آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد ازهیئتی شامل سفرا و دیپلمات‌های کشورهای اتریش، بلغارستان، فرانسه و سوئیس در استان کرمان استقبال کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، این بازدید دوروزه با همانگی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی و استانداری کرمان انجام شد و به کشورهای اعطاکننده این امکان را داد تا از نزدیک تاثیرات مثبت تامین بودجه برای حمایت از افغانستانی‌های بی‌جاشده را مشاهده کنند.

این هیئت از مهمانشهر پناهندگان بردسیر واقع در 72 کیلومتری جنوب غربی شهر کرمان بازدید کرد، مهمانشهری که محل زندگی بیش از 5،500 پناهنده افغانستانی است.

این هیئت از پروژه ساخت سرپناه بازدید کردند که بودجه آن توسط کمیساریا تامین شده که به سبب آن برای تعدادی از آسیب‌پذیرترین خانواده‌های پناهنده در این مهمانشهر، سرپناه و امنیت مهیا می‌شود. در جریان گفت‌وگوهایی که صورت گرفت، پناهندگان فرصت داشتند تا نیازها و چالش‌های خود را بیان کنند و همچنین از اینکه قادر هستند تا زمانی که وضعیت در افغانستان بی‌ثبات است در ایران باقی بمانند، قدردانی کردند.

هیئت بازدیدکننده همچنین از چندین پروژه دیگر در مهمانشهر و فضای شهری که از آنها حمایت مالی کرده بودند، بازدید کرد.

این پروژه‌ها شامل یک مرکز بهداشت بود که در آن پناهندگانی که در طرح ملی بیمه سلامت ثبت‌نام کرده‌اند، از خدمات درمانی سطح دوم به شکل رایگان بهره می‌برند.

پروژه دیگر یک پروژه معیشتی تحت مدیریت یک پناهنده زن افغانستانی بود که هدف از آن ایجاد فرصت‌های شغلی برای زنان پناهنده است.

اینا گلادکوا، جانشین موقت نماینده کمیسر عالی درباره این بازدید گفت: حمایت تزلزل‌ناپذیر جامعه جهانی برای حفظ سیاست‌های پیشرو ایران در زمینه خدمات درمانی و آموزش حیاتی است، مخصوصا که ایران یکی از کشورها با جمعیت بسیار بالای پناهنده است. اقدامات جمعی ما باید به سمت پاسخگویی به نیازهای رو به افزایش پناهندگان افغانستانی، مخصوصا زنان و دختران هدایت شود تا اطمینان حاصیل کنیم که شرایط لازم برای بازسازی زندگی خود را دارند.

وی افزود: کمک‌های مالی اتریش، بلغارستان، فرانسه و سوئیس به دفتر کمیساریا در ایران منبع حمایتی مهمی است، آن هم در زمانی که دیگر بحران‌های درحال‌شکلگیری در سراسر دنیا منابع بشردوستانی از از وضعیت افغانستان به سمت و سوی دیگر رهسپار می‌سازد.

اینا گلادکوا خاطرنشان کرد: کمیساریا از دولت و مردم ایران بابت مهمان‌نوازی درازمدت از پناهندگان افغانستانی قدردانی می‌کند و اذعان می‌کند که در میانه رکود اقتصادی، حمایت بین‌المللی بیشتر باید به سمت ایران گسیل شود تا هیچ پناهنده‌ای فراموش نشود. ایران در حال حاضر میزبان 4،5 میلیون افغانستانی با وضعیت مدرکی متفاوت است و 99 درصد این افراد در مناطق شهری در کنار جامعه میزبان زندگی می‌کنند و تنها یک درصد از آنها در 20 مهمانشهر پناهندگان کشور زندگی می‌کنند.

کمیساریا در ایران با دولت ایران، جامعه دیپلماتیک، شرکای بشردوستی و توسعه و دیگر شرکا همکاری می‌کند تا به پناهندگان، پناهجویان و دیگر افراد تحت حمایت، کمک، حمایت بین‌المللی و راه‌حل پایدار ارائه دهد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin