سفیر آفریقای جنوبی در ایران گفت: مسئولان آفریقای جنوبی به دنبال برقراری و استمرار همکاری تجاری میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران هستند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، ویلیام مکس فیلمان وایتهد، در دیدار با تجار و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: تمام فرصت های موجود برای برقراری روابط اقتصادی و تجاری میان ایران به ویژه زنجان با آفریقای جنوبی را با همه توان پیگیری خواهم کرد.

وی یادآورشد: پیش از هر نوع همکاری باید طرف های تجاری همدیگر را به خوبی بشناسند.

وایتهد با بیان اینکه کشور آفریقای جنوبی کشوری به شدت پیشرفته و قدرتمند است، اظهار کرد: این کشور در حوزه نانو فناوری همچون ایران از رهبران جهان محسوب می شود و در حوزه های هوافضا، ساخت و تولید اسلحه و سیستم بانکی توان بالایی دارد.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران گفت: هر دو کشور آفریقای جنوبی و ایران از نظر اقتصادی کشورهای متوسطی محسوب می شوند و اشتراکات تاریخی و سیاسی بالایی دارند.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم، آنگونه که باید روابط تجاری مناسبی برقرار کنیم و تعامل اقتصادی قابل توجهی داشته باشیم.

وایتهد ادامه داد: آفریقای جنوبی 56 میلیون نفر جمعیت دارد و مردم آن به 11 زبان مختلف صحبت می کنند و یکی از کشورهای موفق در زمینه صادرات مواد معدنی، شیمیایی، غذایی و تجهیزات خودرویی است.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران گفت: در گذشته این کشور 70 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می کرد اما با برقراری تحریم ها این مبادلات قطع شد و بسیاری از واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه های آفریقای جنوبی از قبل این تحریم ها متضرر شدند.

وی تاکید کرد: تحریم ها فقط به ضرر اقتصاد ایران تمام نشد و تمام کشورهای دارای مبادلات تجاری و اقتصادی با ایران هم متضرر شدند.

وایتهد خواستار ورود تجار و فعالان اقتصادی زنجانی برای سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی در حوزه های مختلف شد و این کشور را آماده برقراری مبادلات اقتصادی در زمینه معدن، ماشین آلات، نساجی و صنعت برق و الکترونیک اعلام کرد.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران گفت: آفریقای جنوبی خواهان بهره گیری و ارتباط با جاده ابریشم و ایران خواستار حضور در آفریقاست که این 2 با برقراری و استمرار روابط تجاری میان 2 کشور می تواند محقق شود.

سفیر آفریقای جنوبی در سفر 2 روزه خود به زنجان علاوه بر دیدار با معادن استاندار از واحدهای صنعتی زنجان بازدید کرد و در جمع فعالان اقتصادی این استان حاضر شد.

پیش از این استان زنجان با کشورهایی همچون ترکیه، روسیه، دانمارک، فنلاند، چین، اوگاندا و بلاروس روابط تجاری برقرار کرده است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin