال می‌کنیم.

سفیر زیمبابوه نیز در این دیدار با اشاره پیشرفت‌های بزرگ جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علم، فناوری، دفاعی و توسعه پایدار تصریح کرد: با توجه به نقش و جایگاه مجالس دو کشور در عرصه قانونگذاری و نظارت بر عملکرد دولت، تقویت و تحکیم روابط پارلمانی فیمابین برای کشور متبوعش بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در این راستا تمایل داریم گفتگو وتبادل نظر میان مقامات پارلمانی دو کشور را در شرایط کنونی متأثر از همه گیری کرونا بصورت نشست مجازی برگزار کنیم.

ماپانگا در پایان گفت: سفارت جمهوری زیمبابوه برای تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد و گسترش بیش از پیش تعاملات فیمابین در دستور کار ما است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin