همزمان با روز همبستگی با مردم کشمیر در پاکستان، نمایشگاه فرهنگی و عکس باعنوان کشمیر؛ ایران کوچک به همت سفارت پاکستان و به میزبانی و همکاری موسسه فرهنگی اکو در تهران برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در این نمایشگاه که علاوه بر خانم رفعت مسعود سفیر پاکستان در تهران و محمدمهدی مظاهری رییس موسسه فرهنگی اکو، جمعی از دیپلمات های خارجی مقیم تهران، اساتید و دانشجویان زبان اردو و جمعی از علاقمندان به حوزه پاکستان و کشمیر نیز حضور داشتند، تصاویری زیبا از طبیعت سرسبز کشمیر و نشانه هایی از فرهنگ و زندگی مردم این سرزمین، در معرض دید حاضرین قرار گرفت.

سرکار خانم رفعت مسعود سفیر پاکستان طی سخنان کوتاهی ضمن تشکر و قدردانی از همراهی و مساعدت دکتر مظاهری رئیس مؤسسه فرهنگی اکو در برپایی نمایشگاه فرهنگی “کشمیر، ایران صغیر” از جانب خود و دولت پاکستان مقدم تمامی میهمانان را گرامی داشت و خاطر نشان کرد: پیوند فرهنگی کشمیر با ایران سابقه ای به بلندای تاریخ دارد.

وی افزود: امروز، روز بسیار مهمی برای مردم پاکستان و تمام کشورهای صلح طلب دنیاست چرا که امروز روز همبستگی با مردم مظلوم کشمیر است.

سفیر پاکستان گفت: علامه محمد اقبال لاهوری بخاطر قرابت های فرهنگی فراوان بین ایران و کشمیر، این منطقه زیبا را ایران کوچک نامید که این برای ما مردم پاکستان افتخار بزرگی است.

دکتر محمد مهدی مظاهری رئیس مؤسسه فرهنگی اکو طی سخنانی گفت: هدف مؤسسه فرهنگی اکو گسترش همبستگی و پرهیز از تفرقه میان ملت ها بالاخص در حوزه تمدنی اکو است.

 رییس موسسه فرهنگی اکو افزود: اشتراکات فرهنگی و طبیعی بین ایران و کشمیر باعث شده به آن ایران کوچک بگویند و ما امروز شاهد نمایشگاهی از جاذبه های فرهنگی، هنری و صنایع دستی ایران کوچک هستیم.

مظاهری خاطرنشان کرد: موسسه فرهنگی اکو به عنوان یک مرکز فرهنگی بین المللی همواره از برگزاری اینگونه برنامه های فرهنگی استقبال می کند همچنان که در روزهای اخیر نمایشگاه عکس جمهوری آذربایجان، افغانستان و لباس نوروز به همت این موسسه برگزار شد.

وی افزود: امیدواریم اینگونه برنامه های فرهنگی سر آغاز توسعه گردشگری، صلح و دوستی میان همه کشورهای منطقه باشد.

گفتنی است آقای دکتر قاسم شفیع، استاد دانشگاه تهران، دکتر کیومرثی، رییس دپارتمان زبان اردو و دکتر رشید نقوی، استاد دانشگاه تهران از جمله سخنرانان این مراسم بودند.

مردم پاکستان همه ساله در روز پنجم فوریه که در این کشور روز ‘همبستگی با مردم کشمیر’ نامگذاری شده، با برگزاری مراسم ها و راهپیمایی در شهرهای مختلف این کشور، مراتب همبستگی و حمایت خود را از مردم منطقه کشمیر ابراز می دارند.

کشمیر منطقه ای مورد منازعه میان هند و پاکستان بخشی از آن در خاک هند و بخشی دیگر در خاک پاکستان قرار گرفته و اکثریت قریب اتفاق ساکنان کشمیر که منطقه بسیار خوش آب و هوا و دارای طبیعتی زیبا است، مسلمان هستند.

پاکستان معتقد است مردم منطقه کشمیر با برگزاری انتخابات آزاد، باید خودشان درباره مسائل سرزمینی مربوط به این منطقه تصمیم بگیرند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin