سالروز تاسیس جمهوری آذربایجان با حضور سفرای کشورهای مختلف و همچنین وزیر امور اقتصادی دارایی ایران برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، بنیاد حسین‌اف سفیر آذربایجان در تهران در این مراسم اظهار کرد: در 28 می سال 1918 جمهوری خلق آذربایجان در قفقاز جنوبی اعلام استقلال نمود و این اولین جمهوری دموکراتیک در شرق بود.

وی افزود: برقراری حقوق و آزادی های دموکراتیک، مساوی شناختن حقوق همه هموطنان بدون در نظر گرفتن وابستگی های دینی و قومی، دادن حق رای به بانوان برای اولین بار، اعلام زبان آذربایجان به عنوان زبان دولتی، توجه ویژه به رشد در زمینه آموزش و فرهنگ، تشکیل نیروهای مسلح ملی و نهادهای دولتی از برنامه ریزی های انجام شده در دوران جمهوری خلق آذربایجان بود.

وی با اشاره به پرچم این کشور خاطرنشان کرد: این نکته حائز اهمیت است که پرچم سه رنگ آذربایجان با نشان ماه و ستاره جمهوری دموکراتیک آذربایجان که امروز در اینجا برافراشته شده است با ابتکار و هدایت های حید علی اف رهبر ملی در جلسه مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان در 17 نوامبر سال 1990 به عنوان پرچم دولتی جمهوری خودمختار نخجوان تصویب شده است و در 5 فوریه سال 1991 شورای عالی جمهری آذربایجان قانون ” درباره پرچم دولتی جمهوری آذربایجان” را تصویب و آن را پرچم دولتی اعلام نمود.

سفیر آذربایجان در ادامه تصریح کرد: امروز با حس غرور آفرین اعلام می نمایم که آذربایجان مستقل با اکثر کشورهای دنیا همکاری دوجانبه و موفقیت آمیز دارد و چنانچه مطلع هستید 20 درصد اراضی آذربایجان از طرف ارمنستان اشغال شده است و به همین دلیل به استثنای ارمنستان اشغالگر، جمهوری آذربایجان با تمام همسایگان خود روابط همکاری دوستانه و متقابل موثر دارد.

وی همچنین با اشاره به تاریخ و فرهنگ مشترک ایران و آذربایجان گفت: طی پنج سال اخیر روسای جمهور دو کشور ۱۱ بار با یکدیگر ملاقات داشته و بیش از ۵۰ سند به امضا رسیده است. نمونه آن جمهوری آذربایجان برای ساخت راه آهن رشت – آستارا در اراضی ایران ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار اختصاص داده است.

مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان در این مراسم با تاکید بر روابط دوستانه ایران و آذربایجان و برخورداری از ظرفیت‌های منطقه‌ای گفت: ایران و آذربایجان از ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های بانکی، گمرک، انرژی، تجارت و… برخوردار هستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: ایران از اولین کشورهایی بوده که استقلال جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخته است و با توجه به اشتراکات دو ملت روابط دوستانه و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر مورد توجه بوده است.

وی افزود: ایران و آذربایجان به عنوان دو کشور مهم در منطقه می‌توانند در توسعه همکاری های فی‌مابین و تقویت صلح و ثبات و رونق منطقه‌ای تاثیرگذار باشند.

کرباسیان با بیان اینکه ایران و آذربایجان ظرفیت‌های بسیاری دارند، گفت: طی چهار سال گذشته روابط ایران و آذربایجان در تمامی زمینه‌ها توسعه یافته است و روسای جمهور دو کشور ۱۱ بار با یکدیگر ملاقات داشته و ۱۰۰ هیات در سطوح مختلف خصوصی و داخلی با یکدیگر تعامل داشته‌اند و در این راستا بیش از ۳۰ سند هم به امضا رسیده است. همچنین دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور دو ماه پیش در تهران برگزار شد.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان همچنین بیان کرد: رئیس‌جمهور کشورمان در فروردین‌ماه سال جاری سفری به باکو داشته که در فرآیند این سفر اسناد مهمی بین دو کشور به امضا رسیده است که نمونه آن پروژه تولید مشترک خودرو بوده که آغاز شده و در سایت نفتچاله تولید انواع خودروهای دنا، دنا پلاس، رانا و سمند در دستور کار است.

وی خاطرنشان کرد: ایران و آذربایجان از ظرفیت‌های خوبی در زمینه اقتصادی برخوردار هستند که حوزه بانکی، انرژی، تجارت، گمرک، گردشگری و… نمونه‌ای از آن است. البته موضوع احداث خط آهن رشت ـ آستارا نیز در دستور کار قرار دارد که با ساخت و بهره‌برداری از آن اتصال ریلی از خلیج فارس به همسایگان شمالی ایران تکمیل می‌شود.

کرباسیان ادامه داد: فعالان اقتصادی ایران و آذربایجان با یکدیگر تجارت و سرمایه‌گذاری دارند که به هموارتر کردن حضور بخش خصوصی منجر می‌شود. البته ۱۵۰ شرکت ایرانی در آذربایجان فعال هستند که بیش از دو میلیارد دلار هم سرمایه‌گذاری کردند.

وزیر اقتصاد در پایان برای دولت و ملت آذربایجان عزت و سربلندی آرزو کرد و گفت: امیدواریم در سایه حمایت سیاسی رهبران دو کشور روابط دوستانه بین ایران و آذربایجان توسعه بیشتری داشته باشد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin