سرپرست سفارت افغانستان در ایران در دیدار با رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بر توسعه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی و به ویژه آموزش دانشجویان افغانستانی در رشته های علوم پزشکی تاکید کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، هارون نجم پور، سرپرست سفارت افغانستان در ایران و هیئت همراه به منظور توسعه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی با دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه دیدار کردند.

دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به پیشینه دانشگاه علوم پزشکی تهران که به ۱۷۰ سال پیش و آغاز به کار مدرسه دارالفنون در زمان صدراعظمی امیرکبیر مربوط می‌شود، اظهار داشت: حدود ۸۵ سال پیش با ایجاد دانشکده پزشکی، فصل جدیدی از آموزش طب در ایران آغاز شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تکیه بر تغییر نیازهای جامعه دو حوزه علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی از یکدیگر جدا شدند و دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی که تعداد آن‌ها امروز به ۶۵ مجموعه رسیده است، در زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول به فعالیت شدند.

کریمی به نزدیکی دو کشور ایران و افغانستان از ابعاد مختلف به ویژه فرهنگی و تاریخی اشاره کرد و اظهار داشت: از معاونت بین‌الملل دانشگاه خواسته شده ارتباط با کشورهای همسایه از جمله افغانستان را در حیطه‌هایی چون پذیرش و آموزش دانشجویان و انجام فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک مورد توجه قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: امکان بازدید نمایندگان دانشگاه‌ها و مراکز علمی افغانستان از ظرفیت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اهمیت رفع نیازهای افغانستان در حوزه آموزش نیروهای مورد نیاز بهداشتی و درمانی، گفت: این دانشگاه آمادگی پذیرش متقاضیان افغانستانی در مقاطع لیسانس، فوق‌لیسانس، تخصص، فوق تخصص رشته‌های مختلف پزشکی، تغذیه، بهداشت، پرستاری و مامایی را دارد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه از شرایط لازم برای اجرای دوره‌های فوق تخصصی و فلوشیپ مشترک برخوردار هستند.

کریمی توجه سفیر افغانستان در ایران را بر لزوم بازگشت فارغ‌التحصیلان این کشور با تکیه بر نیازهای موجود جلب کرد و یادآور شد: به طور حتم دانشجویان افغانستانی که در ایران و یا دیگر کشورهای منطقه تحصیل کنند احتمال بالاتری برای بازگشت به کشور دارند و این مقوله حاکی از اهمیت توسعه تعاملات و ارتباطات دانشگاهی است.

سپس دکتر رامین کردی معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران مجموع دانشجویان افغانستانی دانشگاه را ۵۸ نفر اعلام کرد و گفت: از مدتی پیش این دانشگاه افزایش همکاری‌های دانشگاهی با کشورهای همسایه چون عراق و افغانستان را در مأموریت‌های خود تعریف کرده است و تا پایان سال جاری شعبه بین‌الملل دانشگاه در عراق راه‌اندازی خواهد شد.

کردی به برگزاری نشست‌هایی با رایزن علمی و دانشجویی سفارت افغانستان در ایران و انجام توافقات اولیه برای همکاری در زمینه‌های مختلف پیش از این دیدار خبر داد و افزود: بازدید رؤسای دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های مرتبط افغانستان از توانمندی‌ها و امکانات دانشگاه علوم پزشکی تهران از جمله موارد مورد توافق است.

وی تاکید کرد: همچنین طی مذاکرات انجام شده دانشگاه علوم پزشکی تهران موافقت خود را برای آموزش رشته‌های مختلف پزشکی از جمله پرستاری و بهداشت (بر اساس نیاز کشور افغانستان) به زبان فارسی مشروط به حضور گروهی دانشجویان اعلام کرده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران این رویکرد در آموزش را هم برای دانشگاه علوم پزشکی تهران و هم برای متقاضیان این کشور از نظر اقتصادی مقرون به صرفه دانست.

وی ادامه داد: همچنین می‌توان برنامه‌های آموزشی مشترک در رشته‌های مختلف پزشکی را تعریف و نسبت به جذب حمایت مالی سازمان‌های بین‌المللی چون بانک جهانی جهت اجرای آن‌ها اقدام کرد.

کردی یادآور شد: این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی تهران آمادگی دارد برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با همکاری یکی از دانشگاه‌های اروپایی را برای متقاضیان افغان برنامه‌ریزی کند.

احمد هارون نجم پور، اظهار داشت: از آمادگی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای کمک به نظام آموزش عالی افغانستان تشکر می‌کنم ضمن اینکه علاقه‌مندی این مجموعه برای توسعه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی بسیار امیدوارکننده است.

وی با اشاره به دیدگاه رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره تحصیل دانشجویان افغانستان در ایران و دیگر کشورهای منطقه، تاکید کرد: با این ایده به جهت قرابت فرهنگی و نزدیکی رشته مقاطع تحصیلی کشورهای منطقه موافق هستم چرا که بسیاری از تحصیل کردگان کشورهای اروپایی در رشته‌هایی فارغ‌التحصیل شده‌اند که یا معادل آن‌ها هنوز وجود ندارد و یا در سیستم آموزش عالی افغانستان به رسمیت شناخته نمی‌شود.

نجم پور با تأکید بر اینکه آموزش متقاضیان در رشته‌های علوم پزشکی عمده نیاز کشور افغانستان را تشکیل می‌دهد، گفت: با توجه به جایگاه قابل‌قبول ایران در آموزش این رشته‌ها و نزدیکی دو کشور علاقه‌مندیم از تجربه و دانش این کشور نهایت بهره را ببریم.

وی تعداد دانشجویان افغانستانی در رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌های ایران را قابل توجه دانست و افزود: این در حالی است که آمار دانشجویان در رشته‌های علوم پزشکی برخلاف علاقه‌مندی که وجود دارد، بسیار کم است و به نظر می‌رسد پیش‌بینی راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های تحصیلی، سیل قابل‌توجهی از متقاضیان را روانه دانشگاه‌های علوم پزشکی خواهد کرد.

سرپرست سفارت افغانستان در ایران با اشاره به اینکه پس از سقوط دولت طالبان دانشکده پزشکی دانشگاه کابل نیز از سایر علوم جدا و به صورت مستقل فعالیت می‌کند، افزود: این مجموعه از ظرفیت‌های لازم برای همکاری‌های مشترک برخوردار است.

نجم پور با استقبال از زمینه‌های همکاری توافق شده معاونت بین‌الملل دانشگاه و رایزن علمی و دانشجویی سفارت افغانستان در ایران برای همکاری‌های آتی، گفت: تمامی حیطه‌های ذکر شده بررسی خواهد شد و به احتمال زیاد پس از ماه مبارک رمضان هیئت آکادمیک از دانشگاه علوم پزشکی تهران بازدید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه هیچ دیدگاه منفی نسبت به تحصیل کردگان دانشگاه‌های ایران در افغانستان وجود ندارد، افزود: پنج نفر از اعضای کابینه فعلی افغانستان را فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران تشکیل می‌دهند.

نجم پور همچنین موضوع پذیرش گروهی ۴۰ نفره از فارغ‌التحصیلان کاردانی مامایی در دانشگاه علوم پزشکی تهران را مطرح کرد و از رئیس و معاون بین‌الملل دانشگاه خواست همکاری لازم در این زمینه را انجام دهند

معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در جمع‌بندی این نشست ضمن اعلام مساعدت برای پذیرش این گروه، خاطرنشان کرد: اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه بر اساس شرایط متقاضیان و نمره آن‌ها صورت می‌گیرد.

در پایان، مقرر شد مسئول میز همکاری‌های علمی ایران و افغانستان در دانشگاه علوم پزشکی تهران و رایزن علمی و دانشجویی سفارت افغانستان تعاملات آکادمیک دو کشور و تفاهمات انجام شده را پیگیری کنند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin