سمینار آینده پژوهی اقتصاد سیاسی در خاورمیانه به همت اتاق ایران و استرالیا با حضور سفیر استرالیا در تهران برگزارشد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، ایان بیگز سفیر استرالیا در سمینار آینده پژوهی اقتصاد سیاسی در خاورمیانه با اظهار امیدواری نسبت به رفع موانع حضور و فعالیت کامل ایران در منطقه طی 5 سال آینده گفت: ایران با داشتن بیشترین جمعیت جوان در منطقه، دومین دارنده منابع گاز و چهارمین منابع عمده نفت در دنیا که 98 درصد جمعیت جوان آن با سوادند و از نظر سرانه مهندسان در جایگاه دوم دنیا قرار دارد و مرکزیت خوبی بین شمال آفریقا و جنوب آسیاست.

سفیر استرالیا آینده پژوهی روندهای اقتصادی و سیاسی در خاورمیانه طی 5 سال آینده را از تغییرات اقلیمی آغاز کرد و گفت: در حال حاضر به خاطر گرمای هوا مناطق محدودی از خاورمیانه قابل سکونت است. اجماع علمی بر این است که در سال های آتی سکونت در برخی مناطق خاورمیانه تنها در صورت استفاده از تهویه هوا ممکن خواهد بود.

وی افزود: منابع آب محدود تر از الان و شمار مجتمع های نمک زدایی چند برابر خواهد شد که این موضوع مسایل زیست محیطی خاص به دنبال خواهد داشت.

بیگز با پیش بینی افزایش سرمایه گذاری در منابع تجدید پذیر انرژی به خاطر فشارهای اقتصادی محیطی و افکار عمومی گفت: با این وجود به خاطر افزایش تقاضا برای انرژی در سراسر دنیا استخراج نفت و گاز ادامه خواهد یافت تا این بخش ظرف 5 سال آینده همچنان پیشران اصلی منطقه باشد.

سفیر استرالیا موضوع بعدی این آینده پژوهی را در 5 سال آینده موقعیت موسسات بین المللی ذکر کرد و گفت: ملی گرایی و عوام فریبی روی پذیرش اجتماعی ارگان های وابسته به سازمان ملل متحد و موسسه برتون وودز عوارض منفی داشته اند اما شمار کثیر دفاتر نمایندگی سازمان های بین المللی در تهران یادآور نقش انکار ناپذیر نظم مبتنی بر قوانین برای ایجاد استانداردها، داوری فرا ملی، کمک های انسان دوستانه، تسهیل ارتباطات و غیره در ایران است.

 وی پیش بینی کرد: این کار ادامه خواهد یافت و بی شک حضور سازمان های بین المللی به صورت موردی برای ماموریت های حفظ صلح و ارزیابی ها بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: جامعه جهانی به صورت کلی در مورد اهداف توسعه پایدار پیشرفت هایی خواهد داشت اما از آنجا که این اهداف جاه طلبانه تر از اهداف توسعه هزاره هستند توفیق یکسان در دستیابی به آنها میسر نخواهد بود و خود اهداف مورد مجادله و بحث قرار خواهد گرفت.

سفیر استرالیا سپس به آینده توسعه سیاسی در منطقه پرداخت و گفت: پیش بینی من این است که کشورهای منطقه از نظر سیاسی وضع با ثباتی داشته باشند.

وی با بیان این که درسی که بهار عربی به همگان داد ظرف 5 سال آینده فراموش نخواهد شد افزود: این درس که بی دولتی و هرج و مرج و بی ساختاری بدتر از خیلی چیزهاست که دستمایه اعتراضات مردم شدند.

بیگز با تاکید بر این که مرزها در خاورمیانه آنقدر که برخی نظریه پردازان ژئو استراتژیک دنبالش هستند تغییر پذیر و شناور نخواهد بود افزود: هویت ملی بسیاری از کشورهای منطقه که از طریق امپراتوری های استعماری تعریف شدند در قرن گذشته تحکیم شده است و از این رو خیلی بعید است که حداقل در 5 سال اینده شاهد تجزیه کشورهای منطقه باشیم.

سفیر استرالیا سپس به پیش بینی وضعیت تروریسم و تفکر های افراطی مذهبی در منطقه در 5 سال آینده پرداخت و با بیان این که تروریسم حداقل در 5 سال آینده در میان چالش های خاورمیانه جای خو اهد داشت گفت: اما چنین می نماید که دوره اوج توحش القاعده و داعش به سر آمده باشد.

وی تلاش های بین المللی برای مبارزه با تروریسم را موجب کاهش مشروعیت “وحشی گری تکفیری” دانست و افزود: اتفاقاتی نظیر کرایست چرچ در سال جاری با عث شده است که آستانه تحمل برای حضور تعصبی راست گرایانه بسیار پایین بیاید.

بیگز مهاجرت اجباری اقلیت های مذهبی و قومی شامل آشوریان عراق و ایزدیان سوریه را یکی از واقعیت های ناراحت کننده در بسیاری از کشورهای خاورمیانه دانست که برخی آواره جنگی هستند و برخی دیگر برای استفاده از فرصت های بهتر مهاجرت کرده اند.

 وی پیش بینی کرد که در 5 سال آینده مهاجرت اجباری در این منطقه و کشورهای آن همگن تر خواهد بود.

سفیر استرالیا در پایان به وضعیت جمعیت در خاورمیانه پرداخت و با اشاره به جمعیت زیاد و مشکلات ناشی از آن شامل شلوغی، آلودگی، کمبود منابع، عدم امنیت غذایی و استرس اجتماعی نظیر بیکار جوانان گفت این مسائلی بوده که نسل های پیشین با آن درگیر بوده اند.

وی گفت: اما همان فاکتورهای اجتماعی و اقتصادی که در کشورهای غربی کارگر افتادند به خاورمیانه هم کشیده شده اند به طوری که بسیاری از کشورهای منطقه رشد جمعیتی ثابت یا منفی دارند.

وی افزود: اما در طول 5 سال آینده می توان ثبات جمعیت را برای خاورمیانه همچون دیگر نقاط دنیا پیش بینی کرد.

حمیدرضا مناقبی رئیس اتاق ایران و استرالیا در سخنان کوتاهی در آغاز این سمینار مطالبی را در خصوص وضعیت شرکت های ایرانی در مواجهه با چالش انرژی در آینده بیان کرد.

مناقبی گفت: آمریکا می خواهد با ایجاد بحران در منطقه، مسیر انتقال انرژی را به روی رقبای جدیدی چون چین و رقبای قدیمی در اروپا ببندد یا با چالش مواجه کند.

 رئیس اتاق ایران و استرالیا از شرکت های کوچک و متوسط خواست که خود را در گیر نبرد این “دایناسورهای قدیمی” نکنند و تلاش خود را بر نوآوری و خلاقیت متمرکز کنند.

مناقبی افزود: محیط دیجیتال برای شرکت های کوچک و متوسط ایرانی بهترین راه حضور در تجارت بین الملل است.

رئیس اتاق ایران و استرالیا به شرکت های ایرانی توصیه کرد که با توجه به حمایت استرالیا از شرکت های عرضه کننده فناوری از این امکان برای توسعه و رفاه در دنیا بهره ببرند.

 سعید منصور افشار دیگر سخنران سمینار آینده پژوهی اقتصاد سیاسی در خاورمیانه با بیان این که با استراتژی های توسعه 50 سال پیش نمی توان برنامه ریزی توسعه برای اینده کشور داشت گفت: آنانی که چشم بر تحولات فناوری های جدید می بندند و درک و تحلیل درستی از انقلاب دیجیتال ندارند اینده کشور و سرنوشت نسل های بعدی را به فنا می دهند.

منصور افشار با بیان این که محور توسعه در کشور باید بر پایه اقتصاد دانش بنیان و در حوزه های مختلف نانو ربات ها، هوش مصنوعی، IT با حفظ تمرکز زدایی از شهرهای کلان قرار گیرد گفت: مدارس و دانشگاه های ما باید تغییر روش داده و در ارتباط نزدیک با تکنولوژی و تحولات جانبی آن قرار داشته باشند.

این کار آفرین حوزه فناوری اطلاعات ورود فناوری های جدید در میدان کسب و کار را مبتنی بر 3 تحول دانست و در توصیف آنها گفت: اول دسترسی به داده ها از منابع مختلف جهانی، دولتی و خصوصی؛ دوم بهبود یادگیری ماشینی و گردش های الگوریتمی و سوم پیشرفت پردازش کامپیوتری.

منصور افشار در پایان با تصریح بر این که فناوری دنیای جدید و افق گسترده ای برایمان پدید آورده و اجازه از دست دادن زمان را نداریم گفت: قرار نیست با چشمانی بسته و تکرار مکررات در ویرانه های گذشته سرگردان بمانیم، گذشته مرده است اگر چیزی باقی مانده باشد تاریخ است با راست ها و دروغ هایش. از گذشته قرار نیست بت بسازیم.

وی افزود: آینده را بر فراز تاریخ باید ساخت و آینده پژوهی را می توان در آینه های اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی و انرژی های تجدید پذیر دید.

منیر سنکری در دومین سمینار آینده پژوهی اقتصاد سیاسی در خاورمیانه گفت: ایران در سه مولفه پتانسیل بالایی در منطقه خاورمیانه دارد و استرالیا می‌تواند از این بخش‌ها استفاده کند. این سه بخش عبارتند از آب و معدن، خدمات درمانی و زیرساخت‌ها .

رییس بخش بازرگانی کمیسیون تجارت و سرمایه‌گذاری دولت استرالیا ادامه داد: ایران در بخش معدن با همکاری‌هایی که با کشورهای مشترک‌المنافع دارد می‌تواند مورد مناسب برای شرکت‌های استرالیایی باشد. در بخش خدماتی نیز شرکت‌های استرالیایی به‌خوبی واقف هستند که ایران یک بازار ۴۰۰ میلیون نفری است به‌ویژه اگر شرکت‌های استرالیایی در محصولات داروخانه‌ای و مکمل‌ها بتوانند مورد تایید ایران باشند می‌توانند از پتانسیل ایران برای صادرات به کشورهای همسایه استفاده کنند.

سنکری اضافه کرد: در نهایت با استفاده از پتانسیل زیرساخت ایران می‌توانیم در پروژه‌های کشورهای دیگر مانند عراق و سوریه حضور داشته باشیم. ایران در بخش حمل ونقل و لجستیک این کشورها می‌تواند مشارکت داشته باشند که بخش سودآوری است و شرکت‌های استرالیایی که مستقیما نمی‌توانند در این کشورها حضور داشته باشند می توانند از طریق ایران در این پروژه ها مشارکت کنند.

رییس بخش بازرگانی کمیسیون تجارت و سرمایه‌گذاری دولت استرالیا خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی و استرالیایی باید یاد بگیرند چگونه در برابر تغییرات سازگار باشند و چنان منعطف باشند که ارزیابی درستی از سود و زیان خود داشته باشند .

وی با اشاره به وجود مشکلات در نقل و انتقال پول گفت: البته در شرایط کنونی چالش‌هایی به ویژه در بخش انتقال پول و تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران وجود دارد که کار را برای تصمیم سازی دشوار می‌کند. باید توجه داشت که موقعیت‌های تجاری خوب، آنهایی هستند که جریان پول در آنها سریع باشد که متاسفانه در حال حاضر این موضوع با دشواری روبرو است از همین رو شرکت‌های استرالیایی یک نگاه بلندمدت به ایران دارند .

رییس بخش بازرگانی کمیسیون تجارت و سرمایه‌گذاری دولت استرالیا تاکید کرد: یک شرکت معدنی استرالیا با دو هدف حفظ بازار ایران و به دست‌آوردن نام و آوازه در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند تا از طریق ایران در کشورهای مشترک‌المنافع تاثیرگذار باشد چون ایران در این بخش یک کشور با پتانسیل بالا است.

سنکری یادآور شد: امیدوارم با برطرف شدن مشکلات به تجارت دو سویه یک‌میلیارد دلاری دهه ۹۰ باز گردیم و شرایط سیاسی و اقتصادی به نحو احسن باشد تا ایران یک قدرت اقتصادی باشد.

اسدالله عسگر اولادی در دومین سمینار آینده پژوهی اقتصاد سیاسی در خاورمیانه اظهار داشت: بنده 65 سال است در بازار استرالیا حضور دارم. این بازار یک بازار علمی است یعنی اگر کالایی خریداری می‌شود براساس دقت، صحت و نگاه علمی است بنابراین ضرورت دارد بازرگانان ایرانی به این موضوع توجه داشته باشند و حداقل سالی دو بار به این کشور سفر کرده و سلیقه مشتریان را ارزیابی کنند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: ویژگی دیگر بازار استرالیا این است که اگر کالای شما مورد پسند واقع شد دیگر شما را رها نخواهند کرد.

 البته با وجود مشکلات کنونی که در نقل و انتقال پول وجود دارد شرایط سخت است. خود بنده برای آوردن پول کالای خود با سختی‌های زیادی روبرو می‌شوم اما نباید از ناملایمات اقتصادی ناامید شد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین یادآور شد: وقتی انقلاب اسلامی روی داد حجم تجارت ما با کشور چین 200 میلیون دلار بود که در حال حاضر این رقم به 41 میلیارد دلار رسیده که اگر مشکلات وجود نداشت می‌توانستیم فراتر از این نیز برویم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه در مدیریت اقتصادی دچار مشکلاتی هستیم، گفت: البته پس از آمدن رییس جدید بانک مرکزی تا حدودی نوسانات نرخ ارز و نرخ تورم کنترل شده که بنده به نوبه خود تشکر می‌کنم که این مدت کوتاه توانستند حداقل ثبات نسبی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: دولت ما یک اشکال اساسی دارد؛ اینکه با اهل فن مشورت نمی‌کند. من از دولت می‌خواهم با فعالان اقتصادی کلانشهرهایی مانند تبریز، اصفهان و مشهد مشورت کند. بسیاری از مشکلات ما مانند افزایش نرخ ارز بالای 15 هزار تومان در اثر همین عدم مشورت با اهل فن است.

عسگراولادی تصریح کرد: اگر دولت با فعالان اقتصادی مشورت نکند بیش از این نمی‌تواند نرخ ارز را مهار کند. ما با افزایش نرخ ارز سود نمی‌کنیم بلکه سود ما در گروی تثبیت آن است.

 حاشیه ها

 سفیر استرالیا در بخشی از سخنان خود که به زبان انگلیسی ارائه شد بیتی از حافظ را به زبان فارسی خواند که با تشویق حضار روبرو شد.

وی این بیت را به فارسی خواند: یوسف گمکشته باز آید به کنعان غم مخور/ کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور

استقبال از همایش بسیار چشمگیر بود به گونه ای که با پر شدن سالن همایش جمعی از حضار نیز در طبقه دیگری از طریق تلویزیون مدار بسته مراسم را دنبال کردند.

 در پایان این مراسم اعضای اتاق بازرگانی ایران و استرالیا از زحمات ایان بیگز سفیر کشور استرالیا در ایران با اهدای هدایایی تشکر و قدردانی کردند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin