سفیر عراق در ایران خاطرنشان کرد که به جای تمام جهانیان با داعش می‌جنگیم بنابراین بیش از توان عراق، به این کشور فشار تحمیل نکنید.

به گزارش آوا دیپلماتیک، راجح صابر عبود الموسوی در نشست مشترک کاهش آلودگی هوا و کارگروه ستاد استانی مقابله با ریزگردها که شب گذشته با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و سفیر عراق در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع ریزگردها، موضوعی محلی، منطقه ای و حتی بین المللی است و علل این پدیده، منطقه ای و بین المللی است.

وی با اشاره به شرایط خاص و پیچیده کنونی کشور عراق، تصریح کرد: دجله و فرات دو منبع مهم آب در عراق هستند که از ترکیه سرچشمه می گیرند. کشور ترکیه سیاست ها و اقداماتی برای منع ورود آب به این رودخانه ها اجرا می کند در حالی که طبق قوانین بین المللی، هیچ کشوری روی رودخانه های مشترکی که با کشورهای دیگر دارد، جز با موافقت آن کشور حق احداث سد ندارد و بعضی مواقع نیز از این مساله یعنی منع ورود آب، برای غرض های سیاسی استفاده می شود.

سفیر عراق در ایران بیان کرد: بسیاری از اراضی کشاورزی عراق به علت کمبود آب و باران به صحرا تبدیل شده است و جنگ هایی که در کشور عراق رخ داده نیز بر تبدیل شدن اراضی به صحرا و کم آبی در این کشور بی تاثیر نبوده است.

الموسوی افزود: این شرایط و مشکلاتی که در منطقه شاهد آن هستیم موجب شده تا با هم به گفت‌وگو بنشینیم و از راهکارهای ممکن صحبت کنیم. با توجه به شرایط کنونی از نظر جنگ و دیگر موارد در کشورهای عراق و سوریه، از توان این دو کشور خارج است تا بتوانند کانون های ریزگردهای خود را کنترل کنند بنابراین مساله ریزگردها، مساله ای بین المللی است و سازمان ملل نیز به صورت ویژه به این مساله توجه نشان داده است زیرا بسیار خطرناک و مهم است.

وی در خصوص اقدامات عراق در زمینه مهار کانون های گرد و غبار گفت: دولت عراق در شرف آغاز اقداماتی در این زمینه است. برای مثال پروژه کمربند ملی سبز را اکنون در عراق در برنامه داریم که این پروژه امکانات زیادی را می طلبد، از شهر موصل تا بصره ادامه می یابد و عرض آن نیز از یک کیلومتر تا 5 کیلومتر خواهد بود و مقرر شده در این خصوص درخت هایی کاشته شود تا از حجم ریزگردها کاسته شود.

سفیر عراق در ایران افزود: اما با توجه به هزینه ها و مبالغ هنگفتی که برای اجرای این پروژه نیاز است و همچنین با توجه به شرایط بد اقتصادی عراق، اجرای این پروژه زمان بسیار زیادی و بیش از 10 سال را در شرایط فعلی صرف خواهد کرد.

الموسوی تصریح کرد: اقدام دیگر دولت عراق جهت مهار کانون های گرد و غبار، اعطای تسهیلات به کشاورزان جهت کاشت درخت در اراضی آنها است تا اثرگذاری کانون های ریزگرد کاهش یابد.

وی ادامه داد: مساله ریزگردها موضوعی بین المللی است بنابراین نیاز به برگزاری یک کنفرانس بین المللی یا حداقل منطقه ای جهت بررسی خطرات و ابعاد ناشی از این پدیده داریم.

سفیر عراق در ایران با اشاره به جلساتی که بین کشورهای ایران و عراق در زمینه مسئله ریزگردها برگزار شده است، اظهار کرد: شاید بخش مهمی از مشکل گرد و غبار ایران در عراق منشا داشته باشد، اما فراموش نکنید که ما در عراق به جای تمام جهانیان با داعش می جنگیم بنابراین بیش از توان عراق، به این کشور فشار تحمیل نکنید؛ مشکل اصلی در این زمینه ضعف روابط بین الملل است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin