نشست مشترک کمیته ایرانی اتاق اکو با سفیر ازبکستان در تهران، در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در ابتدای این جلسه، علینقی خاموشی رئیس کمیته ایرانی اتاق اکو ضمن خوش‌آمدگویی به سفیر جمهوری ازبکستان، از تلاش‌های او برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای تقدیر كرد و افزایش روزافزون تجارت و همکاری‌های منطقه‌ای را خواستار شد.

او بر علاقه تجار ایرانی به گسترش تجارت با کشور ازبکستان در چارچوب موافقت‌نامه‌های منطقه‌ای برای گسترش همکاری‌های تجاری منطقه‌ای تأکید كرد.

محمدرضا کرباسی دبیرکل اتاق بازرگانی و صنعت اکو نیز ضمن اشاره به روند مثبت همکاری‌ها به‌ویژه همکاری‌های اقتصادی و تجاری در منطقه، به بیان لزوم عضویت و اجرای کامل مفاد موافقت‌نامه‌های منطقه‌ای اکو (شامل موافقت‌نامه تجاری اکو، موافقت‌نامه تسهیل صدور روادید برای تجار و بازرگانان منطقه اکو، موافقت‌نامه چارچوب ترانزیت و تجارت اکو، موافقت‌نامه توسعه و حمایت از سرمایه‌گذاری در منطقه اکو و موافقت‌نامه بانک توسعه و تجارت اکو) توسط کشورهای عضو پرداخت و خواستار توجه بیش‌تر ازبکستان در این زمینه شد.

وی با اشاره به مصوبه مجمع عمومی و کمیته اجرایی اتاق اکو مبنی بر سفر دوره‌ای رؤسای اتاق‌های بازرگانی اکو به دیگر کشورهای اکو، پیش‌نهاد کرد طی شش‌ماهه اول سال 2013 این سفر به ازبکستان صورت گیرد. هم‌چنین مقرر شد تاریخ این سفر را سفیر ازبكستان، پس از رایزنی با مقامات آن کشور تعیین و اعلام كند.

در ادامه،‌آقای “الهام اکرم اف” سفیر جمهوری ازبکستان در ایران، ضمن تأکید بر لزوم گسترش مبادلات تجاری در منطقه اکو از امکان امضای قراردادهای تجاری در زمینه‌های مورد توافق دو کشور خبر داد.

وی افزود: کشور ازبکستان از تولیدکنندگان بزرگ پنبه است و با توجه به نیاز دیگر کشورهای اکو هم‌چون ایران، پاکستان و ترکیه به این محصول، می‌تواند به عنوان یکی از زمینه‌های بالقوه گسترش همکاری‌های منطقه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است در ازبکستان دو منطقه ویژه اقتصادی افتتاح شده که ضمن تضمین سرمایه‌گذاری‌ها، از تسهیلات دیگری هم‌چون معافیت‌های مالیاتی نیز برخوردار است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin