وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار سفیر بلاروس در ایران با اشاره به فراهم بودن زمینه همکاری های علمی و فناوری دو کشور، از برگزاری هفتمین کمیسیون مشترک همکاری‌های علمی میان ایران و بلاروس خبر داد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، منصور غلامی در این دیدار با بیان اینکه برای کشور بلاروس جایگاه خوبی در روابط بین‌المللی قائل هستیم، اظهار داشت: در زمینه‌های بین‌المللی و مسائل سیاسی و منطقه‌ای هماهنگی‌های خوبی همواره داشته‌ایم و همچنین فعالیت‌های تجاری و ارتباطات اقتصادی خوبی بین دو کشور بوده؛ هرچند در این بخش امکان توسعه وجود دارد.

وی افزود: در روابط بین‌المللی، بخصوص اقتصادی، هدف‌مان آن است که در ظرفیت‌های کشورهای دوست بیشتر حضور یابیم و از تمرکز روابط اقتصادی روی کشورهای خاص پرهیز کنیم.

وزیر علوم بر توسعه روابط متقابل بین ایران و بلاروس تأکید کرد و افزود: در زمینه‌های علم و فناوری با توجه به جایگاه مطلوب مجموعه‌های علمی جمهوری اسلامی ایران و همچنین ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها و مراکز علمی بلاروس، زمینه همکاری‌های بیشتر وجود دارد.

غلامی هماهنگی‌ها و تفاهم‌نامه‌های چند سال اخیر بین ایران و بلاروس را حرکت‌های خوبی توصیف کرد و افزود: نیازمند آن هستیم که مقداری تحرک در این زمینه اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه‌های جدید از روسای دانشگاه‌های کشور برای همکاری‌های علمی و فناوری با کشورهای هدف استفاده می‌کنیم.

وزیر علوم برگزاری کنکور فنی و علمی مشترک را بخش مهمی از همکاری‌های بین دو کشور ایران و بلاروس دانست و بر همکاری بین پارک‌های علم و فناوری تأکید کرد و گفت: در زمینه مبادله فناوری‌های نوین می‌توان قدم‌های مؤثری برداشت.

غلامی افزود: علاقه‌مندیم دانشجویان بلاروس در زمینه‌های موردعلاقه خود در ایران به تحصیل بپردازند؛ بخصوص در زمینه‌های زبان فارسی، ایران‌شناسی و تاریخ تأکید و آمادگی همکاری بیشتری وجود دارد.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم ارتباطات علمی و فناوری بین دو کشور محکم و ادامه‌دار باشد باید استادان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشگاه‌ها را به کار مشترک برسانیم ، افزود: هر دو کشور باید کمک کنیم رفت و آمدها آسان و سریع انجام شود و همکاری‌های بین مراکز علمی‌مان نیز کاملاً مشخص و زمان‌بندی شده مورد حمایت قرار گیرد.

وزیر علوم درخصوص هفتمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های علمی ایران و بلاروس گفت: اعتقاد دارم هرچه تفاهم و توافق در نشست‌های قبلی بوده، بررسی شود و درصورت تحقق به عنوان موفقیت قلمداد گردد و اگر هم مانعی بوده مرتفع شود تا در نشست آتی به برنامه‌های جدید بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشحال خواهیم شد که وزیر علوم بلاروس را در این نشست میزبانی کنیم و برنامه‌های موردنظر را مجدداً برای یک دوره دو ساله تنظیم کنیم.

یوری ایوانوویچ لازارچیک سفیر جمهوری بلاروس در ایران با اشاره به برگزاری ششمین کمیسیون مشترک همکاری‌های علمی ایران و بلاروس که در تابستان سال 2016 برگزار شد، اظهار داشت: تحقق اهداف و پروتکل‌هایی که در این نشست تدوین شده دارای اهمیت است.

وی افزود: در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین بلاروس و ایران، نقشه راهی برای سال‌های 2020 – 2018 تدوین شده که براساس آن همکاری‌های متقابل را به منظور تحقق اهداف به پیش ببریم.

لازارچیک عنوان کرد: مطابق توافقات صورت گرفته، باید کنکور فنی و علمی در ایران و بلاروس برگزار شود؛ برای شرکت در این کنکور، بازه زمانی یک ماهه درنظر گرفته شده و پس از دریافت درخواست‌ها و بررسی آنها از سوی هر کشور، می‌توان به علاقه‌مندی طرفین و به رسمیت شناختن اسناد آموزش و مسائل با اهمیت دست یافت.

وی افزود: پس از آن هر کشور می‌تواند تصمیم بگیرد که چه کنکور و رقابتی برگزار شود و تصمیمات فی‌مابین نیز می‌تواند در هفتمین کمیسیون مشترک همکاری‌های علمی ایران و بلاروس اتخاذ شود.

سفیر جمهوری بلاروس در ایران همچنین خواستار انعقاد تفاهم‌نامه درخصوص به رسمیت شناختن مدارک و اسناد تحصیلی و آموزشی بین دو کشور شد.

حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی نیز در این دیدار اظهار داشت: برای همکاری‌های فی‌مابین ایران و بلاروس، در سطح نظارت و سیاست‌گذاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در سطح اجرایی یک دانشگاه در کشورمان تعیین شده و این ساختار در بلاروس نیز باید شکل گیرد تا بتوان اهداف نقشه راه را پیش ببریم.

وی افزود: محورهای مدنظر کنکور فنی و علمی در ایران نیز تا چند روز آینده مشخص خواهد شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin