در دیدار استاندار فارس با سفیر قطر بر گسترش همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف تاکید شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، اسماعیل تبادار در دیدار علی بن احمد علی السلیطی سفر قطر در تهران با اعلام آمادگی این استان برای گسترش تعامل و همکاری‌ها با کشور قطر به تشریح توانمندی‌های فارس در بخش‌های مختلف پرداخت و اظهار داشت: استان فارس یکی از استان‌های بزرگ کشور است که چهار میلیون و 900 هزار نفر جمعیت، 29 شهرستان و 102 شهر دارد.

وی به نقش استان فارس در تامین امنیت غذایی کشور اشاره کرد و یادآور شد: 10 درصد مواد غذایی کشور در استان فارس تولید می‌شود که تنها سه میلیون تن از محصولات باغی را به خود اختصاص می‌دهد.

نماینده عالی دولت در استان فارس با یادآوری اینکه در حوزه صنایع دستی 50 درصد تنوع صنایع دستی در استان فارس وجود دارد، بیان کرد: این استان در صنایع مختلف از جمله سیمان، سنگ، آهک و گچ ظرفیت‌های فراوانی دارد، همچنین در بخش زراعی و صیفی جات رتبه اول کشور را دارا است.

تبادار با بیان اینکه تمدن و پیشینه تاریخی و فرهنگی استان فارس بر هیچ کس پوشیده نیست و زبانزد و آوازه جهانی دارد، خاطرنشان کرد: چهار اثر تاریخی استان به ثبت جهانی رسیده است.

وی به ارتباطات استان فارس با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر اشاره کرد و گفت: استان فارس رابطه‌ای برجسته و دیرینه با قطر داشته و خواهد داشت.

استاندار فارس همچنین با اشاره به سفر سال گذشته خود به کشور قطر یادآور شد: در این سفر دیدارهای مختلفی با مقامات قطری داشتم و در این دیدارها بیشتر به گرمی ارتباط و مراوده دیرینه دولتمردان قطری با نظام جمهوری اسلامی پی بردم.

تبادار یادآور شد: در این سفر کارگروه‌های مختلفی شکل گرفت که تصمیم‌های اتخاذ شده در این سفر به زودی عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه مراوده دیرینه جمهوری اسلامی ایران به خصوص استان فارس با قطر فراوان بوده است، گفت: در زمان قطع روابط سیاسی قطر با کشورهای همسایه، جمهوری اسلامی ایران با التزام به رعایت حسن همجواری و همکاری منطقه‌ای به عنوان اصل مسلم حقوق بین‌الملل در ابعاد مختلف صادراتی را به کشور قطر داشت که 25 درصد این صادرات مربوط به استان فارس بود.

نماینده عالی دولت در استان فارس با تاکید بر اینکه سخت به همکاری با قطر در بخش‌های مختلف اعتقاد داریم و تمام ملزومات این کار را فراهم می‌کنیم، گفت: همکاری های قطر با استان فارس حداقلی است که ما خواستار همکاری حداکثری این کشور در بخش های مختلف با استان فارس هستیم.

 تبادار همچنین به میزبانی قطر از مسابقات جام جهانی 2022 اشاره کرد و افزود: استان فارس به لحاظ نزدیکی به دوحه در تمام حوزه‌ها از جمله گردشگری و اسکان در هتل‌ها، آماده همکاری با قطر برای میزبانی از این مسابقات هستیم.

وی در ادامه با اشاره به همکاری های تجاری جمهوری اسلامی ایران و قطر یادآور شد: استان فارس به سبب فاصله کم جغرافیایی با قطر و برخورداری از سه فرودگاه بین‌المللی که روزانه پروازهای متعددی به قطر دارد می‌تواند نقش مفیدی در گسترش روابط بازرگانی با این کشور ایفا کند.

سفیر قطر در ایران نیز در این دیدار با اشاره به رابطه دیرینه و تاریخی دو کشور گفت: با توجه به سفر اخیر مقامات دولتی استان فارس به کشور قطر و رایزنی‌های صورت گرفته برای تقویت همکاری اقتصادی دو جانبه، تمام زمینه‌ها و امکانات برای همکاری و تعامل مطلوب بین طرفین فراهم است.

علی بن احمد علی السلیطی افزود: امیدوارم اقدامات انجام شده از سوی مسؤولان ایران و قطر برای گسترش روابط دو کشور، زمینه ساز توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی ایران و قطر شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin