در دیدار نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس با سفیر کشور صربستان در جمهوری اسلامی، بر توسعه همکاری‌های اقتصادی و افزایش مرادوات تجاری دو طرف تاکید شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، محمدصادق حمیدیان در این دیدار خاطرنشان کرد: مزیت اصلی اقتصاد استان فارس بخش کشاورزی است که این استان ۱۲ درصد تولیدات کشاورزی کشور ایران را تامین و سهم ۳۵ درصدی در صادرات محصولات کشاورزی ایران دارد.

او اظهار کرد: همکاری فارس با کشور صربستان در زمینه‌های کشاورزی و انواع کودها، قطعات خودرو، صنعت، معدن و خاک نسوز، سنگ‌های تزیینی و محصولات کانی فلزی و کربنات سدیم، صنایع دامپروری، محصولات پتروشیمی و صنایع کاشی – سرامیک و چینی بهداشتی است که فارس در هر کدام از این بخش‌ها پتانسل‌های بالقوه صادراتی دارد.

حمیدیان اضافه کرد: همچنین این استان به لحاظ جذب توریست و جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی و به ویژه توریست سلامت نیز دارای جایگاه ویژه‌ای است که می‌تواند همکاری‌های خوبی در جهت تبادل گردشگر و ثروت آفرینی و ارتقا سطح درآمد ملی داشته باشد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به زمینه‌های همکاری تجاری استان و کشور صربستان ادامه داد: بر اساس نیاز کشور صربستان شرایط حضور کالاهای فارس در این کشور بسیار زیاد است.

او با تاکید و اعلام همکاری در راستای راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و صربستان عنوان کرد: راه‌اندازی این اتاق مشترک گام مهمی در راستای توسعه مناسبات اقتصادی دو طرف خواهد بود اما این اقدام به انجام متقابل در صربستان خواهد بود که  تبادل اطلاعات و مراودات اقتصادی ایران مابین  را ساماندهی کند.

حمیدیان افزود: آمادگی داریم اعزام هیات اقتصادی و تجاری از استان فارس به کشور صربستان و پذیرش فعالان اقتصادی آن کشور با هدف معرفی و آشنایی با ظرفیت‌های اقتصادی و برقراری ارتباط  رو در رو  بازرگانان دو طرف را داشته باشیم.

سفیر صربستان در ایران نیز گفت: شهر شیراز به لحاظ فرهنگی، تاریخی و گردشگری شهرت جهانی و تاریخ غنی دارد و شیراز یکی از مهمترین شهرهای ایران است که این شهر با شهر نووی ساد صربستان تفاهم نامه همکاری فرهنگی منعقد کرده اند که این برای ما و گسترش ارتباط دو طرف بسیار با ارزش و مهم است.

دراگان تودوروویچ با تاکید بر اینکه کشور ایران برای ما مهم افزود: کشور ایران و صربستان دو کشور دوست هستند که ارتباط دوستانه و سیاسی خوبی دارند و ما در سفارت صربستان در ایران تلاش می کنیم روابط اقتصادی دو طرف را گسترش داده و بهبود ببخشیم.

او بیان کرد: پیش از این روابط فرهنگی بین دو شهر شیراز و نووی ساد صربستان برقرار شده و در حال حاضر تمرکز ما بر روی افزایش مراودات اقتصادی و رفع مشکلات برای توسعه مناسبات و تبادلات کشور صربستان و کشور ایران و استان فارس است.

تودوروویچ هدف از سفر به شهر شیراز و برخی از شهرهای دیگر ایران آشنایی و جمع آوری ظرفیت‌های استان های مهم ایران و شناسایی راهکار برای همکاری‌های مشترک است، اظهار کرد: وظیفه ما این است که پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های فارس را به فعالان اقتصادی صربستان و بلعکس منتقل کنیم و حلقه اتصال و ارتباط بیشتر دو طرف باشیم.

او با اشاره به زمینه‌های همکاری اقتصادی فراوان فارس و صربستان، اضافه کرد: از ظرفیت‌های استان فارس در بخش اقتصاد اطلاع دارم و ما می‌توانیم علاوه بر بخش کشاورزی در بخش‌های مختلف نیز روابط اقتصادی و تجاری مناسبی بین کشور صربستان و استان فارس داشته باشیم.

سفیر صربستان در ایران ادامه داد: دولت صربستان برنامه گسترش ارتباط با کشور ایران را دست اقدام دارد که بر این اساس قرار است کمیسیون مشترک اقتصادی با حضور دو طرف ایران و صربستان در تهران فعال شود که هدف ما این است نمایندگان استان‌های مختلف ایران در این کمیسیون حضور داشته باشند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin