• صفحه خانگی
  • >
  • آسیا
  • >
  • غرب آسیا
  • >
  • سفیر عراق در دیدار با استاندار کرمان: هیچ کشوری نمی تواند ارتباط و پیوند بین ایران و عراق را تضعیف کند

استاندار کرمان گفت: کارگروه مشترکی از استان کرمان و عراق برای بررسی زمینه های مشترک همکاری تشکیل می شود و این کارگروه همکاری دو جانبه را بررسی می کنند و طرح هایی در این راستا به مرحله اجرا خواهد رسید.

به گزارش آوا دیپلماتیک، محمدجواد فدائی در دیدار با سفیر عراق در استانداری کرمان افزود: کارگروه روابط دو کشور با حضور نماینده ای از استان کرمان و کشور عراق تشکیل می شود و باید مدت زمان بیشتری برای بررسی راهکارها و زمینه توسعه روابط دو کشور اختصاص یابد.

وی ضمن معرفی ظرفیت های استان کرمان برای همکاری با کشور عراق گفت: ویژگی های مسلمانی و برادری اسلامی کشور عراق به خوبی نشان داد که این کشور علاقمند به افزایش تعاملات با ایران است و فردی برای بهبود روابط کرمان و عراق و بررسی توسعه روابط دو کشور به سفارت عراق معرفی می شود.

استاندار کرمان اظهار داشت: دو کشور از نظر ارتباطات در شرایط مطلوبی قرار دارند و مردم کشور ایران و استان کرمان بسیار علاقمند به سفر زیارتی به عراق هستند و یکی از دعاهای مردم ما سفر به کربلا و زیارت امام حسین (ع) بوده که در دنیا مثال زدنی است و همچنین بزرگانی از مذهب شیعه در این کشور حضور دارند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در این دیدار با بیان اینکه تعاملات تجاری کرمان و عراق به خوبی روابط مذهبی دو کشور شکل نگرفته است گفت: مشکلاتی در تعاملات تجاری، تعرفه ها و گمرکات وجود دارد که باید رفع شود.

سیدمهدی طبیب زاده با اشاره به اجرای نمایشگاه هشت هزار متری از ایران در شهر اربیل عنوان کرد: در نشستی با حضور سفیر عراق و تجار کرمانی موانع موجود همکاری های اقتصادی ۲ کشور بررسی و مشکلات رفع شود.

وی اضافه کرد: کنسولگری عراق در کرمان در راستای بهبود روابط اقتصادی ۲ کشور و با اختیار صدور ویزای تجاری راه اندازی شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار گفت: با توجه به ارتباط مستحکم ایران و عراق، باید روابط اقتصادی دو کشور هم گسترش یابد.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به تحریم های ظالمانه علیه ایران ادامه داد: در فضای بسته اقتصادی کنونی به نگاه ویژه سفیر عراق نیازمندیم.

وی اظهار داشت: استان کرمان ظرفیت خوبی در معادن، تجارت و گردشگری دارد که با اهتمام سفیر عراق تبدیل به نقطه عطفی در روابط دو کشور می شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازسازی عتبات عالیات به عنوان توفیقی که نصیب کرمانی ها شده گفت: درخواست داریم با توجه ظرفیت های کرمان برنامه جامع اتاق بازرگانی در حوزه گردشگری و سلامت، معادن و تجارت بین دو کشور اجرایی شود.

وی بیان کرد: فضای تصمیم گیری در مجموعه دولت عراق و اتاق های مشترک بازرگانی ۲ کشور وجود دارد لذا تدبیری اتخاد شود که فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی کرمان از این فضاها بهره مند شوند.

پورابراهیمی افزود: مجلس شورای اسلامی هرگونه همکاری پارلمانی برای توسعه روابط اقتصادی بین ۲ کشور ایران و عراق را انجام می دهد.

سفیر کشور عراق در ایران با اشاره به شرایط تحریم ظالمانه کنونی علیه نظام و ملت ایران گفت: دولت و ملت عراق در کنار ملت ایران ایستاده و به دنبال راهکار اقتصادی و گشایش برای ملت و نظام ایران است.

سعد جواد قندیل افزود: کشور عراق تا حد ممکن و توان خود، نظام و دولت ایران را از تنگناهای اقتصادی کنونی خارج خواهد کرد.

وی اظهار داشت: سفارت عراق وظیفه دارد تعاملات و هماهنگی دو ملت و کشور را افزایش دهد و با سفر رئیس جمهوری ایران به عراق و نخست وزیر عراق به تهران پروتکل هایی اجرا شد که مقدمه ای برای افزایش میزان تعاملات مالی ۲ کشور تا ۲۰ میلیارد دلار در سال است.

سفیر کشور عراق در تهران عنوان کرد: به عنوان سفیر عراق اعلام می کنم آمادگی هرگونه تعامل و همکاری مختلف در فرهنگی سیاسی و اقتصادی را با دولت و استاندار کرمان داریم.

وی افزود: کشورهای بسیاری با هم برای حمله به عراق دسیسه کردند و هدف آنان ورود به دروازه ایران بود که ایرانیان از ما مقتدرانه پشتیبانی انجام دادند و ملت عراق هیچ گاه این موارد را از ذهن خود خارج نمی کند.

قندیل با بیان اینکه امیدواریم توفیقی حاصل شود و پاسخ بخشی از پشتیبانی های ملت و دولت ایران را بدهیم گفت: یکی از مسئولیت های سفارت عراق قراردادن روادید و ویزا برای زائران ایرانی است که امید است در این بخش وظیفه خود را نسبت به ایران انجام دهیم.

وی ادامه داد: سفارت عراق در ایران امکان آماده و فراهم کردن شرایط برای سفر ایرانیان به عراق و زیارت عتبات عالیات را دارد و این کشور به خصوص با استان کرمان همکاری مناسبی دارد که می تواند موجب برقراری و توسعه ارتباطات شود.

سفیر عراق افزود: ظرفیت های بسیاری در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بین استان کرمان و کشور عراق وجود دارد و در این زمینه دولت عراق از توسعه همکاری های اقتصادی و فرهنگی استقبال می کند و تجار ما نیز به این امر علاقمندند زیرا موجب توسعه همه جانبه ۲ کشور کمک می کند.

وی با بیان اینکه رخداد جنگ تلخ هشت ساله بین ایران و عراق بیش از یک میلیون شهید بین دو کشور برجای گذاشت ادامه داد: تعاملات دو ملت به گونه ای است که هفت میلیون زائر ایرانی و عراقی بین ۲ کشور تردد می کنند و نمونه این میزان تردد در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

قندیل تاکید کرد: عنایات الهی و روابط دو کشور نشان می دهد که هیچ کشوری نمی تواند ارتباط و پیوند بین ایران و عراق را تضعیف کند.

وی اضافه کرد: در گذشته شاهد بودیم که مشکلات و گرفتاری های بسیاری در عراق بوجود آوردند با ورود گروه های تکفیری و تجاوز به این کشور شاهد بودیم ملت، نظام و دولت ایران در کنار عراق ایستاد و از این کشور پشتیانی کرد و علاوه بر این امر، فتوای کارساز آیت الله سیستانی موجب شد که بتوانیم بر گروه تکفیری داعش چیره شویم.

سفیر عراق در رابطه با راه اندازی کنسولگری عراق در کرمان قول بررسی و همکاری داد و گفت: زمینه همکاری بیشتر موجب راه اندازی آن می شود.

وی با تاکید بر اینکه کارگروه مشترک استان کرمان و عراق شکل گیرد افزود: در سفر به استان کرمان بیش از پیش تحت تاثیر فرهنگ اصیل ایرانی قرار گرفتم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin