فراگیری ویروس مساله ای فراکشوری است و مرز معینی ندارد، این ویروس در واقع دشمن مشترک ماست. همبستگی و تعامل قدرتمندترین سلاح برای غلبه بر فراگیری ویروس هایی است که در درجه نخست ایمنی مردمان تمام کشورهای دنیا را تهدید می‌کند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، سفیر جمهوری خلق چین در ایران در یادداشت خود ضمن تاکید بر ضرورت مبارزه مشترک تمامی کشورها با ویروس کرونا به عنوان یک دشمن مشترک جهانی، با اشاره به کمک ها و پشتیبانی دولت و ملت ایران در زمانی که چین به تازگی با این بحران روبه رو شده بود، از کمک ها و همدلی های متقابل دولت و ملت چین در شرایطی که امروز ایران نیز با بحران کرونا درگیر شده است می گوید. سفیر چین در ایران ضمن تقبیح اتهام پراکنی های مسئولان آمریکایی در لحظات حساس مبارزه با ویروس کرونا، همبستگی و تعامل را قدرتمندترین سلاح برای این مبارزه دانست. در ادامه متن کامل یادداش سفیر چین در ایران را مشاهده می فرمایید:

آغاز سال ۲۰۲۰، با فراگیری بی مهابای بیماری کووید۱۹ همراه شد، هر دو کشور چین و ایران با چالشی اساسی در مواجهه با فراگیری ویروس روبرو شدند. دو کشور به حمایت متقابل از یکدیگر پرداخته و به سان همسفرانی که در یک کشتی اند به مصاف طوفان ها رفته و برگی جدید را در کتاب مناسبات دوستانه دو کشور رقم زدند.

تحت فرماندهی شخص رئیس جمهور چین، جناب آقای شی جین پینگ و برنامه ریزی های ایشان، دولت چین به سرعت نسبت به ایجاد ساختاری در سطح ملی با هدف کنترل و مقابله متحد با این مسئله اقدام نمود. ملت یک میلیارد و چهارصد میلیونی چین یکدل و متحد شدند و به میدان این جنگ که در ظاهر دودی از آن بر نمی خواست وارد شدند. در همین چارچوب چین با بهره گیری از مزیت های نهادی خود، به طور قاطعانه جامع ترین، دقیق ترین و کامل ترین تدابیر را در حوزه های پیشگیری و کنترل بکار بست و در نتیجه تلاشی بی وقفه، اقدامات چین در حوزه پیشگیری و کنترل فراگیری ویروس به نتایج اولیه منتج شده است.

ما نسبت به اتخاذ تدابیری برای به پیش راندن امور پیشگیری و کنترل شیوع بیماری و همچنین توسعه اقتصادی و اجتماعی اقدام کرده و بر این مبنا همزمان با پیگیری دقیق و واقع گرایانه امور مربوط به پیشگیری و کنترل، اقدام به اتخاذ سلسله سیاست هایی نیز کرده ایم تا به صورت گام به گام، ضمن بازگرداندن نظم تدریجی در امر تولید و زندگی روزمره، اهداف خویش در چارچوب برنامه های کشور در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی را نیز محقق کنیم. دکتر تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، چندین بار تدابیر چین در مبارزه با کووید۱۹ را ستوده و اظهار داشته است که چین الگویی جدید را در مبارزه با بیماری واگیردار عرضه کرده است. او در عین حال تصریح نموده که چین نه تنها دارای قدرت حفاظت از ملت خود بوده که همزمان با پیروزی بر زمان در امر اپیدمی، در حالت حراست از تمام مردم جهان نیز هست.

چین با در نظر داشتن مفهوم جامعه بشری با سرنوشت مشترک، همزمان با مسئولیتی که در قبال ایمنی حیات و سلامت مردم چین برعهده گرفته، در عرصه بهداشت عمومی جهان نیز اقدام نموده با اتخاذ رویکردی شفاف، آشکار و مسئولانه به تقویت همکاری های بین المللی در عرصه مبارزه با این ویروس پرداخته است. پس از فراگیری ویروس، چین راسا نسبت به محدودسازی مسافرت اتباع خویش به کشورهای خارجی اقدام نموده و در سریعترین زمان ممکن، بازرسی ها و تدابیر مورد نیاز در امر مبارزه با کروناویروس در نقاط مرزی را نیز اتخاذ کرد.

در همین چارچوب چین بلافاصله اطلاعات مربوط به فراگیری ویروس را به اطلاع سازمان بهداشت جهانی و کشورهای مربوطه رساند و در نخستین زمان، اطلاعات مربوط به توالی ژنتیکی این ویروس را با طرف های دیگر به اشتراک گذارد. ما همزمان با تعدادی از سازمان های بین المللی، کشورهایی که فراگیری در آن ها گسترده بود و همچنین کشورهایی که در زمینه ساختارهای بهداشتی با ضعف هایی مواجه بودند، ساختاری را برای ارتباطات تخصصی نزدیک شکل داده و علاوه بر به اشتراک گذاری اطلاعات مربوطه، حمایت هایی را در حوزه های تجهیزات پزشکی و مقابله و پیشگیری به آن ها ارائه نمودیم. دولت چین در عین حال تصمیم به ارائه کمک ۲۰ میلیون دلاری به سازمان جهانی بهداشت گرفت تا از این طریق حمایت حقیقی خود از روند مبارزه با کووید۱۹ در این سازمان را عملیاتی نموده و نقشی موثر را در این زمینه ایفا نماید. همزمان چین اقدامات بیشتر و بیشتری را در راستای حمایت های مادی و تخصص محور فزاینده در خصوص کشورهایی که گرفتار این ویروس شده یا به لحاظ ساختارهای بهداشتی ضعف هایی داشتند در دستور کار قرار داد.

در ایام حساس مبارزه چین با شیوع این ویروس، دولت ایران و به ویژه وزیر خارجه این کشور، جناب آقای ظریف، در نخستین اقدام به حمایت علنی از چین پرداخت و ایران نسبت به ارسال اقلام بهداشتی مورد نیاز به چین اقدام نمود. یکی از جوانان ایرانی ساکن در شهر ووهَن به طور داوطلبانه از بازگشت به کشورش با هواپیمای اختصاصی سرباز زد و با همکاران چینی خود، به تهیه و ارسال رایگان قهوه برای کادر پزشکی فعال در خط مقدم مبارزه با این ویروس اقدام نمود. همزمان بسیاری از اقشار ایرانیان با روش های مختلف اقداماتی را برای روحیه دادن به چین ترتیب دادند که مجموع این مسائل گرما و قدرتی را در دل ما ایجاد نمود.

چینیان ضرب المثلی دارند مشابه جمله معروف تو نیکی می کن و در دجله انداز، که ایزد در بیابانت دهد باز، آن جمله می گوید قطره قطره نیکی در حق دیگران، نهایتا مانند چشمه ای جوشان به تو باز خواهد گشت. فراگیری کروناویروس در ایران نیز قلب صدها میلیون چینی را جریحه دار کرده است. هر چند که به لحاظ تجهیزات پزشکی چین همچنان در مضیقه قرار دارد اما چین در اولین زمان بدون اندکی تردید، حمایت و یاری ایران را عملی نمود. دولت چین، مجموعه صلیب سرخ، دولت های محلی، شرکت ها، سفارت چین و مجموعه های سرمایه گذار در ایران نیز از طرق مختلف و با روش های گوناگون، گروه گروه برای یاری ایران اقدام نموده و اقلام پزشکی و بهداشتی مورد نیاز شامل کیت های تشخیص، ماسک، دستگاه های تنفسی، لباس های محافظ و موارد دیگر را به مقصد ایران ارسال کردند. بسیاری از ناشران چینی حق کپی رایت آثار چینی مربوط به روش های مقابله با کووید۱۹ را به همتایانشان در ایران اهدا نمودند. بسیاری از اقشار مختلف مردم در چین تنها ظرف ۲۴ ساعت، با اهدای مبلغی در حدود ۴ میلیون یوآن به سفارت ایران در چین محبت نهفته در دل شان را نثار ایرانیان نمودند و علاوه بر این موارد، بسیاری از شرکت های چینی و افراد متفرقه نیز اقلام حمایتی را به سفارت ایران و کنسولگری هایش در چین اهدا کردند.

چین با رویکردی مثبت تجربیات خود در زمینه مبارزه با فراگیری کووید۱۹ را با ایران به اشتراک گذاشته است. چین پروتکل تشخیص و درمان مبتلایان به کووید۱۹ را تا کنون در هفت نسخه به روز رسانی و منتشر کرده که در اولین فرصت به طرف ایرانی ارائه شده است. صلیب سرخ چین بلافاصله نسبت به اعزام گروه متخصصان داوطلب به ایران اقدام نمود که اعضای این گروه در روزهای اخیر به طور مداوم فعال بوده و رایزنی های فشرده ای را نیز با وزارت بهداشت، مرکز مدیریت بیماری های واگیر، هلال احمر، موسسات تحقیقاتی و پژوهشی و سایر نهادهای ایران انجام داده و تبادل نظرات عمیقی نیز در حوزه پیشگیری و مقابله با کروناویروس انجام شده است. اعضای این گروه همچنین ضمن بازدید از بیمارستان شهر تهران، با کادرهای درمانی ایران نیز گفتگو کرده و ضمن اشتراک تجربیات در حوزه های پزشکی بالینی و موارد دیگر، با حضور در بطن جامعه ایران، هدایت هایی را در زمینه پیشگیری از فراگیری ویروس در فضاهای عمومی ارائه نموده اند.

حقیقت این است که حمایت ها و یاری های ملت چین، جریانی ثابت و مداوم است. در چارچوبی که ذکر آن رفت، بسیاری از کودکان چینی با ضبط ویدئوهای کوتاه و آپلود آن ها در فضای مجازی با زبان فارسی دست و پاشکسته و کودکانه خود، فریاد “ایران قوی باش” را سر داده و از این طریق حمایت خود از مبارزه با کرونا و بهترین آرزوهایشان را تقدیم مردم ایران کردند. داوطلبانی از چین و ایران در اقدامی تعاملی، گروهی را برای همیاری در راستای مبارزه با کووید۱۹ ایجاد کرده به طور روزانه با جستجوی مقالات و مطالب مستند به تهیه ویدئوهای آموزشی کوتاه با زیرنویس فارسی اقدام نموده و در فضای مجازی برای مردم ایران به اشتراک گذاشته و از این طریق دست در دست یکدیگر پلی ارتباطی را برای مبارزه با این ویروس ایجاد کرده اند. دختری از اهالی شانگهای که به همراه خانواده اش سفری به ایران داشته و محبت و مهمان نوازی ایرانیان تاثیری عمیق بر او نهاده بود، با پول عیدی اش هدایایی را خریده و برای کودکان ایرانی فرستاده است. یک زوج سالمند چینی دست در دست هم خود را به درب سفارت ایران در چین رسانده و برای اظهار حمایت شان از مردم ایران، پس اندازشان را به مسئولان ایرانی تقدیم کرده اند. از سوی دیگر بخش نظرات ویبوی (توئیتر چین) رسمی سفارت ایران در چین مملو از کامنت های حمایت و پشتیبانی نوشته شده توسط کاربران فضای مجازی چین شده است و تنها یکی از پست های این حساب کاربری که به اقدامات ایران در مقابل کووید۱۹ می پرداخت، ۱۱ هزار کامنت و ۸۴ هزار بار لایک خورد.

فراگیری ویروس مسئله ای فراکشوری است و مرز معینی ندارد، بیماری هم معضلی نیست که در یک جزیره محدود بماند، این ویروس در واقع دشمن مشترک ماست. ما همزمان با نبرد مشترک جهانی با کووید۱۹، به رویارویی با واقعیات و دور سازی هراس از خویش در عین بهره گیری از علم و نه شایعات بی اساس نیاز داریم، ما باید با اتحاد از اقدامات خصمانه پیشگیری کنیم. همبستگی و تعامل قدرتمندترین سلاح برای غلبه بر فراگیری ویروس هایی است که در درجه نخست ایمنی مردمان تمام کشورهای دنیا را تهدید می کند. متاسفانه ما مشاهده کردیم که در لحظات حساس مبارزه کشورهای مختلف با کرونا، آمریکا همچنان به اتهام پراکنی های بی اساس علیه چین با عنوان عدم شفافیت به اطلاع رسانی می پرداخت. همزمان با لحظات تعیین کننده نبرد دولت و ملت ایران با فراگیری ویروس، شاهد ادامه تحریم های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران بودیم که طبعا این اقدام به منزله حرکتی در راستای مانع تراشی بر سر راه این مبارزه و به بیان یک ضرب المثل چینی مانند ریختن آب بر روی برف بوده است. ما انتظار داریم جامعه بین الملل با تقویت هماهنگی فی ما بین، برای حراست از سلامت و رفاه عمومی تلاشی مشترک را محقق نماید. در عین حال چین به مواضع علنی، شفاف و مسئولانه خویش ادامه خواهد داد و ضمن تقویت همکاری و رایزنی های خود با کشورهای مختلف از جمله ایران، مقابله مشترک با این ویروس را در دستور کار خود خواهد داشت. از دیگر سو چین نسبت به تداوم ارائه کمک های فنی و تجهیزاتی مورد نیاز ایران، در چارچوب توانایی خود اقدام خواهد کرد تا از رهگذر این تعامل به همراه ایران بر این دشواری فائق آئیم.

چین و ایران در گستره تاریخ، همواره دو کشور دوست و همکار با مناسباتی نزدیک و صمیمانه بوده اند، و در جریان نبرد کنونی با کووید۱۹ نیز هر دو طرف دوستی در دشواری ها را برای یکدیگر به اثبات رسانیده اند و طبعا این حمایت متقابل و دوستی صادقانه بین آن ها تداوم خواهد یافت. با پایان زمستان کرونا، همکاری های ایران و چین به استقبال شکوفه های بهاری و آینده ای روشن خواهد رفت.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin