سعد جواد قندیل سفیر جمهوری عراق در ایران با حجت الاسلام والمسلمین نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار سفیر عراق با وی که در بعثه مقام معظم رهبری انجام شد با تأکید بر اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران همکاری برادرانه و نزدیک با عراق است، تصریح کرد: امنیت و ثبات دو کشور اسلامی دوست و مهم غرب آسیا، عراق و جمهوری اسلامی ایران به یکدیگر گره خورده است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب از گسترش همکاری ها بین دو طرف در حوزه حج و زیارت استقبال کرد و افزود: روابط تاریخی دو ملت و حجم بالای رفت و آمد زائران و گردشگران، نشاندهنده پیوستگی فرهنگی و علاقه دو ملت به یکدیگر است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: روابط بین دو کشور همسایه می تواند الگویی برای روابط بین كشورهای منطقه بر مبنای احترام متقابل و همكاری باشد.

وی افزود: گسترش روابط در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی و از همه مهمتر روابط قوی اجتماعی كه بین دو ملت ایجاد شده شكل جدیدی از روابط بین كشورها را در منطقه ترسیم كرده است و می تواند الگویی از روابط دو کشور مسلمان باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه با اشاره به حضور گسترده عاشقان حسینی در ایام اربعین در کشور عراق گفت: با توجه به احتمال افزایش حضور زائران، ضروری است بازگشایی مرز خسروی در اولویت قرار گیرد تا سفر زائران حسینی تسهیل شود.

آقای سعد جواد قندیل سفیر جمهوری عراق نیز در این دیدار توسعه روابط دو طرف را در راستای منافع دو کشور و دو ملت دانست و برهمکاری‌های مشترک بین تهران- بغداد برای ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

وی گفت: سفارت جمهوری عراق در تهران آمادگی دارد در حوزه حج و زیارت اقدامات لازم را برای افزایش رفاه و آسایش زائران دو کشور انجام دهد.

وی افزود: اصول تاریخی و اجتماعی و فرهنگی و منافع مشترک ما ایجاب می‌کند که روابط فی مابین را عمیق تر کنیم و در این ارتباط تسهیل سفر زائران به ایران و عراق می تواند به تحقق اهداف دو کشور در این زمینه کمک شایانی کند.

در این دیدار که آقای سید محمد حسینی معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری نیز حضور داشت، آقای مرتضی آقایی مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به رایگان شدن ویزای زائران، پیشنهاد کرد برای رفع برخی مشکلات احتمالی، دو طرف همکاری نزدیکتری با یکدیگر داشته باشند.

سفیر جمهوری عراق نیز ضمن استقبال از این پیشنهاد، آمادگی خود را برای بر طرف کردن موانع پیش رو اعلام کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin