گلستان مرکز فرهنگی «آبای قونانبایولی» شاعر و ادیب مشهور قزاقستانی با حضور سفیر قزاقستان در ایران، معاون استاندار گلستان و جمعی از مسئولین در کنسولگری قزاقستان در گرگان افتتاح شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، ابراهیم کریمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان در این مراسم حضور قزاق ها در گلستان را یک فرصت بی نظیر دانست و افزود: مراوات تجاری استان و قزاقستان از طریق مرز اینچه برون در جریان است و امیدواریم با توجه به ظرفیت های دو طرف، سطح آن افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری یکی از مهمترین ظرفیت های گلستان است و ما پذیرای گردشگران کشور قزاقستان در استان هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان تصریح کرد: امیدواریم با راه اندازی پرواز گرگان اکتائو زمینه روابط فرهنگی، تجاری و بازرگانی دو طرف افزایش یابد.

اسخت اورازبای، سفیر قزاقستان در ایران در آیین افتتاحیه این‌ مرکز، گفت: با توجه به اینکه قزاق های زیادی در استان گلستان زندگی می‌کنند، لازم دانستیم یک مرکز فرهنگی و ادبی در کنسولگری قزاقستان در شهر گرگان ایجاد شود.

وی افزود: تصمیم گرفتیم که این مرکز را به نام آبای قونانبایولی که نویسنده، شاعر و فیلسوف بزرگ ملت قزاقستان است، نامگذاری کنیم.

سفیر قزاقستان تصریح کرد: هدف از ایجاد این مرکز فرهنگی در گلستان، ایجاد تعاملات فرهنگی و علمی بین ایران و قزاقستان است تا پل ارتباطی بین این دو کشور ایجاد کند. این مرکز می تواند باعث هر چه نزدیکتر شدن دوستی مردم ایران و قزاقستان شود.

اورازبای در ادامه خاطرنشان کرد: قرار بود برنامه های بسیاری بین ایران و قزاقستان انجام شود که به خاطر شیوع ویروس کرونا اجرا نمی شود. در شرایط فعلی ماهی یک‌ بار پرواز تهران به آلماتی انجام می شود و توافق کردیم که بعد از بهبود وضعیت شیوع ویروس کرونا، پروازها هفته ای یک بار انجام شود.

ذوالفقار امیرشاهی، رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در استان گلستان نیز در این مراسم گفت: مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشور قزاقستان بسیار خوب و در حال گسترش است و این نتیجه تلاش های مستمر دستگاه های دیپلماسی دو کشور است.

وی بیان کرد: مشترکات زیادی برای ارتقاء روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و تجاری میان ایران و قزاقستان وجود دارد.

رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در استان گلستان یادآور شد: یکی از مولفه های وجوه مشترک بین دو کشور وجود دانشمندان، فیلسوفان و شاعران بزرگ مانند آبای است که امروز مرکز فرهنگی به نام او در کنسولگری قزاقستان در گرگان افتتاح می شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin