سفیر ارمنستان در ایران گفت: کشور ما با وجود همه تحریم‌ها از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی در کنار کشور دوست و همسایه خود ایران خواهد بود.

به گزارش آوا دیپلماتیک، آرتاشس تومانیان در نشست مشترک با مدیران واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی البرز افزود: ما به خوبی می دانیم که ایران با تحریم‌های خارجی دست و پنجه نرم می کند و کشور ارمنستان این موضوع را درک کرده و حامی ایران است.

وی به ارتباط بین ایران و کشور روسیه اشاره کرد و گفت: ارمنستان تنها کشور مسیحی در همسایگی ایران است که ارتباطات گرمی با روسیه برقرار کرده و بین ما و این ۲ کشور ارتباط سه جانبه خوبی وجود دارد.

تومانیان همچنین به برنامه های دولت ارمنستان برای اصلاح ساختار اداری و اقتصادی این کشور اشاره کرد و گفت: دولت جدید ارمنستان به شدت با رشوه‌خواری مبارزه می کند تا فضای عادلانه اقتصادی برای همه فراهم شود.

سفیر ارمنستان در ایران به جامعه ارمنی مقیم در کشورمان پرداخت و گفت: جامعه ارمنی از حمایت های جمهوری اسلامی رضایت دارند و همه معتقدیم که سطح روابط و همکاری بین ۲ کشور باید افزایش یابد.

تومانیان به شرایط اقتصادی ارمنستان اشاره کرد و گفت: تورم در کشور ارمنستان به شدت کاهش یافته و در حد ۲ تا سه درصد است و بانک‌های این کشور ثبات داشته و تسهیلات خوبی در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهند.

وی همچنین اظهار داشت: ارمنستان جزو کشورهای اوراسیا است و پس از تفاهم نامه ایران با این کشورها به عنوان عضو ناظر می توان به افزایش سطح همکاری‌ها تکیه کرد.

تومانیان در ادامه سخنان خود بیان کرد: برق و گاز بین ۲ کشور به صورت تهاتر مبادله می شود و دولت ارمنستان قول داده که حمل و نقل بین ۲ کشور را به سطح ترانزیت و راه آهن گسترش دهد.

وی با بیان اینکه روابط تجاری و مبادلات کالا بین ۲ کشور ایران و ارمنستان می تواند تا پنج برابر افزایش یابد، به سفر خود به استان قزوین اشاره کرد و اظهار داشت: شرکت‌های مستقر در شهر صنعتی البرز بسیار برای همکاری های اقتصادی با ارمنستان مجذوب کننده هستند.

تومانیان یادآور شد: ایران کشور بزرگی است و فرصت بازدید از تمام زوایای فرهنگی و اقتصادی آن وجود ندارد، اما تاکنون چهار مرتبه از استان قزوین بازدید کرده ام.

 رضا گروسی فرماندار البرز در نشست مشترک مدیران صنایع شهر صنعتی البرز با سفیر ارمنستان در ایران گفت: هدف از این دیدار کشف منشأ تفاهم و گره گشایی در حوزه واحدهای تولیدی است و مدیران باید از این فرصت‌ها نهایت استفاده را ببرند.

وی اضافه کرد: بدون شک سفیر کشور ارمنستان در ایران نیز دارای دغدغه‌های اقتصادی و تجاری است که دیدار از واحدهای صنعتی می‌تواند پاسخ مناسبی قلمداد شود.

گروسی با بیان اینکه ایران و ارمنستان می‌توانند مبادلات تجاری خود را به سطحی بسیار گسترده‌تر از وضعیت موجود افزایش دهند، تاکید کرد: بازدید مسئولان ۲ کشور از یکدیگر به شناخت بیشتر ظرفیت‌های اقتصادی و رهنگی منجر می‌شود و لازم است که این روند ادامه یابد.

سفیر ارمنستان به منظور آشنایی با توانمندی‌های اقتصادی استان قزوین امروز از چند واحد تولیدی در شهر صنعتی البرز دیدن کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin