استاندار و رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد در دیدار با سفیر اتریش گفت: اتریش می تواند ایجاد خط هوایی میان اتحادیه اروپا و یزد را زمینه سازی کند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، محمود زمانی قمی در جریان دیدار سفیر و رایزن بازرگانی سفارت اتریش در تهران از مرکز خدمات سرمایه گذاری با تشریح وجود برخی دفاتر بین المللی در وین و نگاه مثبت جهانی به اتریش افزود: ایرانی ها بی طرفی و صلح طلبی اتریش را در جریان مذاکرات هسته ای بویژه در دور پایانی فراموش نمی کنند.

وی ادامه داد: بعد از توافق مذاکرات ایران با 1 + 5، رئیس جمهوری اتریش جزو اولین مسئولان سیاسی بود که به ایران سفر کرد و پیشتازی آنها در گشایش اعتبار نشانگر روابط دوستانه 2 کشور است.

زمانی قمی با ابراز خرسندی از ریاست دوره ای اتریش بر اتحادیه اروپا تأکید کرد: امیدواریم در این دوره زمینه مناسبی برای رفع مناقشات جهانی و حل و فصل اختلافات فراهم شود .

وی با تبیین ظرفیتهای اقتصادی، گردشگری و تمدنی یزد گفت: یزد به عنوان نخستین شهر خشتی جهان در یونسکو ثبت شده که بیانگر تدبیر و هنر پیشینیان این سرزمین است.

رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری یزد با بیان اینکه این استان از استانهای مهم صنعتی و معدنی ایران است، ادامه داد: یزد با تولید 50 درصد کاشی کشور ایران رتبه نخست در کشور و رتبه نهم جهان را در تولید این محصول دارد، همچنین سابقه صنعت نساجی در این استان بیش از یک قرن است و 27 درصد محصولات نساجی و 15 درصد فولاد ایران نیز در این استان تولید می شود.

زمانی قمی با تشریح صادرات ایران به کشور اتریش، رشد تبادلات 2 کشور را نیازمند بهبود سازوکارها عنوان کرد و افزود: نوسازی صنایع، انرژی خورشیدی که یزد بهشت ایران در این بخش است، گردشگری و طرحهای انتقال آب بویژه از طریق دریا زمینه های خوبی برای حضور شرکتهای اتریشی در یزد فراهم کرده که باید مدلهای مالی مناسبی برای همکاری در این زمینه پیش بینی شود.

سفیر اتریش در این نشست گفت: سفر به استان یزد بخشی از سفرهای استانی ما به مهم ترین مناطق کشور ایران است و این سفرها نشان دهنده اراده کشور اتریش و اتحادیه اروپا برای توسعه همکاری های اقتصادی دو جانبه می باشد.

اشتفان شولتز افزود: ایران از این حق غیرقابل انکار برخوردار است که از مزایای اقتصادی حاصل از برجام استفاده کند زیرا خود به تمامی بر تعهدات این پیمان پابند می باشد.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا و تمام اعضای آن آنچه در توان دارند را به کار خواهند بست که ایران بتواند از مزایای اقتصادی برجام هر چه بیشتر برخوردار شود.

سفیر اتریش در جمهوری اسلامی ایران گفت: در ابتدا هدف این است که کانال های نقل و انتقال مالی و هم چنین فروش نفت را برقرار سازیم و به عنوان شریک ایران برای گذار از مقطعی که در آن قرار دارد به ویژه در زمینه اقتصادی اعلام آمادگی می کنیم.

اشتفان شولتز با اشاره به زمینه یابی دو کشور در تقویت همکاری ها خاطرنشان کرد: اتریش کشور کوچکی است که از منابع نفتی و طبیعی زیرزمینی برخوردار نمی باشد و قدرت اقتصادی آن توان نیروی انسانی است که بر این اساس در ردیف 15 کشور برتر اقتصادی دنیا قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از خصوصیات برتر اقتصاد اتریش تمرکز بر انرژی های تجدیدپذیر، نو و خورشیدی است و در کنار آن درآمدهای سرشار از صنعت گردشگری نیز تحقق یافته است و از سوی دیگر تاکید خاصی بر تامین امنیت منابع آبی نیز وجود دارد.

سفیر اتریش ادامه داد: تکثر گرایی و تنوع ادیان در یزد که در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی دارند، قابل توجه است و این ویژگی به عنوان یک فاکتور مشخص برای رشد گردشگری و توسعه اقتصادی محسوب می شود.

شولتز با اشاره به جلسات پیش رو با بخش خصوصی و اتاق بازرگانی بیان کرد: تلاش و هم فکری برای ایجاد زمینه های مشترک و همکاری دو کشور صورت می گیرد و توسعه برای استان یزد به دلیل روحیه تلاشگری در مردم حاصل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مجموعه های گردشگری کشور اتریش برای توسعه روابط با یزد برنامه ای جامع طراحی کرده است و همکاری نیز در قالب شرکت های کوچک و متوسط در نظر گرفته می شود زیرا 97 درصد از شرکت های اتریشی در این قالب هستند.

سفیر اتریش مدل شرکت های کوچک و متوسط را برای رشد ایران موثر دانست و در پایان گفت: از نظر تاریخی اتریش قدردان ایران است زیرا مبنای تحول صنعتی دو هزار سال پیش بر پایه و اساس ارابه های آبی شکل گرفت که متعلق به این سرزمین می باشد و این نمونه خوبی برای انتقال تکنولوژی ایران به اروپاست.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin