علی جنتی در دیدار با سفیر اتریش، احیای کرسی های زبان فارسی و ایران شناسی در دانشگاه های اتریش را امری مهم دانست.

به گزارش آوا دیپلماتیک، “علی جنتی” وزیر فرهنگ و ارشاد طی دیدار با “فریدریش اشتیفت” سفیر اتریش در ایران گفت: تبادلات فعالیت های فرهنگی و هنری و آموزش زبان و موسیقی بر تقویت و گسترش روابط میان کشورها و آشنایی ملت ها با فرهنگ و تمدن یکدیگر نقش به سزایی ایفا می کند.

وی با بیان اینکه روابط ایران و اتریش در زمینه های سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی از تمایز خاصی برخوردار است و رایزنان فرهنگی کشور ایران در وین فعال هستندخاطرنشان کرد: از دیر زمان نیز بر فعالیت های فرهنگی وذهنری خود در کشور اتریش اهتمام داشته اند.

جنتی در ادامه افزود: در گذشته گفت و گوهایی میان رهبران مذهبی میان دو کشور صورت گرفته است و تفاهم نامه های مختلف همکاری بین دانشگاه های اتریش و علوم پزشکی و تهران ایران منعقد شده است که در گسترش روابط بین دو کشور نقش به سزایی داشته است.

وی در ادامه اظهار داشت: بازدیدی که از دانشگاهی در اتریش داشتم آثار پروفسور میلر را مشاهده کردم که با دستخط خود برخی اشعار شعرای ایران را به زبان فارسی نوشته بود که این نشان دهنده علاقه این کشور به ایران و هنرمندان آن است.

وی با اشاره به برخی از شخصیت های ایران شناس اتریش گفت: این شخصیت ها فعالیت های ارزنده ای در زمینه ایران شناسی انجام داده اند که قابل تقدیر است.

جنتی اظهار داشت: دو کشور می توانند در زمینه های مختلف از جمله چاپ و انتشار کتاب های مورد علاقه یکدیگر و ترجمه آن به زبان های دو کشور، موسیقی، تئاتر، فیلم، نگارگری و هنرهای تجسمی همکاری های خوبی داشته باشند.

وی بر ضرورت تقویت انجمن دوستی ایران و اتریش برای گسترش روابط میان دو کشور و آشنایی ملت ها با فرهنگ، آداب و سنت های یکدیگر نیز تاکید کرد.

در ادامه این دیدار “فریدریش اشتیفت” سفیر کشور اتریش در تهران با اشاره به فعالیت های گسترده فرهنگ و هنری اتریش در ایران گفت: اتریش در ایران دارای انجمن فرهنگی است که از قدمت بسیاری برخوردار است که حتی در دوران های سخت نیز فعالیت های آن را متوقف نکرده است.

وی افزود: هر ساله هنرمندان بسیاری از کشور اتریش در زمینه های مختلف از جمله موسیقی، نویسندگی، عکاسی و … به ایران سفر می کنند و از نزدیک با آثار فرهنگی و هنری هنرمندان این کشور آشنا و با دیدن این آثار شگفت زده می شوند.

سفیر اتریش در ادامه افزود: در دیدارهای میان هنرمندان دو کشور دوستی هایی صورت می گیرد که سهم قابل توجهی در گسترش روابط بین دو ملت را ایفا می کند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی در قالب 7 هزار سال تمدن ایران در سال 2001 میلادی در کشور اتریش افزود: این نمایشگاه در زمان خود موفقیت آمیز بود و اتریش علاقه فراوان برای برگزاری مجدد آن را دارد.

فریدریش اشتیفت یادآور شد: اگر ایران علاقه داشته باشد می توان نوشته های خطی اتریش در قرون وسطی را در قالب نمایشگاهی در ایران در معرض دید علاقه مندان قرار داد.

وی بر علاقه اتریش بر گفتگوی بین ادیان از جمله مسیحیت و اسلام و گسترش روابط علمی میان دو کشور به ویژه تبادل دانشجو برای تحصیل و اساتید تاکید کرد.

سفیر کشور اتریش موزه هنرهای معاصر، سینما و موسیقی کشور ایران را غنی برشمرد و افزود: علاقه مندیم این آثار را به نحوی در قالب نمایشگاهی در معرض دید علاقه مندان کشورمان قرار دهیم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin