تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه دمشق با محوریت حمایت آموزشی از راه‌اندازی مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز بیمارستان کودکان دمشق امضا شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، این تفاهم نامه با حضور دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر عدنان محمود، سفیر سوریه در ایران منعقد شد.

در جریان این دیدار دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر حمیدیه، رئیس بخش پیوند سلول‌های بنیادی مرکز طبی کودکان، دکتر امیرخانی، مشاور مدیرکل روابط بین‌الملل وزارت بهداشت و نور علیوند، رئیس اداره سوریه اداره کل خاورمیانه و شمال آفریقا وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند.

دکتر محمد امیرخانی، مشاور مدیرکل روابط بین‌الملل وزارت بهداشت با قدردانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران برای ایجاد فرصت توسعه همکاری‌های مشترک آموزشی و پژوهشی ایران و سوریه، گفت: تلاش‌ها و پیگیری‌های دکتر عدنان محمود، سفیر سوریه در ایران نیز زمینه‌ساز ارتباط مؤثر با وزارت آموزش عالی و وزارت بهداشت این کشور شد.

وی به سفر خود و دکتر حمیدیه، رئیس بخش پیوند سلول‌های بنیادی مرکز طبی کودکان به سوریه با محوریت توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پیوند مغز استخوان در این کشور اشاره کرد و گفت: این سفر زمینه‌ساز حضور وزیر آموزش عالی سوریه در ایران، بازدید از توانمندی‌های حوزه سلامت و درمان کشور و امضاء تفاهم‌نامه‌های همکاری‌با وزارت بهداشت شد.

مشاور مدیرکل روابط بین‌الملل وزارت بهداشت افزود: همچنین توافق شد که دانشگاه دمشق به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه سوریه تفاهم‌نامه‌ای با قدیمی‌ترین و برترین دانشگاه علوم پزشکی ایران یعنی دانشگاه علوم پزشکی تهران منعقد کند.

امیرخانی با بیان اینکه تفاهم‌نامه میان دو دانشگاه با بررسی‌های وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران و طرف سوریه‌ای نهایی شده است، گفت: با توجه به امضای رئیس دانشگاه دمشق، امروز با حضور سفیر سوریه در ایران، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز آن را توشیح خواهد کرد.

وی یکی از محورهای اصلی این تفاهم‌نامه را پشتیبانی از راه‌اندازی مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز بیمارستان کودکان دمشق عنوان کرد و بیان داشت: نیروهای مورد نیاز این مرکز توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران و در بخش پیوند سلول‌های بنیادی مرکز طبی کودکان به ریاست دکتر حمیدیه آموزش می‌بینند.

سپس دکتر عدنان محمود، سفیر سوریه در ایران از تلاش‌های انجام شده برای آماده‌سازی یادداشت تفاهم دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و دمشق قدردانی کرد و گفت: بی‌شک این تفاهم‌نامه تسهیل گر و پایه‌گذار همکاری‌های علمی و پزشکی ایران و سوریه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی در تعاملات شکل گرفته شراکت علمی میان دانشگاه‌ها و مراکز علمی دو کشور است، اظهار داشت: استفاده از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه راه‌اندازی مجدد مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز بیمارستان کودکان دمشق می‌تواند گام مؤثری در آینده همکاری‌های مشترک باشد.

سفیر سوریه در ایران همچنین به تفاهمات انجام شده با دکتر امیرخانی و دکتر حمیدیه برای برگزاری دوره‌های ویژه پیوند مغز استخوان و سلول‌های بنیادی ویژه پزشکان سوریه‌ای اشاره و ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های شکل ‌گرفته به سایر زمینه‌ها نیز تسری یابد.

در ادامه، دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز این دانشگاه را قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه علوم پزشکی ایران معرفی کرد و گفت: در حوزه روابط بین‌الملل، توصیه اکید اینجانب به دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه توسعه روابط علمی با دانشگاه‌های کشورهای منطقه به ویژه کشور دوست و همسایه سوریه بوده است.

وی تصریح کرد: این تفکر امروز با تحصیل دانشجویانی از سوریه در دانشگاه علوم پزشکی تهران و فراهم کردن زمینه‌هایی برای افزایش آن‌ها در آینده، نمود یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه دمشق و توافقات انجام شده در مسیر راه‌اندازی مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز بیمارستان کودکان دمشق، یادآور شد: با تکیه بر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، آمادگی برای همکاری در سایر حوزه‌ها نیز وجود دارد.

نور علیوند، رئیس اداره سوریه اداره کل خاورمیانه و شمال آفریقا وزارت امور خارجه نیز با ادای احترام به شهدای حادثه تروریستی اهواز و تشکر از دانشگاه علوم پزشکی تهران برای دعوت در این نشست، گفت: رهبران ایران و سوریه تأکید بسیاری بر گسترش روابط و همکاری دوجانبه دارند.

وی افزود: خوشبختانه از نظر سیاسی روابط در حد اعلای خود است اما در بخش‌های فرهنگی، علمی، آموزشی و اقتصادی نیاز به توجه و تلاش‌های بیشتر احساس می‌شود.

رئیس اداره سوریه اداره کل خاورمیانه و شمال آفریقا وزارت امور خارجه با ابراز خوشحالی در خصوص تفاهم دو دانشگاه برتر ایران و سوریه برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری، بر اهمیت عملیاتی شدن توافقات انجام شده و تأثیرات آن در آینده روابط دو کشور تأکید کرد.

نور علیوند آشنایی ایران و سوریه با پدیده جنگ را از وجوه مشترک دو کشور عنوان کرد و اظهار داشت: به نظر می‌رسد در بحث پیوند استخوان، مغز استخوان و مسائل پزشکی که معلولان، مجروحان و جانبازان جنگی با آن مواجه هستند زمینه همکاری و مساعدت جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

در این نشست دکتر حمیدیه، رئیس بخش پیوند سلول‌های بنیادی مرکز طبی کودکان اظهار داشت: طی سال‌های گذشته کودکانی از ۱۳ ملیت مختلف که نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی و خون‌ساز بوده‌اند از خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران استفاده کرده‌اند.

وی با اشاره به پایان ساخت‌ و ساز مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز بیمارستان کودکان دمشق، گفت: براساس توافقات انجام شده آموزش دو نفر فوق تخصص خون و آنکولوژی که در فرانسه تحصیل کرده‌اند به علاوه چهار پرستار و کارشناس آزمایشگاه با رویکرد فعالیت در مرکز مذکور توسط بخش پیوند سلول‌های بنیادی مرکز طبی کودکان انجام خواهد شد.

حمیدیه ابراز امیدواری کرد دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن ارائه خدمات درمانی به بیماران سوریه‌ای در بخش آموزش نیز حمایت‌های لازم را از دانشگاه‌ها و مراکز علمی این کشور به عمل آورد.

در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه دمشق به امضای دکتر کریمی رسید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin