سفیر افغانستان در ایران با اشاره به پتانسیل فراوان اتباع افغانی، خواستار بازگشت آنها به افغانستان و ساختن این کشور شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، نصیر احمد نور سفیر افغانستان در نشست پناهنده های افغان در محل هتل گاجره دیزین استان البرز  گفت: دکتر روحانی با تدبیر و امید قفل روابط بین المللی ایران را بگشاید تا از این گشایش شاهد گسترش دامنه روابط دیپلماسی کشورهای همسایه باشیم.

وی هجرت و مهاجرت را سرفصل تحولات آدمی از بدو خلقت تا به اکنون دانست و افزود: هجرت از آغاز با آدمی پیوند خورده است از اجبار آدم و حوا برای بیرون آمدن از بهشت تا هجرت مردم یک ملت و سرزمین از وطن اصلی خود همراه بوده است. بنابراین از آغاز خلقت تا امروز بشر هجرت را درک کرده است و مهاجرت به اجبار و گاهی به اختیار عامل تحولات بزرگ تاریخی، فرهنگی و حتی تمدنی بوده است.

سفیر افغانستان خاطرنشان کرد: دامنه تأثیرگذاری هجرت تا جایی است که اقوام بادیه نشین و بیگانه از فرهنگ و تمدن را با مردم شهرنشین پیوند داده است.

وی با مروری بر آغاز مهاجرت‌ها در کشور افغانستان یادآور شد: پس از زیر پا گذاشتن ناگهانی میثاق نامه اتحادیه جماهیر شوروی کشور افغانستان چاره‌ای جز ورود به کشور همسایه ایران را نداشت و کشور همسایه نیز به حکم برادری درهای خود را به روی مردم سرزمین افغانستان گشود.

نصیر احمد نور ادامه داد: افغانستان در آن مقطع زمانی نیز جز دو انتخاب پذیرفتن اشغال گران و جهاد در مقابل آن‌ها راه دیگری مقابلش نبود بنابراین گزینه جهاد را انتخاب کرد؛ اگر مهاجرت در آن سال‌ها نبود جهاد نیز معنایی نداشت و اگر جهاد وجود نداشت نقشه جغرافیای کشور ما امروز اینچنین نبود.

سفیر افغانستان گفت: امروز خوشبختانه همسایگان ما نیز در آسایش بسر می‌برند؛ ما به گونه‌ای نقشه‌های دشمنان را تغییر دادیم که حتی طراحان جنگ افغانستان نیز فکر و خواب استقلال افغانستان را نمی‌دیدند.

نصیر احمد نور در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه افغان‌ها در بیش از ۷۰ کشور جهان مهاجر هستند و بیشترین آمار مهاجرت‌ها مردم کشور ما در ایران و پاکستان است که این امر نیز به نوعی موجب استحکام و پیوندهای فرهنگی بین دو کشور ایران و افغانستان شده است.

وی همچنین وجود ۵ هزار زندانی از بین ۳۰ میلیون مهاجر را که بخش قابل توجهی از آن‌ها را نیز قاچاقچیان تشکیل می‌دهند در مقایسه با جمعیت این کشور غیرقابل قیاس دانست.

سفیر افغانستان در ادامه با بیان اینکه زمان برگشت مهاجران افغان به ایران فرا رسیده است گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده تا دانشجویان نخبه برای آبادانی سرزمینشان افغانستان به موطن اصلی باز گردند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin