یاکوبو سنتوراکی سلیمان سفیر نیجریه در ایران با حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در محل بعثه مقام معظم رهبری دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در این دیدار که حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط معاون امور بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری نیز حضور داشت، سرپرست حجاج ایرانی مشترکات مذهبی و فرهنگی بین دو کشور را زمینه مناسبی جهت تفاهم و هماهنگی برای توسعه همکاری ها دانست و گفت: ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در حوزه حج وزیارت به نیجریه انتقال دهد.

وی با بیان اینکه ارتباطات میان دو کشور می تواند بیشتر شود، افزود: آمادگی داریم که بین مسئولان حج دو کشور تفاهم نامه ای در این حوزه به امضاء برسد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، نیز تعطیلی حج را ضرر بسیار بزرگی برای کشورهای اسلامی عنوان و اظهار کرد: در سالهای برگزاری حج و عمره، فضای معنویت و صفا از طریق حج گزاران  و عمره گزاران به کشورهای دیگر سرازیر می شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب همچنین تدوین و انتشار بیش از یکهزار عنوان کتاب در خصوص موضوعات مرتبط با حج و زیارت را در پژوهشکده حج و زیارت یادآور شد و با اشاره به ترجمه برخی از این آثار به زبان های عربی و انگلیسی اظهار داشت: این آثار می تواند در اختیار زائران دیگر کشورها قرار گیرد.

بر پایه این گزارش، در این دیدار سفیر نیجریه همکاری ها بین تهران و آبوجا را خوب توصیف کرد و از توسعه همکاری ها و امضای تفاهم نامه بین دو کشور در حوزه حج و زیارت استقبال کرد.

آقای یاکوبو سنتوراکی سلیمان که قبلا کنسول نیجریه در جده نیز بوده، با اشاره به سازماندهی خوب کاروان های زائران ایرانی در حج؛ تصریح کرد: مطمئنا نیجریه می تواند از تجربیات ایران در این حوزه استفاده کند.

در ادامه این دیدار حجت الاسلام والمسلمین نواب حضور شیخ ابراهیم زکزاکی در نیجریه را ظرفیت مثبتی برای هماهنگی و انتقال پیام دوستی دانست و رای قضات آن کشور به بیگناهی و آزادی ایشان را مثبت ارزیابی کرد.

سفیر نیجریه نیز با تاکید بر اینکه کشورش به حقوق شیخ زکزاکی احترام می گذارد، به حضور هیئت های مختلف از کشورهای اسلامی در بزرگداشت آیین های مذهبی در ایران و همزیستی مثال زدنی میان شیعه و سنی اشاره کرد و افزود: امیدوارم کشورهای اسلامی، در ایجاد همزیستی بین مذاهب اسلامی، ایران را الگو قرار دهند.

وی افزود: مسلمانان جهان برای رهبر معظم انقلاب اسلامی احترام خاصی قائلند و جهان اسلام به ایشان اعتماد دارد و ما هم  به  ایشان افتخار می کنیم.

در پایان این دیدار معاون امور بین الملل بعثه رهبری با بیان اینکه اکنون حدود ۲۰ موافقتنامه در زمینه های مختلف بین ایران و نیجریه وجود دارد از برنامه ریزی برای دیدار و گفت وگو از طریق ویدئو کنفرانس بین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس کمیسیون شورای عالی حج نیجریه خبر داد.

سفیر نیجریه تصریح کرد: اطمینان دارم که توسعه روابط میان طرفین به نفع دو ملت و دو کشور خواهد بود و همه تلاش خود را برای تحقق آن انجام خواهم داد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin