سفارت کوبا در تهران با انتشار بیانیه ای ‘تلاش از طریق یک کودتای نظامی در جمهوری بولیواری ونزوئلا’ را محکوم و تاکید کرد: تجاوز علیه ونزوئلا باید پایان پذیرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در این بیانیه آمده است: دولت انقلابی جمهوری کوبا، تلاش از طریق یک کودتای نظامی در جمهوری بولیواری ونزوئلا برای اعمال یک دولت عروسکی را که تحت امر ایالات متحده است، قاطعانه محکوم و رد می کند و همبستگی کامل خود را با دولت رئیس جمهوری اساسنامه ای (قانون اساسی) این کشور، نیکولاس مادورو موروس، اعلام می دارد.

این پیام می افزاید: اهداف اولیه این گونه اقدامات علیه ونزوئلا، کنترل منابع عظیم این کشور خواهر و نابود کردن ارزش مثال زدنی این کشور همچون یک فرایند رهاسازی، دفاع، کرامت و استقلال در آمریکای ما (لاتین) است. همان گونه که رئیس جمهوری میگل دیاز – کانل برمودز بیان کرد: امروز حاکمیت ملت های ما در نوع نگرش نسبت به ونزوئلا حل و بررسی می شود، حمایت از حق مشروع ملت خواهر برای تعیین سرنوشت در حقیقت دفاع از کرامت همه ما است.

سفارت کوبا در این بیانیه آورده است: نباید تلاش های دیگر همچون کودتای نظامی سال 2002، کودتای صنعت نفت سال 2003، دستورالعمل تهاجمی ایالات متحده که ونزوئلا را یک ‘تهدید غیرمعمول و فوق العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی’ ابرقدرت می نامد، اقدامات یکجانبه اجباری، فراخوان کودتای نظامی علیه دولت اساسنامه ای ونزوئلا، هشدار رئیس جمهور ایالت متحده به استفاده از ‘گزینه احتمالی نظامی’ و تلاش برای ترور رئیس جمهوری مادورو در تاریخ چهارم آگوست را فراموش کنیم.

در این بیانیه عنوان شده است: اقدامات گروهی از کشورها و نقش شرم آور سازمان کشورهای آمریکایی (OAS)، یک تلاش جدید و ناامیدانه برای اجرای سیاست تغییر نظام است که تا به حال به دلایل غیرقابل انکار مقاومت مردم ونزوئلا و خواسته آنها برای دفاع از حاکمیت ملی میسر نشده است.

پس از ایجاد برخی ناآرامی ها در ونزوئلا، روز گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اقدامی اعلام کرد که ‘خوان گوایدو’ رئیس پارلمان و رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور به رسمیت می شناسد.

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin