دکتر محمدرضا نصیری، دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی، و دکتر کریم نجفی برزگر، دبیرکل شبکۀ دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، با سفیر ازبکستان، بهادر عبدالله یوف، در محل سفارت آن کشور دیدار کردند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در این دیدار طرفین دربارۀ مناسبات علمی و فرهنگی دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

سفیر ازبکستان، ضمن تشکر و قدردانی از حضور دبیر فرهنگستان و همراهان، از توسعۀ روابط فرهنگی بین ایران و ازبکستان استقبال شایسته کرد.

وی همچنین ضمن تقدیر از دکتر نصیری، از وی به‌عنوان یک شخصیت بابرشناس، به‌جهت تحقیقات وی در زمینۀ بابر، یاد کرد و نتایج کار او را مورد توجه کشورهای آسیایی، به‌ویژه ازبکستان (محل تولد بابر) دانست.

در ادامه دکتر نصیری، ضمن اهدای یک دوره تاریخ فرشته که جلد دوم آن مربوط به دورۀ پادشاهی بابر و خاندان وی است، دربارۀ بابرنامه و تصحیح آن بر اساس نسخه‌های متعدد موجود در کشورهای مختلف سخن گفت و در باب اهمیت این کتاب در میان تاریخ‌دانان کشورها، به‌ویژه ازبکستان، مطالبی را بازگو کرد.

پس از آن سفیر ازبکستان، ضمن از ابراز خوشحالی از توجه به بابر و بابرنامه در ایران، اظهار کرد: که با توجه به اهمیت جایگاه بابر در عرصۀ سیاسی، در ازبکستان، و وجود نسخه‌های متعدد مربوط به دورۀ حیات و پادشاهی وی، انتشار بابرنامه و رونمایی از آن در بین دانشگاهیان ازبکستان ضروری است، و ضمن دعوت از دکتر نصیری برای حضور در آن کشور، خواستار رونمایی این اثر ارزشمند و معرفی آن به دانشگاهیان و مراکز علمی آن کشور شد.

سفیر ازبکستان در ادامه از دیدار با دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی، سخن گفت و افزود: برای ایجاد ارتباط ادبی و فرهنگی با فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی و برگزاری کلاس‌های بازآموزی آمادگی کامل دارند.

دکتر نصیری نیز ضمن برشمردن آثار و مفاخر علمی و ادبی ازبکستان، خاصه امیرعلی‌شیر نوایی، اظهار کرد: از جملۀ برنامه‌های مهم فرهنگستان در نیمۀ دوم سال جاری، برگزاری نشست علمی ـ فرهنگی بزرگداشت امیرعلی‌شیر نوایی است.

سفیر ازبکستان از این اقدام شایسته استقبال نمود و خواستار همکاری مشترک ایران و ازبکستان در برگزاری این نشست علمی و فرهنگی شد.

در ادامه دکتر نجفی برزگر اظهار کرد: اکنون ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی و کمیتۀ علمی دانشگاه‌های مجازی کشورهای اسلامی هستند و بر این اساس ظرفیت ارزشمندی برای رشد زیرساخت‌های علمی و فناوری کشورها وجود دارد.

وی در ادامه افزود: جمهوری ازبکستان از جملۀ کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است. این شبکه آمادگی کامل برای برقراری ارتباط و بهره‌برداری دانشگاه‌های ازبکستان از این ظرفیت بین‌المللی را دارد.

در پایان سفیر جمهوری ازبکستان، ضمن استقبال از این فرصت ارزشمند، آمادگی دانشگاه مرکزی جمهوری ازبکستان را برای همکاری با ایران اعلام نمود و زمینه را برای ایجاد عضویت و تفاهم‌نامۀ مشترک علمی و فرهنگی با این شبکه فراهم و مناسب دانست.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin