حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی با حضور در سفارت ژاپن در تهران، دفتر یادبود آبه شینزو، نخست‌وزیر سابق این کشور را امضا کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، رئیس‌جمهور سابق ایران در یادداشتی در این دفتر یادبود با ابراز تاسف از ترور آبه شینزو و اشاره به سابقه دوستی و روابط نزدیک خود با آبه خاطرنشان کرد: آبه شینزو برای تحکیم روابط دو کشور در طول نخست‌وزیری و برای حل مساله هسته‌ای بسیار تلاش کرد.

روحانی با یادآوری پیشنهاد جمهوری اسلامی برای جهان عاری از افراطی‌گری، تروریسم و خشونت که در سال ۲۰۱۳ با اجماع در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید، تاکید کرد: همچنان معتقدم باید برای رسیدن به جهان عاری از خشونت تلاش کنیم.

او در یادداشت خود بار دیگر حادثه ترور نخست‌وزیر سابق ژاپن را به ملت و دولت ژاپن و خانواده آبه تسلیت گفت و افزود: مردم ایران که قربانی تروریسم هستند و بیش از ۱۷ هزار شهید در این راه داده‌اند، به خوبی در اینگونه حوادث ابراز همدردی می‌کنند.

روحانی پس از امضای دفتر یادبود، در گفت‌وگویی با آقای آیکاوا کازوتوشی، سفیر ژاپن در ایران به ۱۲ بار ملاقات خود با آبه شینزو در طول ۸ سال ریاست‌جمهوری اشاره کرد و افزود: تقریبا در همه مجامع بین‌المللی که حاضر بودیم، با همدیگر ملاقات دوجانبه داشتیم. سفر آقای آبه به ایران بسیار بااهمیت بود؛ این سفر علاوه بر هدف تعمیق روابط دوجانبه، برای حل یک مشکل بین‌المللی نیز انجام شد. همچنین سفر من به توکیو و دیدار با ایشان و امضای سند رسمی با ژاپن برای روابط دوجانبه و مسائل بین‌المللی حائز اهمیت بود.

او با اشاره به خدمات فراوان آقای آبه به مردم ژاپن، ابراز اطمینان کرد که یاد ایشان برای مردم ژاپن و جهان همواره گرامی خواهد بود.

آقای آیکاوا کازوتوشی، سفیر ژاپن در ایران نیز با ابراز خرسندی از حضور آقای دکتر روحانی در سفارت ژاپن و امضای دفتر یادبود، به اهمیت روابط دو کشور و تلاش‌های خود برای ارتقای سطح این روابط اشاره کرد. محمود واعظی نیز روحانی را همراهی می‌کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin