“خورخه رودولفو میراندا لویزاگا” سفیر بولیوی در تهران با اشاره به روابط مستحکم دو کشور از سفر رییس‌جمهور بولیوی به تهران در پاییز سال جاری خبر داد.
“خورخه رودولفو میراندا لویزاگا” چهره‌ای آشنا برای رسانه‌های ایران است و ساختمان سفارت او در محله سعادت‌آباد پایتخت عملا ایرانیزه شده است. حتی بر خلاف سایر سفارتخانه‌های کشورهای مسیحی آن‌ها شنبه و یک‌شنبه باز هستند و جمعه‌ها را تعطیل می‌کنند.

او یک شخصیت دانشگاهی و در عین حال شاعر و نویسنده است که سال ها در دانشگاه‌های آلمان تدریس و تالیف کرده است.

نخستین سفیر جمهوری چند ملیتی بولیوی در تهران و در حقیقت نماینده این کشور کوهستانی قلب آمریکای جنوبی در سراسر خاورمیانه ، معتقد است ایران نه تنها یک شریک سیاسی و اقتصادی بزرگ برای بولیوی به حساب می آید بلکه تبدیل به متحد استراتژیک آمریکای لاتین شده است که تا کمی بیش از یک دهه پیش حیات خلوت ایالات متحده خوانده می‌شد. به همین دلیل سران لاتین و به ویژه شخص مورالس از تحریم ایران ناراحت هستند و آن را نه فقط علیه ایران بلکه علیه خود نیز می‌دانند.

بولیوی و ایران از طریق ونزوئلا به هم نزدیک شدند

“خورخه رودولفو میراندا لویزاگا”، سفیر بولیوی در تهران درباره دلیل آغاز روابط نزدیک ایران و بولیوی گفت: بولیوی و ایران از طریق ونزوئلا به هم نزدیک شدند. ونزوئلا نیم قرن است در تهران سفارتخانه دارد و در عین حال کاراکاس با ما هم روابط خوبی دارد.

پس از تشکیل گروه آلبا آن ها به بولیوی پیشنهاد دادند که شما هم در تهران سفارتخانه دایر کنید. نه تنها سیاست های ضد امپریالیستی ما و ونزئلا بسیار به هم نزدیک بود بلکه ایران هم خط مشی های مشابهی داشت. بدین ترتیب دوستی بولیوی و ایران شکل گرفت و الان چهار سال است سفارت کشور ما در اینجا فعال است.

لویزاگا درباره روابط بولیوی و ایران با بیان اینکه ایران متحد استراتژیک آمریکای لاتین است، اضافه کرد: نمونه این دوستی وقتی است که آمریکایی ها و اروپائی ها ایران را تحریم می‌کنند و بلافاصله کشورهای آلبا تشکیل جلسه می دهند و آن را محکوم می کنند و بدین شکل همبستگی خود را با ایران نشان می دهند.

دقیقا این رابطه دو طرفه هست و وقتی مساله ای مثل حادثه هواپیمای آقای مورالس پیش می آید، ایران اولین کشور جهان است که نسبت به این مسئله واکنش نشان می دهد و آن را محکوم می کند.

وی افزود: سخنرانی های مورالس در مجامع جهانی توام با محکومیت تحریم ها علیه ایران بوده اند و این تحریم ها را در واقع علیه ما نیز دانسته اند. وی می گوید هیچ کشوری حق تحریم و تحت فشار قرار دادن کشور دیگری را ندارد. وقتی جان کری وزیر خارجه آمریکا به لاپاس آمد و گفت که شما باید با ما متحد باشید و با ما همکاری کنید نه ایران، مورالس به او جواب داد که این به خودمان مربوط است که با چه کشوری متحد باشیم و بر روابط دوستانه با ایران تاکید کرد.

سفارت آمریکا در بولیوی دیگر هیچ پرسنلی ندارد

وی درباره انتشار اخباری مبنی بر تعطیلی سفارت ایالات متحده در لاپاس ، پس از ایجاد مشکلی در اروپا و به دستور آمریکا برای پرواز مورالس، افزود: حدود پنج سال است بولیوی سفیرش را از آمریکا احضار کرده و نماینده یک سازمان غیر دولتی آمریکایی به نام بوسعید را هم که در بولیوی در زمینه مبارزه با مواد مخدر فعال بوده ولی در اصل جاسوسی می کرده اخراج کرده و به جایش با ایران تفاهم نامه ای برای مبارزه با مواد مخدر امضا کرده‌ایم.

چندی پیش متوجه شدم سفارت آمریکا در بولیوی دیگر هیچ پرسنلی ندارد و الان تقریبا ساختمانی خالی از سکنه شده مثل سفارت آمریکا در ایران.

سفیر بولیوی در تهران درباره اینکه شنیده شده ریاست جمهوری بولیوی به کارمندان دولت دستور داده تا اطلاع ثانوی از ایمیل هایشان استفاده نکنند چرا که آمریکایی ها در حال رصد کردن آن ها هستند، اضافه کرد: بله اوو مورالس اطلاعیه ای صادر کرد نه فقط خطاب به بولیویایی ها بلکه به کشورهای آلبا که مراقب استفاده از اینترنت باشند چون شرکت هایی مثل گوگل اطلاعاتی را که از این کشور ها به دست می آورند به آمریکا می‌فروشند. ضمنا وی جاسوسی سایبرماتیک را هم محکوم کرد.

اخطارهای آمریکا به آمریکای لاتین درباره نفوذ ایران تاثیری بر ما ندارد

لویزاگا درباره اظهارات مقامات آمریکایی درباره اخطار به آمریکای لاتین در خصوص نفوذ ایران، اظهار کرد: این برای آمریکا یک تهدید است نه برای ما چون آمریکا به دنبال تسلط کامل در سراسر جهان است. اخطار آمریکا از آن جهت است که نمی خواهد ایران با کشورهای دیگر ارتباط داشته باشد و برعکس نمی خواهد کشورهای لاتین با دیگرانی مثل ایران ارتباط داشته باشند. اما این اخطار ها تاثیری بر روابط ما ندارند

وی با اشاره به تبلیغات منفی علیه ایران ادامه داد: غربی ها طوری تصویر ایران را تخریب می کردند که انگار از کشور دیگری صحبت می کردند و تا پیش از آمدن به اینجا تصور نمی کردیم ایران چنین کشوری باشد. میزان این تبلیغات ضد ایرانی در کشورهای مختلف آمریکای لاتین معمولا به میزان نفوذ یهودی ها بستگی دارد که در آرژانتین و برزیل بیشتر است و طبیعتا روابط ایران با این دو کشور با تلاش لابی یهودیان گسترش پیدا نکرده است. ولی مسلما با آن چیزهایی که از ایران دیدیم تصور متفاوتی پیدا کرده ایم .

سفیر بولیوی درباره همکاری های اقتصادی میان ایران و بولیوی گفت: ایران در زمینه ساخت و توسعه بیمارستان به بولیوی کمک کرده و همچنین ایران چهار میدان نفتی برای بولیوی راه اندازی کرده است. به ویژه اتفاقات مهمی در بخش معدن افتاده است از جمله یک کمک اهدایی سه میلیون یورویی از طرف ایران.

در کل هنوز ارزش مجموع مبادلات اقتصادی ایران و بولیوی مشخص نیست و اگر در ماه اکتبر وزرای دو کشور جلسه ای داشته باشند این رقم در سر رسید سال مالی 2013 برآورد خواهد شد.

تحریم های اعمالی علیه ایران، علیه بولیوی نیز بوده است

وی درباره صادرات بولیوی به ایران گفت: یک سری از محصولات برای صادرات به ایران داریم که مهمترینشان «کینوآ» است که شبیه برنج است. محصول دیگر«استویا» است که یک شیرین کننده طبیعی به ویژه برای بیماران دیابتی است.اما آن چه مانع صادرات بولیوی به ایران شده است مسئله تحریم های ایران است.

از آن جایی که در بولیوی بخاطر معضل ترافیک گسترده کوکائین تبادل مالی مسقیم مقدور نیست این کار باید از طریق بانک ها انجام شود و بخاطر تحریم های وضع شده علیه ایران امکان انتقال وجه اقلام مزبور از طریق حساب های ایرانی به بانک های بولیوی وجود ندارد که امیدواریم وزرای دو کشور در نشست ماه اکتبر راه حلی برای این معضل پیدا کنند.

قطعا تحریم های وضع شده علیه ایران فقط علیه ایران نبوده است و مثل این که واقعا علیه ما هم بوده است. این تحریم ها ضررهایی به ما وارد کردند و نگذاشتند بعضی اهدافمان را عملی کنیم.

 

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin