اولین رویداد کارآفرینی مهاجرین افغانستانی با برگزاری مراسم اختتامیه با حضور سفیر افغانستان درتهران، رئیس نهاد بین المللی اکو و سرپرست UNODC به کار خود پایان داد.

 به گزارش آوا دیپلماتیک، اولین رویداد کارآفرینی مهاجرین افغانستانی در تهران پس از ۵ روز فعالیت با برگزاری مراسم اختتامیه و با حضور دکتر نصیر احمد نور سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران، دکتر محمد مهدی مظاهری رئیس نهاد بین المللی اکو و دکتر کاوه مرادی سرپرست UNODC در ایران، با معرفی تیم های برتر به کار خود پایان داد.

این رویداد به همت مجموعه ارزش آفرینان افغانستان و همکاری شرکت نوآوران فناوری‌های همگرای شناختی، زیستی، اطلاعات و نانو (شزان) با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی طی روزهای ۲۴ تا ۲۸ میزان در تهران برگزار شد.

به گفته مسئولان برگزاری این رویداد هدف از برگزاری این رویداد ترویج فرهنگ و ادبیات نوآوری، کارآفرینی و ارزش‌آفرینی در حوزه کسب‌وکارهای نوپا، آموزش و توانمندسازی مهاجران افغانستان در ایران و سایر نقاط جهان برای راه‌اندازی کسب‌وکار، شناسایی افراد، تیم‌ها و ایده‌های جدید نوآورانه و ایجاد بستر مناسب جهت رشد و باروری آنها در راستای ایجاد و راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید، استفاده از تجربه‌های علمی و عملی کارآفرینان برتر افغانستانی، ایجاد ارتباط دوسویه بین دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، پژوهشگران و فناوران جوان افغانستانی با حامیان و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و غنی‌سازی زیست‌بوم منابع انسانی افغانستانی و ایجاد شبکه ارتباطی بین فعالان این زیست‌بوم در سراسر جهان است.

دکتر نصیر احمد نور سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران، در سخنان خود در اختتامیه اولین رویداد کارآفرینی مهاجرین افغانستانی اظهار داشت: امروزه در دنیا کشورهایی پیشرو هستند که از علم و فناوری برتر برخوردار باشند.

وی افزود: افغانستان با وجود آنکه سالهاست درگیر جنگ است، از فرصت ها و ظرفیت های کم نظیری برخوردار است.

آقای نور گفت: نسل جدید افغانستان در هر کجا که هستند استعداد های خلاق شان را به نمایش گذاشتند و مورد تشویق خاص و عام قرار گرفتند که امروز نیز نمونه شان را در جمع نوآوران دیدیم.

وی تاکید کرد: امروزه مهاجرین تحصیل کرده در ایران از جایگاه خوبی برخوردار هستند و در نهادهای خصوصی و یا دولتی و یا رسانه مشغول به فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: نسل امروز افغانستان در ایران در مقایسه با دیگر مهاجرین در سراسر دنیا برتری دارند چرا که علم و دانش را به زبان خویش می آموزند و این امتیاز بزرگی است.

سفیر افغانستان در پایان گفت: انشاالله با این ابتکارات بتوانیم مشکل برگشت به افغانستان و فرار مغزها را رفع بسازیم.

دکتر محمد مهدی مظاهری رئیس نهاد بین المللی اکو در این مراسم اظهار داشت: پیشرفت انسان از طریق نوآوری ست.

وی افزود: منابع طبیعی پایان پذیر و محدود هستند. لذا بشر به فکر روش های بهره وری اقتصادی گوناگونی افتاده است. کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه اقتصاد خودشان را بر مبنای صنایع سخت مثل معادن، انرژی و بهره وری از نیروی کارگر دیگر کمتر بنا می کنند و سیستم اقتصادی خودشان را در حوزه فناوری های دانش بنیان هدایت می کنند.

وی در ادامه گفت: مجموعه مولفه هایی مانند ارزش افزوده بالا و زود بازده بودن از مولفه های اقتصاد خلاق هستند. امروزه خلاقیت در ۴ بخش علمی، مالی، فناوری و نواوری و هنر تعریف و طبقه بندی می شود.

وی تاکید کرد: در این شرایط که کشور دوست و برادر ما افغانستان هم به کمک های مالی کشورهای دیگر وابسته است، نه با بهره گیری از صنایع سخت بلکه با بهره گیری از اقتصاد خلاق و کار آفرینی در عرصه های کسب و کارهای نوپا می تواند اقتصاد را توسعه و احیا کند.

مظاهری گفت: دانشجویان و دانش آموختگان افغانستانی در ایران نیروهای خلاق بالقوه ای هستند که از فرصت های کارآفرینی در ایران باید استفاده کنند و جایگاه حرفه ای خود را ارتقا ببخشند.

رییس نهاد بین الملی اکو خاطرنشان کرد: در برنامه نو اوردگاه ارزش آفرینان افغانستانی شاهد استفاده از ظرفیت های خوبی هستیم که در بین فارغ التحصیلان و دانشجویان و کارآفرینان مهاجر افغانستانی در ایران وجود دارد و این ظرفیت باید زمینه ساز توسعه اقتصاد دانشجویان افغانستان باشد.

بر اساس این گزارش، تیم های دانش آنلاین، Best Job و گردشگری افغانستان به صورت مشترک و شهریار عنوان های اول تا سوم را در این رویداد به دست آوردند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin