مراسم گرامیداشت بیست و چهارمین سالروز تاسیس تدوین قانون اساسی جمهوری ازبکستان در محل سفارت این کشور در تهران برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در این مراسم غلامرضا باقری مدیرکل مشترک المنافع وزارت امور خارجه ایران، طی سخنانی ضمن تاکید بر اهمیت مناسبات دوجانبه ایران و ازبکستان خواستار گسترش مناسبات دو جانبه شد.

وی ضمن اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور خاطرنشان کرد: انتخابات ریاست جمهوری در ازبکستان به سلامت برگزار شد که این امر بر اهمیت و جایگاه این کشور در عرصه بین الملل تاکید دارد و ابتکار رئیس جمهور ازبکستان در نزدیکی روابط این کشور با همسایگان خود، قابل تقدیر می باشد.

باقری در ادامه ضمن اشاره به روابط حسنه دو کشور ایران و ازبکستان بر گسترش مناسبات دو کشور تاکید کرد.

در این مراسم سفیر ازبکستان نیز طی سخنانی به تشریح اهمیت سالروز تاسیس قانون اساسی در ازبکستان و انتخابات ریاست جمهوری این کشور پرداخت که مشروح آن در ذیل می خوانید:

دوستان، همکاران و مهمانان عزیزی که در مراسم ما شرکت کرده‌اید؛

پیش از هر چیز، می‌خواهم مراتب قدرانی خود را از حضور همه شما در این رویداد که به مناسبت مراسم بیست و چهارمین سالروز تدوین قانون اساسی جمهوری ازبکستان برگزارشده ابراز می‌دارم.

هرساله در 8 دسامبر، مردم ازبکستان با شور هرچه‌تمام‌تر این روز تاریخی، یعنی روز وضع قانون اساسی را جشن می‌گیرند.

قانون اساسی جمهوری ازبکستان به تضمینی حقوقی جهت بنا نهادن کشوری مردم‌سالار و جامعه مدنی، اطمینان از حقوق و آزادی شهروندان، پیشرفت کشور و رفاه مردممان بدل شده است.

در شرح مبسوط این سند که بنیان و بستر آگاهی، جهان‌بینی و همه جنبه‌های زندگی مردممان را متحول ساخته است، باید گفت که تفکرات عمیق و قابل‌تأمل و مفاهیم حائز اهمیت نخستین رئیس‌جمهور ازبکستان، اسلام عبدالغنی‌یویچ کریموف به‌مثابه مبنایی مستحکم ایفای نقش می‌کند.

تأکید می‌نمایم که قانون اساسی از جایگاه و اهمیت منحصربه‌فردی در ارتقای آگاهی و هوشیاری حقوقی و افزایش فعالیت‌های سیاسی شهروندانمان برخوردار است. مشارکت فعال مردم ما در این رویداد مهم سیاسی (انتخابات اخیر ریاست جمهوری که چند روز پیش در کشورمان برگزار شد) مهر تأییدی بر این ادعا است.

باعث خشنودی ما است که انتخابات در شرایط رقابتی سالم میان احزاب سیاسی توأم باصداقت و انتقادپذیری و انطباق با اصول مردم‌سالاری انجام گرفت.

قریب به 600 ناظر از پنج سازمان بین‌المللی و 46 کشور در فرآیند انتخابات مشارکت داشتند و در این مسیر، حضور همه­جانبه دفتر سازمان امنیت و همکاری اروپا در امور نهادهای دموکراتیک و حقوق بشری (با 200 ناظر از 32 کشور) برای نخستین بار در این رویداد حضور فعالی داشت. از جمهوری اسلامی ایران نیز ناظرانی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمودند که آقای مرتضی صفری نطنزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نقش فعالی ایفا کردند.

در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، شوکَت میرُمونوویچ میرضیاف از حزب لیبرال دموکرات ازبکستان موفق به کسب 88.6% آراء شد.

در بیست و چهارمین سالروز تدوین قانون اساسی جمهوری ازبکستان، مراسمی در کاخ انجمن‌های بین‌المللی ازبکستان در تاریخ 7 دسامبر برگزار شد که رئیس‌جمهور منتخب، آقای شوکَت میرُمونوویچ میرضیاف اولویت‌های زیر را بعنوان خط‌مشی سالهای آتی اعلام نمودند:

  • ضرورت بهبود هرچه بیشتر نظام اداره کشور
  • کاهش هزینه‌های خدمات عمومی
  • انتخاب فرمانداران و شهرداران به‌طور مستقیم توسط خود مردم
  • تحول حوزه گردشگری
  • جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و فناوری‌های پیشرفته در اقتصاد کشور

یکی از جنبه‌های مهم جشن روز قانون اساسی، آن است که برنامه‌های اجتماعی جدیدی در سال پیش رو برای بدنه مردمی کشور تبیین می‌شود.

رئیس‌جمهور ما، آقای شوکَت میرُمونوویچ میرضیاف سال 2017 را «سال گفتمان با مردم و منافع انسانی» نام‌گذاری کردند.

التزام به اهداف و شرح وظایف اصلی این سال در راستای بازبینی کلی رویکرد روابط متقابل میان بازوهای دولت با شهروندان و نیز برای ارائه سازوکار جدید و روشی اثربخش در برقراری گفتمان پیوسته با مردم و حل مشکلات و دغدغه‌های آنان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

ما بر این باوریم که سال جدید 2017 فصلی جدید در ایجاد تحول در زندگی سیاسی و اجتماعی-اقتصادی کشور ما خواهد بود.

از اهتمام شما سپاسگزارم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin