رییس دفتر حافظ منافع مصر تحولات این کشور را بحران نمی داند و سرنگونی مرسی به عنوان رئیس جمهور منتخب را تلاش مردم برای اصلاح مسیر انقلاب می داند.در این گفتگو خالد عماره، رییس دفتر حافظ منافع مصر گفت: در درجه اول باید اعلام کنم که تحولات رخ داده در این کشور بحران نیست. انقلاب مصر از دو سال و نیم گذشته آغاز شده است و مردم رییس‌جمهور را انتخاب کردند اما پس از مدتی مردم به خیابان‌ها آمدند زیرا این انقلاب در مسیر درست خود حرکت نمی‌کرد. آن‌ها می‌خواستند مسیر این انقلاب را درست کنند. مردم مصر گام‌های مشخصی را در این راه برداشته‌اند.

او ادامه داد: پس از روی کار آمدن مرسی، انقلاب مصر راه را اشتباهی می‌رفت. در 30 ژوئن، 35 میلیون نفر از مردم مصر از زن و مرد و پیر و جوان به خیابان‌ها آمدند و از رییس‌جمهور خواستند که اشتباهات خود را درست کند؛ این یک راه دموکراتیک است، اما رییس‌جمهور این پیشنهاد را قبول نکرد.

مصر با مشکلاتی روبه‌روست اما این مشکلات به گونه‌ای نیست که نتوان آن را حل کرد

رییس دفتر حافظ منافع مصر با مقایسه دوران مبارک با دوران محمد مرسی، گفت: داستان مبارک و مرسی یکسان است. در هر دو مورد مردم به خیابان‌ها ریختند و بر خواسته خود اصرار ورزیدند و ارتش به دنبال تضمین خواسته‌های آن‌ها بود و در کنار مردم ایستاد. در این میان تظاهرات و اعتراضات برگزار شد اما بحرانی وجود نداشت. اکنون مصر با مشکلاتی روبه‌روست اما این مشکلات به گونه‌ای نیست که نتوان آن را حل کرد.

عماره درباره اشتباهات رخ داده از سوی اخوان‌المسلمین و مرسی، رییس‌جمهور این کشور، اضافه کرد: زمانی که شما در یک مسیری نادرست گام برمی‌دارید و برای ادامه این مسیر اصرار می‌ورزید در این صورت کسی باید مانع از پیشروی شما شود. هیچ کس کامل نیست اما زمانی که متوجه اشتباهات می‌شویم نباید بر آن‌ها اصرار ورزیده و در مقابل مردم بایستیم. البته باید اعلام کنیم که در حاشیه این انقلاب مسائل بسیاری وجود داشته است. رییس‌جمهور یک کشور باید مردم خود را درک کند.

وی ادامه داد: مردم مصر انتظار دارند که رییس‌جمهور این کشور در راستای منافع همه اقشار مردم تلاش کند نه این که تنها به دنبال منافع یک گروه از کشور باشد. من از وقوع این اتفاقات تعجبی نکردم زیرا دو ماه و نیم گذشته جنبشی متشکل از جوانان به نام “التمرد” اعلام کرده بود که اگر رییس‌جمهور کشور در مسیر درست حرکت نکند در این صورت امضاهایی را در راستای عزل وی جمع‌آوری خواهند کرد. جمع‌آوری امضا برای عزل مقامات در مصر تاریخ طولانی دارد و در گذشته نیز این اقدامات انجام شده است.

رییس دفتر حافظ منافع مصر اظهار داشت: این جوانان توانستند 22 میلیون امضا در جهت برکناری محمد مرسی جمع‌آوری کنند. این تعداد امضا بیش از تعداد رای‌دهندگان به وی برای ریاست‌جمهوری است. رییس‌جمهور مصر به دلیل این که نتوانست پویایی جامعه این کشور را درک کند، برکنار شد.

مرسی برای حفظ امنیت ملی در حبس خانگی است

عماره با بیان این که انقلاب مصر تنها یک رهبر ندارد بلکه رهبری این انقلاب بر عهده مردم است، درباره علت زندانی بودن مرسی و برخی از سران اخوان‌المسلمین، گفت: اکنون در مصر هیچ کس بدون هیچ دلیل قانونی در زندان نیست. مرسی و برخی از سران اخوان‌المسلمین در حبس خانگی برای حفظ امنیت ملی به سر می‌برند. برخی از شهروندان مصری شکایات خود را از عملکرد مرسی و برخی سران اخوان‌المسلمین اعلام کرده و پیگیری می‌کنند و هیچ کس بدون اعلام حکم دادگاه در زندان به سر نمی‌برد.

وی افزود: برخی از اعضای اخوان‌المسلمین همراه مردم در تظاهرات شرکت می‌کنند و حتی با روزنامه‌ها و رسانه‌های مختلف مانند بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کنند. پس نمی‌توان گفت که آن‌ها در زندان به سر می‌برند. از طرف دیگر ممکن است برخی از آن‌ها مرتکب جرایم و اعمال غیرقانونی شده باشند به همین دلیل از راه‌های قانونی حکم آن‌ها صادر می‌شود.

رییس دفتر حافظ منافع مصر در تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اکنون شما به نمایندگی از کدام دولت در ایران حضور دارید؟ گفت: من به ملت مصر خدمت می‌کنم و نماینده گروه خاصی نیستم و نمایندگی شهروندان مصری را در ایران بر عهده دارم. بر اساس قوانین مصر، دیپلمات‌های این کشور باید مبرا از وابستگی به هرگونه حزبی باشند.

دولت جدید مصر تنها متعلق به تکنوکرات‌ها نیست

عماره درباره احتمال مشارکت گروه‌های مختلف حتی اخوان‌المسلمین در تاسیس دولت جدید مصر، تصریح کرد: مصر از گروه‌ها و احزاب مختلفی تشکیل شده است و دولت جدید تنها متعلق به تکنوکرات‌ها نیست، بلکه دولت جدید بر اساس اجماع تشکیل خواهد شد. در تاسیس دولت جدید حتی اسلام‌گرایان مانند النور نیز مشارکت خواهند کرد. دولت جدید هر کسی را بر اساس تخصص و مهارت وی انتخاب کرده و گزینشی و تبعیض‌آمیز رفتار نخواهد کرد. ممکن است برخی از وزیرانی که در دوران محمد مرسی فعالیت می‌کردند و حتی از اخوان‌المسلمین بودند در دولت جدید نیز حضور یابند.

رییس دفترحافظ منافع مصر

او در ادامه افزود: دولت جدید نمی‌خواهد در را به روی گروه‌های مختلف ببندد. ما می‌خواهیم شرایطی در مصر ایجاد شود که تمام گروه‌ها و احزاب زمینه لازم برای همکاری داشته باشند اما باید این مساله را قبول کرد که برخی که شامل برخی از اعضای اخوان‌المسلمین می‌شوند، نمی‌توانند شرایط کنونی را قبول کنند. توصیه من به همگان این است که انقلاب مصر را مورد تجدیدنظر قرار دهند و بازنگری لازم در این باره انجام دهند.

مردم مصر به دنبال تغییر به روش خودشان هستند

رییس دفتر حافظ منافع مصر در تهران با تاکید بر این که انقلاب مصر هنوز به پایان نرسیده است، ابراز امیدواری کرد: هر چه زودتر باید اصلاحات لازم برای قرار گرفتن در مسیر درست انجام شود. من به آینده مصر امیدوارم. مردم مصر به دنبال تغییر به روش خودشان هستند. مصر کشوری است که سابقه طولانی در وقوع انقلاب‌ها دارد.

عماره ادامه داد: برگزاری انتخابات تنها یکی از روش‌های اجرای دموکراسی است و برگزاری تظاهرات و اعتراضات صلح‌آمیز نمونه‌های دیگری است که مصر نیز در همین مسیر گام برداشته است. اکنون زمان آن فرا رسیده است که اشتباهات را جبران کنیم. اکثریت مردم مصر را قشر جوان تشکیل می‌دهند و جامعه مصر جوان است و خواسته‌ها و انتظاراتی دارد. بعد از انقلاب مصر، این کشور وارد جنگ با کشورهای دیگر نشد حتی کشتار جمعی در این کشور رخ نداده است.

وی درباره حضور طرفداران اخوان‌المسلمین و محمد مرسی در خیابان‌ها با وجود ایجاد دولت انتقالی در مصر و پایان نیافتن ناآرامی‌ها در این کشور، افزود: مردم مصر پس از انقلاب در دو سال و نیم گذشته توانست دموکراسی را به دست آورد. بر همین اساس هر کس و هر گروهی می‌تواند تجمع و تظاهراتی را برگزار کند به شرط این که این تظاهرات مسالمت‌آمیز باشد. آن‌ها می‌توانند هر چقدر که دل‌شان می‌خواهد تظاهرات کنند. کسی با این موضوع مخالفتی ندارد. اکنون مسلمانان برادر ما برای این که اعلام کنند که ما موافق با این روند نیستیم به خیابان‌ها آمدند. تا زمانی که این اعتراضات، مسالمت‌آمیز باشد ارتش و پلیس برای ایجاد امنیت آن‌ها تلاش خواهد کرد.

این دیپلمات مصری در ادامه اظهاراتش افزود: هر کسی در مصر حق اعتراض دارد. به نظر می‌رسد هنوز برخی از مسلمانان برادرمان وضعیت موجود را درک نکرده‌اند.

عماره در پاسخ به این سوال که چرا دولت جدید با نمایندگانی از مردم معترض و طرفدار مرسی که در خیابان‌ها حضور دارند مذاکره نمی‌کند؟ خاطرنشان کرد: این افراد حاضر در خیابان‌ها هنوز وضعیت جدید و رییس‌جمهور موقت را قبول ندارند در حالی که طرف مقابل آمادگی خود را برای تبادل نظر با همه گروه‌ها اعلام کرده است. آن‌ها بر این باورند که ادامه اعتراضات می‌تواند مثمرثمر واقع شود.

رییس دفترحافظ منافع مصر: دولت جدید به دنبال سازش و وحدت ملی است

او ادامه داد: آن‌ها می‌توانند تا جایی که دوست دارند در خیابان‌ها بمانند اما ما آن‌ها را مجبور به ترک خیابان‌ها نمی‌کنیم. دولت جدید به دنبال سازش و وحدت ملی است. بر همین اساس قانون اساسی باید نوشته شود و سپس مورد ارزیابی قرار گیرد زیرا قانون اساسی همانند زیربنای یک خانه است که باید محکم و درست ساخته شد و همه گروه‌ها و مردم مصر باید با مواد قانون اساسی موافق باشند.

مصر تلاش می‌کند اشغال فلسطین توسط اسراییل به پایان برسد

عماره درباره خروج حماس از سوریه و حمایت همه جانبه از مرسی گفت: مصر در قلب مقاومت قرار دارد مقاومت تنها به معنای مبارزه نیست بلکه می‌توان از طریق انجام مذاکرات نیز در این راه گام برداشت. ما مصری‌ها تلاش می‌کنیم که فلسطینی‌ها از دست اسراییلی‌ها (صهیونیست‌ها) رهایی پیدا کنند و اشغال فلسطین توسط اسراییل به پایان برسد.

وی با اشاره به دوران آتش بس ایران و عراق پس از هشت سال جنگ تحمیلی اضافه کرد: با وجود تمام دشواری‌ها جام زهر نوشیده شد تا آتش بس برقرار شود. اکنون شرایط یکسانی برقرار است. باید جام زهر نوشیده شود تا این درگیری و جنگ به پایان برسد تا بدین شکل افراد کم‌تری کشته شوند و دیگر تخریب زیربناها و ساختارهای فلسطین انجام نگیرد.

از فلسطین حمایت می‌کنیم و آینده فلسطین برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است

رییس دفتر حافظ منافع مصر در تهران با اشاره به بحران سوریه گفت: اکنون در سوریه فاجعه اتفاق افتاده است. هر روز تعداد کشته شدها افزایش پیدا می‌کند. ما نمی‌خواهیم که وضعیت فلسطین همانند سوریه شود. ما نسبت به فلسطین حساسیت داریم زیرا فلسطینان بسیاری در مصر کنار ما زندگی می‌کنند و همانند برادران و خواهران ما هستند. براساس شواهد تاریخی و همسایگی، ما از فلسطین حمایت می‌کنیم و آینده فلسطین برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

عماره افزود: اگر میان گروه‌های فلسطینی جدایی ایجاد شده باشد در این صورت نمی‌توانیم راه‌حلی برای فلسطین پیدا کنیم به همین دلیل باید گروه‌های حماس و فتح در کنار هم قرار گیرند. مقاومت از سال‌های بسیار دوری ادامه دارد و حماس چند سال است که در این راه گام برداشته است. گروه‌های دیگر مقاومت نیز وجود دارند و شرایط پویایی در این باره حاکم است. ما می‌خواهیم با فلسطین روابط سالمی داشته باشیم و این روابط تنها براساس همکاری‌های تجاری و اقتصادی نباشد. بهترین راه حمایت از فلسطینان این است که به آنان اطمینان خاطر دهیم که در کنارشان هستیم تا بهترین گزینه برای برون رفت را انتخاب کنند.

این دیپلمات مصری تاکید کرد: ملت مصر، ملت بزرگی با حدود 92 میلیون نفر جمعیت است به همین دلیل نباید مصر را تنها شامل مسلمانان دانست بلکه مسیحیان و اقلیت‌های دیگر در این کشور زندگی می‌کنند. برخی تصور می‌کنند که مصر تنها شامل یک گروه است و این اشتباه را نه تنها کشورهای منطقه بلکه دیگر کشورها نیز مرتکب می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتشار اخباری مبنی بر سفر هیاتی از اسراییل به مصر گفت: من در این باره چیزی نشنیدم و فکر نمی‌کنم هیاتی از اسراییل به مصر آمده باشد و یا هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده باشد زیرا ما حتی سفیر بین دوطرف هم نداریم تنها در مرز خود با سرزمین‌های اشغالی و صحرای سینا میان مصر و اسراییل توافقات امنیتی امضا شده است و تنها ممکن است در جهت بررسی این توافقات امنیتی مذاکراتی انجام شود و هیات‌هایی در این سطح رد و بدل شود.

رییس دفتر حافظ منافع مصر در تهران ادامه داد: ممکن است این مذاکرات میان طرفین مصری و اسراییلی در جهت افزایش اختیارات و تجهیزات طرف مصری در صحرای سینا باشد.

وی در پاسخ به این سوال که ایالات متحده پس از بر روی کار آمدن محمد مرسی در مصر کمک‌های مالی به این کشور را قطع کرد و کمک‌ها تنها در بعد نظامی ادامه پیدا کرد. دلیل این امر چیست؟ گفت: مصر در ابعاد گوناگونی از ایالات متحده کمک دریافت می‌کرد، یکی از مهم‌ترین ابعاد، بعد نظامی بود که پس از بروز بحران مالی در ایالات متحده، این کمک‌ها در ابعاد دیگر قطع شده و تنها در بعد نظامی در جهت آموزش و تجهیز ارتش مصر انجام می‌گیرد.

خالد عماره اضافه کرد: این مساله ربطی به ریاست جمهوری محمد مرسی نداشته و در آن دوران نیز کمک نظامی به مصر ادامه داشته است، ایالات متحده یک ابر قدرت است. روابط با این کشور برای مصر براساس احترام و منافع متقابل از اهمیت بالایی برخوردار است.

مقامات آمریکایی از تحولات مصر سردرگم شده بودند

وی درباره مواضع ایالات متحده پس از بر روی کار آمدن دولت موقت در مصر گفت: در ابتدا مقامات آمریکایی نسبت به تحولات مصر سردرگم شده بودند اما سپس وضعیت جدید مصر را درک کردند که این کشور می‌خواهد گام‌های جدیدی بردارد.

عماره درباره چالش‌های ایجاد شده در روابط ترکیه و مصر پس از برکناری مرسی گفت: اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر رد تقاضای تلفن البرادعی توسط اردوغان صحت ندارد، بیش‌تر کشورها ابتدا در برابر تحولات سریع مصر سردرگم شده‌اند اما بعد باید تحلیل درست از تحولات داشته باشند تا به عنوان یک کشور بتوانند موضع درستی اتخاذ کنند.

او تاکید کرد: کشورها نباید در امور داخلی کشور دیگری دخالت کنند و اولویت هر کشوری باید این باشد که به مردم کشورهای دیگر و تصمیم‌های آنان احترام بگذارند.

به روند توسعه روابط ایران و مصر ادامه می‌دهیم

رییس دفتر حافظ منافع مصر در ایران درباره گسترش روابط ایران و مصر در دوره جدید گفت: ما به روند توسعه روابط میان دو کشور ادامه می‌دهیم ما تلاش می‌کنیم گروه‌های دیگر را متقاعد کنیم که روابط دو کشور در حوزه‌های دیگر مانند گردشگری نیز گسترش پیدا کند. ما اکنون در بسیاری از حوزه‌ها مانند گردشگری، فرهنگی با هم همکاری می‌کنیم، من امیدوارم که با بر روی کار آمدن حسن روحانی، رییس جمهور جدید ایران، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه من در اینجا این است که برای گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور تلاش کنم، در این باره تلاش‌های بسیاری می‌کنیم. من امیدوارم ایران و مصر به عنوان دو بازیگر مهم منطقه‌ای بتوانند در حل مشکلات منطقه در آینده با یکدیگر همکاری کنند.

عماره در پاسخ به سوالی درباره علت کمک مالی کشورهای عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی به مصر پس از برکناری محمد مرسی گفت: این کمک‌های مالی همواره از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس به مصر می‌شد، ما تلاش می‌کنیم تا مصر دیگر به این کمک‌های مالی احتیاج نداشته باشد که در دوران ریاست جمهوری مرسی نیز این کمک‌ها انجام می‌شد و اتفاق خاصی نیست. همگان در جهان دریافته‌اند که انقلاب مصر استثنایی و غیرمعمول بوده است.

مصر به دنبال دموکراسی منحصر به فرد خود است و دموکراسی غرب را نمی‌خواهد.

عماره ادامه داد: مردم مصر در کنار یکدیگر حضور داشتند این انقلاب مصر همانند قطاری است که با سرعت به جلو حرکت می‌کند و کسی نمی‌تواند مانع حرکت آن شود. این قطار به سمت دموکراسی حرکت می‌کند، اما باید به این نکته توجه کنیم که مصر به دنبال دموکراسی منحصر به فرد خود است و دموکراسی غرب را نمی‌خواهد. پس از انقلاب مصر، مردم در سراسر جهان در راه دستیابی به دموکراسی به پا خواسته و از خواب بیدار شدند، حتی در آمریکا با الهام از تظاهرات میدان التحریر جنبش وال‌استیریت ایجاد شد. مردم مصر در اجرای دموکراسی پیشگام هستند. آن‌ها نمی‌خواهند که دموکراسی از کشورهای دیگر به آن‌ها اعمال شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin