در دیدار سفیر قرقیزستان در تهران با رییس مرکز اطلاع‌ رسانی و امور بین ‌الملل وزارت کشور بر افزایش همکاری‌های دو کشور ایران و قرقیزستان در زمینه‌های مختلف به وی‍‍ژه در زمینه امنیتی انتظامی تاکید شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، سید رمضان شجاعی کیاسری در این دیدار که با هدف فراهم کردن زمینه سفر وزیر کشور به قرقیزستان انجام شد، اظهار کرد: عبدالرضا رحمانی ‌فضلی وزیر کشور قرار است پیش از سفر به قرقیزستان، سفری به ترکمنستان داشته باشند. ما زمان پیشنهادی خود را برای این سفر به اطلاع مقامات ترکمنستان و قرقیزستان رسانده‌ایم.

وی افزود: این سفر فرصت خوبی برای امضای توافق‌نامه امنیتی انتظامی میان دو کشور است.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور ادامه داد: سطح ارتباطات اقتصادی میان دو کشور خیلی پایین است بنابراین باید زمینه‌های ارتقای روابط اقتصادی دو کشور فراهم شود. پایین بودن سطح روابط اقتصادی بر همکاری دو کشور در زمینه‌های دیگر هم تاثیرگذار باشد. افزایش تعاملات اقتصادی می‌تواند در حل مسایل امنیتی و انتظامی موثر باشد.

شجاعی کیاسری در ادامه با اشاره به اینکه طبق کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور مقرر است استان گلستان نمایشگاهی را در بیشکک برگزار کند اظهار کرد:‌ در سفر رحمانی فضلی به بیشکک می‌توان زمان برگزاری این نمایشگاه را تعیین کرد.

رییس مرکز اطلاع‌ رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور خاطر نشان کرد: در این سفر تقاضا داریم که وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران با رییس ‌جمهور، مقامات ارشد و همچنین مقامات امنیتی انتظامی قرقیزستان دیدار کند.

وی همچنین خواستار برقراری ارتباط هوایی میان دو کشور شد و افزود: برای دستیابی به این هدف هر کمکی که لازم باشد انجام می‌دهیم.

در ادامه سفیر قرقیزستان در تهران با ابراز خوشحالی از این دیدار گفت: حتما پیگیر فراهم کردن سفر وزیر کشور ایران به بیشکک هستیم. این سفر فرصت خوبی برای انعقاد توافق‌امنیتی انتظامی دو کشور است. مقامات قرقیزستانی علاقمند به امضای این توافق و همکاری درازمدت با ایران هستند.

عوض بیک عبدالرزاق اف تاکید کرد: باید سطح تعاملات تجاری و اقتصادی دو کشور افزایش یابد و برای گسترش صنعت توریسم و حل مشکلات سرمایه ‌داران دو کشور تلاش کنیم. با اقداماتی که انجام شده اکنون ویزای بازرگانی و گردشگری برای اتباع ایرانی در ظرف مدت پنج روز صادر می‌شود. بزودی هم طرح ویزای الکترونیکی در قرقیزستان اجرا می‌شود و گردشگران ایرانی می‌توانند از طریق اینترنت، ویزا بگیرند. امیدواریم به مرور زمان به مرحله لغو روادید برسیم.

وی همچنین با بیان اینکه باید برای ارتقای روابط تجاری، اقتصادی، گردشگری، فرهنگی، انتظامی و امنیتی تلاش کنیم اظهار کرد: ما همچنین پیگیر برقرای ارتباط هوایی مستقیم میان دو کشور هستیم.

عبدالرزاق بیک اف در ادامه افزود: خواهان این هستیم که سفری به استان‌های شمالی ایران داشته باشیم تا با امکانات و ظرفیت‌های این استان‌ها آشنا شویم.

سفیر قرقیزستان در تهران در پایان با اشاره به حادثه تروریستی اخیر تهران گفت: رییس جمهور و رییس مجلس قرقیزستان این اقدام تروریستی را محکوم کرده و ما هم در سفارت قرقیزستان در تهران وظیفه خود می دانیم که با مردم و دولت ایران ابراز همدردی کنیم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin