سفیر روسیه در ایران معتقد است که آمریکا در پی ناکامی در شورای امنیت، نمی‌تواند از مکانیزم ماشه استفاده کند؛ او این تلاش آمریکا را غیرقانونی می‌داند که هیچ مبنای حقوقی ندارد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، لوان جاگاریان، سفیر فدراسیون روسیه در تهران درباره تحولات اخیر در شورای امنیت سازمان ملل و منطقه با خبرگزاری تسنیم گفتگویی داشته است که در ادامه می خوانید:

سفیر روسیه در خصوص موضوع مکانیزم ماشه معتقد است که آمریکا بیش از دو سال است که از برجام خارج شده و هیچ ربطی به قطعنامه 2231 ندارد و تلاش آمریکا غیرقانونی است و این کار هیچ مبنای حقوقی ندارد.

او به تلاش آمریکا برای ایجاد مشکل اشاره می‌کند و می‌گوید: پیش رو کارهای زیاد و راه دشواری داریم. باید خیلی تلاش کنیم که مشکلات دیگر بوجود نیاید. آمریکا تلاش می کند مشکلات را ایجاد کند لذا ما با دوستان ایرانی و چینی و همتایان اروپایی در تماس منظم برای حل و فصل مشکلاتی که پیش رو داریم، هستیم.

آقای جاگاریان می‌گوید که نشست مجازی پیشنهادی رئیس جمهوری روسیه با حضور سران ایران و 1+5 برای تبادل نظر در خصوص مسائل مختلف، نه فقط برجام، بلکه وضع فعلی در خلیج فارس است. او می‌گوید: باید فکری بکنیم چه اقدامی می توانیم با هم برای تنش زدایی اتخاذ کنیم که کشورهای این منطقه چه ایران و چه همسایگان و کشورهای عربی احساس خطر متقابل نداشته باشند.

سفیر روسیه درباره جواب رد دونالد ترامپ برای شرکت در نشست مجازی فوق می‌گوید: این جواب، جواب نهایی نیست و ما با آمریکایی ها در سطوح مختلف مذاکره می کنیم. او می‌‌افزاید که تاریخ این نشست مشخص نشده و این امر منوط به واکنش کشورهای دیگر از جمله ایران است.

جاگاریان تحریم آمریکا علیه لوله گاز استریم 2 را اقدامی تحقیرآمیز علیه آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌داند؛ با این حال او معتقد است که گاز طبیعی روسیه به آلمان و سپس به کشورهای عضو اتحادیه منتقل خواهد شد.

او در بخشی از گفتگوی خود بر این باور است که کشورها باید مانع تضعیف شورای امنیت سازمان ملل توسط آمریکا شوند و این را امری مهم تلقی می‌کند.

سفیر روسیه موضع کشورهای غربی در قبال تحولات اخیر بلاروس را تکرار سناریوی 2014 اوکراین می‌داند و می‌گوید: تلاشی که از طرف برخی کشورهای همسایه شکل گرفت، تکرار سناریویی است که ما در 2014 در اوکراین شاهد آن بودیم؛ یعنی کودتای غیرقانونی. ولی بلاروس دیگر اوکراین نیست و یک متحد نظامی روسیه هست و عضو پیمان و قرارداد امنیت دسته جمعی هست.

او درباره تولید واکسن کرونا توسط روسیه می‌گوید که روسیه اولین کشوری است که در دنیا این واکسن را تولید می‌کند. وی می‌گوید که به طرف ایرانی، موسسه‌ای روس را برای صحبت درباره شرایط تحویل این واکسن به ایران معرفی کرده است.

آقای جاگاریان در انتها معتقد است که کشورها نباید از انفجار بندر بیروت بهره‌برداری سیاسی کنند، بلکه تصمیم گیری درباره سرنوشت و اصلاحات در لبنان را به مردم این کشور واگذار کنند.

متن کامل مصاحبه تسنیم با سفیر روسیه را می‌توانید در ادامه بخوانید.

خیلی تشکر می کنم جناب آقای سفیر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. اخیرا شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران رای نداد و نتایج آن قابل توجه بود. این رای‌گیری و نتایج آن چه مفهومی داشت و چه گزاره‌ای را درباره رویکرد آمریکا بیان می‌کند؟

خیلی ممنون. مقدم بر هر چیزی به جنابعالی و گروه همراه شما خوشامد می گویم. درباره رأی گیری در شورای امنیت بی نهایت راضی هستیم. بالاخره در پی تلاش‌های مشترک روسیه، دوستان ایرانی و چینی موفق شدیم که اجازه ندهیم این طرح آمریکا اکثریت آرا را دریافت کند. این رأی گیری یک بار دیگر نشان می دهد که اکثریت اعضای شورای امنیت دیدگاهشان خیلی مثبت و واقع بین بوده است، بخصوص از رای سه کشور اروپایی اظهار رضایت می‌کنیم و این خیلی مهم بود که آنها چنانچه رأی ممتنع داده‌اند، اما خیلی از آن راضی هستیم. در آینده هم باید تلاش کنیم که همیشه این کشورها کنار ما برای حفظ برجام باشند. درباره اسنپ بک (مکانیزم ماشه) چندین بار در سطوح مختلف تاکید کردیم و به آمریکایی‌ها هم گفتیم که این تلاش، تلاش غیرقانونی است. آمریکا بیش از دو سال است که از برجام خارج شده و هیچ ربطی به قطعنامه 2231 ندارد و تلاش آمریکا غیرقانونی است و این کار هیچ مبنای حقوقی ندارد. امیدوارم که کشورهای اروپایی – سه کشور اروپایی – هم نظر ما خواهند بود.

آیا نتیجه رای‌گیری درباره تحریم تسلیحاتی، مفاهیم و سرنخی را درباره رأی گیری یا راه اندازی اسنپ بک توسط آمریکا در شورای امنیت پیش رو می‌گذارد؟ بدین مفهوم که بگوییم آن هم ناموفق خواهد بود؟

هر چند ما راضی هستیم ولی بدین معنا نیست که دیگر این داستان به پایان رسیده است. پیش رو ما کارهای زیاد و یک راه دشواری هم داریم. باید خیلی تلاش کنیم که مشکلات دیگر بوجود نیاید. آمریکا تلاش می کند مشکلات را ایجاد کند لذا ما با دوستان ایرانی و چینی و همتایان اروپایی در تماس منظم برای حل و فصل مشکلاتی که پیش رو داریم، هستیم. الان وارد جزئیات نمی شوم و می خواهم به ابتکار رئیس جمهور روسیه آقای پوتین اشاره کنم. همانطور که همه اطلاع دارند ما پیشنهاد کردیم یک جلسه مجازی سران کشورهای 5 کشور دائم شورای امنیت به علاوه ایران و آلمان برگزار شود که برای تبادل نظر در خصوص مسائل مختلف، نه فقط برجام، بلکه وضع فعلی در خلیج فارس باشد. چون وضع خیلی متشنج است. باید فکری بکنیم چه اقدامی می توانیم با هم برای تنش زدایی اتخاذ کنیم که کشورهای این منطقه چه ایران و چه همسایگان کشور شما و کشورهای عربی احساس خطر متقابل نداشته باشند. این وظیفه مشترک ما هست.

این نشست انلاینی که توسط آقای پوتین پیشنهاد شده آیا محدود به همین نشست است و ما این را باید به عنوان یک اتفاق کوتاه مدت ببینیم یا نه آغاز یک فرآیند و پروسه ای هست که می تواند ادامه داشته باشد؟ به خلیج فارس اشاره کردید. چقدر می توان این کار را انجام داد بدون اینکه یک سری از کشورهای منطقه ای باشند. ظاهرا نشست محدود به اعضای دائم شورای امنیت، ایران و آلمان هست ولی کشورهای منطقه ای در آن نیستند.

به نظر ما می تواند یک شروع خوب ابتدایی یک روند درازمدت باشد. لذا این مرحله اول است و امیدواریم تمام کشورهایی که ما از آن دعوت کردیم شرکت کنند و دیروز آقای لاوروف با آقای پامپئو مکالمه تلفنی داشت. شنیدیم که فرانسه و چین حمایت کردند. منتظر واکنش دوستان ایرانی هستیم.

ظاهرا آقای ترامپ هم درباره شرکت در این نشست ابراز تردید کرده و هنوز مطمئن نیستند.

بله ولی به هرحال این جواب، جواب نهایی نیست و ما با آمریکایی ها در سطوح مختلف مذاکره می کنیم و عرض کردم آقای پامپئو با آقای لاوروف مکالمه تلفنی داشت. آقای ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز و فردا با آمریکایی ها در شهر وین مذاکره می کند که در مورد موضوعات مختلف خلع سلاح و گفتگوی استراتژیک و سایر مسائل است. فکر می کنم حتما راجع به این موضوع صحبتی خواهد کرد. ولی ما بر فعالیت خود ادامه می دهیم. ولی یک بار دیگر تاکید می کنم این فقط می تواند یک روند یا شروع یک روند درازمدت باشد. طبیعتا مرحله اول است. ببینیم نتیجه چه خواهد بود، ولی باید خوش بین باشیم. امیدواریم در آینده هم با کشورهای همسایه ایران راجع به این موضوع تماس هایی داشته باشیم.

در رابطه با نشست آنلاینی که آقای پوتین اشاره کردند آیا تاریخ مشخصی دارد؟

هنوز نه و ما منتظر واکنش کشورهای دیگر هستیم از جمله واکنش جمهوری اسلامی ایران. این خیلی مهم است که چنین اتفاقی بدین معنا نیست که مذاکره دوجانبه باشد. این چند کشور گردهم می نشینند. 1+5 و ایران. این فرمت به نظرم خیلی خوب است و برای تبادل نظر در خصوص مسائل مختلف که قابل حل هستند مناسب است. در غیر اینصورت، این روند می تواند منجر به عواقب پیش بینی نشده و خیلی منفی شود، و ما باید جلوی آن را بگیریم. آنچه خیلی مهم است این است که همه طرف‌ها باید از خود انعطاف پذیری نشان دهند.

این موضوع به آن بحثی که روسیه قبلا تحت عنوان امنیت دسته جمعی در خلیج فارس مطرح کرده، مربوط هست؟

بله؛ این ابتکار هنوز در دستور کار است و ما آمادگی داریم که این را هم مورد بحث قرار بدهیم و همه کشورهای ذینفع.

آقای هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان 11 آگوست به روسیه سفری داشته و با مقامات روس دیدار کردند. دلیل این سفر چه بود و اینکه آیا اصلا به برجام هم ربطی داشته است یا خیر؟

نه فقط برجام، بلکه درمورد سوریه و لیبی، وضع فعلی در دنیا صحبت کردیم. چون آلمان و فرانسه از اعضای گروه نورماندی هستند. مذاکرات با آقای ماس خیلی مفید بود. تاکید می‌کنم که فرانسه و آلمان از شرکای مهم روسیه هستند و با آقای هایکو ماس هم درباره یک موضوع خیلی مهمی صحبت کردیم؛ درباره لوله گاز استریم 2 که آمریکا تحریم کرده است و این یک اقدام تحقیرآمیز بود؛ نه فقط برای آلمان بلکه تقریبا برای تمام کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا هستند. ما از این موضوع به شدت استقبال می کنیم که آلمان اعتراض کرده و گفته است که برخلاف تحریم آمریکا براین نوع همکاری با روسیه ادامه خواهد داد؛ یعنی انتقال گاز طبیعی از روسیه به آلمان و بعد هم به سایر کشورهای اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

اقدام آمریکایی‌ها درباره قطعنامه مربوط به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و راه‌اندازی مکانیزم ماشه تا چه حد می‌توان ساختار شورای امنیت را تضعیف کند و این اقدام یکجانبه و یکطرفه آمریکا چه تبعاتی را برای شورا دارد؟

ما قبلا به آمریکایی‌ها گفتیم و تلاش کردیم آنها را قانع کنیم که اقدام نکنند. یعنی این قطعنامه را معرفی نکنند. به موضوع تضعیف شورای امنیت و تقسیم بندی آن درست اشاره کردید. بار دیگر تاکید می‌کنم که ما راضی هستیم. سه کشور اروپایی و نه فقط اتحادیه اروپا بلکه کشورهایی که عضو غیردائمی شورای امنیت هستند هم رای ممتنع دادند. دیپلمات‌های روس در این زمینه خیلی فعال بودند، هم در پایتخت‌های این کشورها کار کردیم، هم در وین و هم در نیویورک خیلی تلاش کردیم و نقش روسیه در این زمینه خیلی مهم و فعال بود. ولی امیدوارم که ما بتوانیم جلوی این روند منفی را بگیریم. منظورم تضعیف شورای امنیت هست و این خیلی مهم است.

مدتی قبل امریکایی ها با طالبان توافقی داشتند و قرار شد بعد از آن گفتگوها بین گروه‌های افغانستانی شکل بگیرد. اما آن چیزی که ما شاهد بودیم این است که این موضوع هنوز به تعویق افتاده و آنطور که انتظار می رفت اتفاق نیفتاده است. موضع و ارزیابی روسیه چیست و شما چه دیدگاهی نسبت به این موضوع دارید؟

خیلی ممنون از سوال شما. من خودم در گذشته در افغانستان در مجموع 6 سال کار کرده‌ام. در زمان شوروی و بعد از فروپاشی شوروی چه در کابل در سفارت شوروی و بعد از آن در کنسولگری روسیه در مزار شریف. لذا با آنچه در افغانستان اتفاق می افتد خیلی آشنا هستم. ما از توافقات دوحه که بین طالبان و امریکایی ها این قرارداد امضا شده حمایت کردیم و آنجا نماینده جمهوری روسیه هم حضور داشت. بعدا این موضوع را دنبال کردیم و دیدیم که اجرایی کردن این توافق بین طالبان و آمریکا با مشکل روبرو شده است. منظورم رها کردن بعضی از اعضای طالبان از زندان‌های دولت افغانستان است، و بعد هم لویه جرگه برگزار شد. اما قرار بود این مذاکرات در دوحه در تاریخ 16 اوت یعنی دیروز شروع شود اما شروع نشده و متاسفانه یک سری مشکلاتی هم هست؛ مشکلات فنی. فکر می کنم که اعتماد کامل بین طرفین درگیر وجود ندارد و از طرفی بین دولت افغانستان و از طرف دیگر بین طالبان. ولی به هرحال ما خواهان ادامه این روند سیاسی هستیم. خود افغان‌ها باید برای آینده سیاسی خود تصمیم بگیرند و کشورهایی که همسایه هستند و کشورهایی که این توانایی را دارند می توانند کمک کنند. ادامه همکاری در این زمینه خیلی مهم است. یک چارچوب و فرمتی هست که روسیه، چین، آمریکا و پاکستان عضو آن هستند. ما آنچه مربوط به روسیه هست آمادگی کامل داریم که به آنها کمک کنیم.

موضوع دیگر اینکه اگر یادتان باشد در سنای آمریکا و بعضی مسئولین آمریکایی روسیه را متهم کردند که گویا ما به طالبان پول و سلاح می دهیم که سربازان آمریکایی را بکشند. اما هیچ شواهدی ارائه نکردند و این اظهارات بی اساس اصلا مورد تعجب ما هست. ما این را قاطعانه رد می کنیم و چون خودم در زمینه افغانستان سابقه دارم، می خواهم به آمریکایی‌ها یادآوری کنم که این آمریکایی‌ها بودند که به مجاهدین سلاح می دادند تا سربازان شوروی را در افغانستان بکشند. استینگر به مجاهدین دادند و سلاح از طریق کشورهای همسایه وارد افغانستان می‌شد لذا ما این را فراموش نکردیم. یک بار دیگر تکرار می کنیم این اتهامات آمریکا بی اساس بوده و قابل قبول نیست.

اخیرا در بلاروس انتخاباتی برگزار شد و حاشیه هایی هم داشت و کشورهای غربی به این موضوع واکنش نشان دادند و از اعتراضاتی که در این کشور بود سعی کردند حمایت کنند. چه اتفاقی در بلاروس افتاد؟

تلاشی که از طرف برخی کشورهای همسایه شکل گرفت، تکرار سناریویی است که ما در 2014 در اوکراین شاهد آن بودیم؛ یعنی کودتای غیرقانونی. ولی بلاروس دیگر اوکراین نیست و یک متحد نظامی روسیه هست و عضو پیمان و قرارداد امنیت دسته جمعی هست. آقای پوتین با لوکاشنکو چندین بار مکالمه تلفنی داشتند و ما به آنها اطمینان دادیم که مشکل ذخیره بلاروس هر چه سریعتر حل می‌گردد و اگر نیاز باشد روسیه آمادگی دارد هر نوع کمکی که لازم است به بلاروس، مردم دوست و برادر روسیه ارئه کند. البته این تلاش‌های مخالفت اصلا قابل قبول نیست. آنچه که کشورهای همسایه به نوعی کشورهای بالتیک تلاش می کنند را رد می‌کنیم.

یکی از موضوعاتی که خیلی از کشورهای دنیا از جمله روسیه، ایران و خیلی کشورهای دیگر درگیر آن هستند بحث شیوع ویروس کرونا است؛ در رابطه با این موضوع یکی بحث مدیریت و دیگری درمان یا واکسن است. اخیرا در روسیه شاهد بودیم خبری مبنی بر ساخت واکسن منتشر شده است. این واکسن تولید می‌شود؟ آیا کشورهای دیگر درخواستی از روسیه در این خصوص داشته‌اند؟

ما موفق شدیم که اولین کشور دنیا باشیم که این واکسن را تولید کرده است و آن را تولید خواهیم کرد. این واکسن آزمایش شد. ما پیشنهاد کردیم به بسیاری از کشورها که آماده هستیم برای تولید و صادرات واکسن همکاری کنیم. چند کشور جهان از جمله برزیل، ویتنام، صربستان و فیلیپین اعلام آمادگی کردند که این واکسن را بگیرند. من دیروز در وزارت امور خارجه ایران بودم. یادداشتی دادم که روسیه آمادگی دارد در این زمینه همکاری کند و از طرف روس موسسه‌ای به نام بنیاد سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه را معرفی کردم و منتظر هستیم که طرف ایرانی موسسه خود را به ما معرفی کند که این دو موسسه با هم می توانند روابط مستقیم داشته باشند و در مورد شرایط تحویل واکسن و تاریخ و جزئیات دیگر گفتگو کنند. ما آمادگی کامل داریم و طی یک مکالمه تلفنی که در این اواخر بین رئیس جمهور روسیه و ایران برگزار شد به توافق رسیدیم که وزارتخانه‌های بهداشت هر دو کشور تماس مستقیم داشته باشند و این تماس را دارند. این خوشبختانه به نفع مردم هر دو کشور است.

نکته ای که هست یک بار دیگر می خواهم تاکید کنم که در این شرایط دشواری که جمهوری اسلامی ایران قرار دارد ما همیشه در کنار مردم دوست ایران هستیم و آنچه که مربوط به ما هست در چارچوب امکانات و توانایی‌مان، آمادگی کامل برای حمایت از جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران داریم.

اخیرا انفجاری در بندر بیروت اتفاق افتاد و شاهد این بودیم علاوه بر تبعات انسانی که آنجا اتفاق افتاد، موضوعات سیاسی هم از جمله اعتراضات و غیره مطرح شد. بحثی که ایران مطرح می‌کند این است که این اتفاق نباید باعث بشود برخی به دنبال بهره برداری سیاسی از شرایط باشند. نظر شما چیست؟

من موافقم. اولا تسلیت خود را به مردم دوست لبنان ابراز کردیم. خیلی حادثه تاسف آمیزی بود و لبنان هم با مشکلات جدی مواجه بود و این اتفاق بر مشکلات اضافه کرد. این یک فاجعه واقعی است ولی اطلاع داریم که روسیه از اول تیمی را از وزارت امور اضطراری فرستاد که هم پزشکان بودند و خیلی به مردم لبنان کمک کردند و واکسن زدند، و الان به روسیه برگشتند. ولی بدین معنا نیست که دیگر فعالیت روسیه در خصوص کمک کردن به لبنان به پایان برسد. در آینده هم کمک می کنیم و از کمک کشورهای دیگر به لبنان استقبال می‌کنیم.

با شما موافقم. بعضی از کشورها نباید برای پیشبرد اهداف سیاسی‌شان بهره برداری کنند و نباید سیاسی‌کاری بکنند. برعکس باید کشورهای جهان امکانات خود را برای کمک انسان دوستانه به مردم لبنان، برای بازسازی این کشور بسیج کنند. اصلاحات فقط مربوط به مردم لبنان است و امور داخلی است. اصلاحات اجتماعی و ساختار دولتی و …. را فقط مردم لبنان و بدون هیچ نوع فشار از خارج از کشور می توانند حل کنند. ما کنار مردم لبنان هستیم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin