نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با استر کوئیش لاروش نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در ایران  ضمن اشاره به سابقه خوب همکاری ها و مناسبات سازمان حفاظت محیط زیست ایران و یونسکو، نگاه مثبت و حمایت خاص رئیس دولت یازدهم به محیط زیست و همچنین تاکید وی بر گسترش روابط و همکاری های بین المللی به ویژه در زمینه محیط زیست و گسترش صلح و امنیت، گفت: ایران آماده تبادل تجربیات و همکاری های دو طرفه است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در کنار حفظ آثار تاریخی، حفاظت از آثار طبیعی همچون تالاب ها و مناطق حفاظت شده نیز از جمله شرح مسئولیت ها و وظایف یونسکو است و حتی ارتباطی نزدیک میان محیط زیست و مسائل فرهنگی برقرار است، اظهار داشت: همین امر ضرورت همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست ایران و یونسکو را افزایش می دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تاسف از گسترش جنگ و خشونت و ناامنی در منطقه که منجر به تهدید و بحرانی برای حفظ آثار ارزشمند تاریخی و طبیعی منطقه شده است، خواستار برنامه ریزی و توجه ویژه یونسکو برای حفاظت از این آثار شد.

وی ضمن یادآوری تلاش های ایران برای برقراری صلح و امنیت به ویژه در منطقه، خاطرنشان ساخت: از همین رو در دولت اصلاحات سمینارهای متعددی با موضوع پیوند دین، فرهنگ و محیط زیست و نقش آن در گسترش صلح جهانی برگزار شد که خوشبختانه با نگاه مثبت دولت تدبیر و امید، مجددا در سال گذشته، ایران میزبان همایش بین المللی اخلاق زیست محیطی با حضور چهره های مطرح جهانی در این حوزه بود.

ابتکار افزود: همکاری یونسکو با ایران در این زمینه با توجه به ظرفیت های یونسکو، می تواند منجر به نقش آفرینی بیشتر و موثرتر در این حوزه شود.

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر لزوم گسترش همکاری ها میان کشورهای همسایه در زمینه های مختلف به ویژه محیط زیست در راستای توسعه صلح و امنیت منطقه و جهان، گفت: ارتقاء همکاری های آموزشی با محوریت حفظ محیط زیست و توسعه پایدار از جمله برنامه های ایران برای توسعه تعاملات بین المللی و منطقه ای است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران خواست تا با توسعه همکاری های مشترک برای ثبت میراث طبیعی جهانی هیرکان و حرا، ژئوپارک لوت ایران، احیاء ژئوپارک قشم، برگزاری مقدمات اهداء دیپلم ثبت جهانی ذخیرگاه زیست کره تنگ صیاد_ سبز کوه در استان چهارمحال و بختیاری با حضور مسئولان ملی و یونسکو و مردم محلی با ایران تعامل کنند.

همکاری برای توسعه ذخیرگاه های زیست کره (مناطق حفاظت شده بین مرزی) و بررسی مجدد ناحیه بندی ذخیره گاه زیست کره ارومیه و همکاری دفتر منطقه ای رامسر در این خصوص از دیگر موراد مطروحه از سوی ابتکار در این دیدار بود.

در این دیدار استر کوئیش لاروش نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در ایران تاکید کرد: یونسکو آماده همکاری با ایران در تمام زمینه ها به ویژه محیط زیست است.

لاروش با استقبال از ایجاد پارک صلح مرزی، گفت: این ایده بسیار خوبی در راستای تلاش برای دستیابی به صلح جهانی است و یونسکو نیز از چنین ایده ای حمایت کامل خواهد کرد.

وی با اشاره به صحبت های مجید شفیع پور رئیس مرکز اموربین الملل و کنوانسیون ها سازمان حفاظت محیط زیست و درخواست از یونسکو برای توجیه ترکمنستان نسبت به لزوم همکاری با ایران در ایجاد پارک صلح مرزی در حاشیه سد دوستی، اظهار داشت: تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن ترکمنستان انجام می دهم.

نماینده منطقه ای یونسکو از رایزنی با مسئولان آذربایجان، عراق و افغانستان به صورت جداگانه برای گسترش همین امر و در ادامه فعالیت های ایران خبر داد.

لاروش با ابراز علاقمندی و و قول مساعد برای همکاری در خصوص احیاء ژئوپارک قشم به دلیل طبیعت ساحلی و بکر آن، افزود: در خصوص ثبت ژئوپارک لوت ایران نیز پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد.

وی همچنین ضمن ابراز تمایل برای همکاری در پروژه های آموزشی و فرهنگی احیاء دریاچه ارومیه، گفت: همکاری های آموزشی و برگزاری کارگاه های آموزشی مشترک با هدف آموزش جوامع محلی از زمینه هایی مورد علاقه و توانمندی های یونسکو است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin