مراسم بزرگداشت سیزدهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز طراح و گرافیست فقید در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در این مراسم که از سوی بنیاد ممیز با همکاری خانه هنرمندان ایران برگزار شد، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، ابراهیم حقیقی هنرمند گرافیست و عضو شورای عالی خانه هنرمندان ایران، محسن سلیمانی مدیر فرهنگی و هنری منطقه سه و رییس فرهنگسرای ارسباران، انوشیروان ممیز فرزند زنده یاد ممیز، توماس هوت مارشاند هنرمند گرافیست فرانسوی و جمع کثیری از هنرمندان و علاقمندان حضور داشتند.

اجرای مراسم برعهده امرالله فرهادی بود و از نکات جالب توجه این مراسم، تعداد زیاد علاقمندان برای حضور در مراسم بود که سبب شد برخی از آنها در راهروهای خانه هنرمندان ایران و سالن امیرخانی به تماشای آنلاین مراسم مشغول شوند.

در ابتدای مراسم انوشیروان ممیز با تشکر از افرادی که به برپایی این رویداد کمک کرده‌اند، به برخی مشکلات در برگزاری مراسم و انتقال آثار توماس هوت مارشاند هنرمند فرانسوی اشاره کرد.

مجید رجبی معمار سخنران بعدی مراسم به برگزاری مراسم افتتاحیه نمایشگاه های هنری در خانه هنرمندان اشاره کرد و گفت: من و آسیه مزینانی معاون هنری خانه هنرمندان ایران تصمیم گرفتیم تلاش کنیم نمایشگاه ها و برنامه های هنری خانه، جمعه ها افتتاح شوند تا حضور بیشتر مردم را شاهد باشیم و بر این اساس، از ابتدای سال ۹۷ بیش از ۱۴۰ رویداد هنری در روزهای جمعه افتتاح شده است و تا پایان سال شاهد برگزاری ۱۰۰ برنامه دیگر نیز خواهیم بود.

وی بیان کرد: مرتضی ممیز در کنار ایرج راد، پرویز کلانتری، غلامحسین امیرخانی و چند تن از هنرمندان بزرگ و پیشکسوت، خانه هنرمندان ایران را که برآمده از دل هنرمندان است، پایه گذاری کردند.

رجبی معمار به بیستمین سال تاسیس خانه هنرمندان ایران اشاره کرد و گفت: سال آینده بیستمین سال تاسیس خانه هنرمندان ایران است و برنامه ریزی نسبتا مفصلی برای برنامه هایمان کرده ایم، اما به روال هر سال مراسم بزرگداشت مرتضی ممیز را که یکی از مناسبت های هر ساله ما است، به صورت ویژه برگزار می کنیم.

فیلیپین بانتژا کاردار فرهنگی سفارت فرانسه به عنوان سخنران بعدی پشت تریبون حاضر شد و درباره فرصت همکاری بین سفارت فرانسه، بنیاد ممیز و خانه هنرمندان ایران سخن گفت و ابراز خوشحالی کرد. وی در سخنانی کوتاه گفت: برگزاری بزرگداشت برای مرتضی ممیز و برپایی نمایشگاهی از آثار او به همراه هنرمند فرانسوی از چند لحاظ برای ما حایز اهمیت است؛ اول اینکه ادای دین به استاد مرتضی ممیز برای فرانسه بسیار مهم است چون او برای اعتلای هنر تلاش کرد و در مدرسه هنرهای تزیینی پاریس درس خواند و این افتخار بزرگی برای ما است. از طرف دیگر توماس هوت مارشاند آثارش را در ایران به نمایش می گذارد و این یکی از فرصت های تبادل هنر بین ایران و فرانسه است.

کاردار فرهنگی سفارت فرانسه در پایان بیان کرد: در حال حاضر از وضعیت و شرایط دشوار ایران و تحریم‌ها علیه ایران اطلاع داریم، اما فرانسه خیلی مصمم و پرشور به ویژه در حوزه علمی و دانشگاهی کنار ایرانی‌ها ایستاده است.

از وضعیت و شرایط دشوار ایران و تحریم‌ها علیه ایران اطلاع داریم، اما فرانسه خیلی مصمم و پرشور به ویژه در حوزه علمی و دانشگاهی کنار ایرانی‌ها ایستاده استدر ادامه مراسم، ابراهیم حقیقی گفت: ۱۳ سال از نبودن مرد بزرگی می‌گذرد که تاثیرات بسیاری بر روند هنر و زندگی ما داشته است. حوالی آبان و آذر که می‌شود مرتضی به خوابم می‌آید همچنان که زمان سالگرد پدر و مادرم می‌شود و آنها را در خواب می‌بینم. همچنین هر وقت با مشکلی در زندگی روزمره‌ام مواجه می‌شوم مرتضی ممیز به خوابم می‌آید. او برای هر چیزی به آسانی راه‌حلی پیدا می‌کرد، البته شاید ما فکر می‌کردیم راه حل آسان پیدا می کند!

وی به آثار و تجربیات مرتضی ممیز اشاره کرد و توضیح داد: تصویرسازی‌ها و تجربیاتی که مرتضی ممیز داشت در حیطه شناست دِسَن بود و او شخصیت دِسَن برای محتواهای مختلف را پایه گذاری کرد، برای مثال دِسَن برای داستان‌های عزیز نسین. او بیش از ۶۰ یا ۷۰ گونه دِسَن دارد؛ اولین نگاهش به پیکاسو بود، اما بعدها از درون خودش دِسَن‌های جدید کشف کرد. تجربیات او در مجله فرهنگ و زندگی و رودکی برای چاپ «های‌کنتراست» کلاس فوق‌العاده‌ای برای علاقمندان در این هنر است.

توماس هوت مارشاند، طراح، گرافیست و مدرس هنر نیز در پایان مراسم به توضیح انتخاب آثار خود برای نمایشگاهی متشکل از اتودها و طراحی‌های مرتضی ممیز و نمایشگاهی از آثار تایپ دیزاین و پوسترهای خودش اشاره کرد و افزود: به این موضوع معتقدم یک گرافیست باید قاعده‌های بازی در یک پروژه را تغییر دهد.

پس از این مراسم نمایشگاه اتودها و طراحی‌های مرتضی ممیز و آثار تایپ دیزاین و پوسترهای توماس هوت مارشاند در گالری زمستان و مرتضی ممیز خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. این نمایشگاه تا هشتم آذرماه ادامه خواهد داشت.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin