سواتوپلك چومبا، سفیر جمهوری چک در ایران طی گفتگو با خبرگزاری شبستان به تشریح روابط دو جانبه و نیز تحولات بین المللی پرداخته است.

نظرتان در مورد روابط ایران و چک در دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی چگونه است؟

روابط بسیار پویا و بسیار گرم بوده است؛ بویژه بعد از امضای توافقنامه هسته ای و برداشته شدن تحریم ها هم در زمینه سیاسی و هم روابط بین المللی، ارتباطات خوب و دوستانه ای برقرار شده است. همچنین در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و توریستی روابط در حال پیشرفت است. در زمینه دیپلماتیک هم روابط در سطحی عالی ( دیدارها و رایزنی های وزرای خارجه و توسعه و تجارت ) قرار دارد.

 روابط دو جانبه بین تهران و پراگ در بخش تجارت و واردات و صادرات چگونه است؟

امسال بیشتر ما شاهد بهبود روابط در زمینه اقتصادی میباشیم. دو وزیر خارجه ملاقات هایی داشته اند و قراردادهایی را نیز در جهت بهبود روابط امضا کرده اند؛ از جمله توافقنامه هایی در زمینه بهبود روابط سیاسی و آموزشی نیز به امضا رسیده است.

 وضعیت ایرانی ها در کشور شما چگونه است؟

تجارموفقی داریم که آنجا هستند و دانشجویانی که ازقدیم در چک، اقامت داشته اند.

 لطفا درباره سیستم های آموزشی واقتصادی در کشورتان بفرمایید. خصوصا آموزشی و سلامت؟

مثل بقیه کشورهای اروپایی سیستم ابتدایی و دبیرستان و دانشگاهی داریم و برای همه رایگان است. مدارس دولتی برای همه آزاد است وچیزی پرداخت نمی کنند. فقط برای آموزش زبان یک مقدار پول پرداخت می کنند که باید یک زبان دیگر بجز زبان اصلی را یاد بگیرند. ما یک سیستم دولتی داریم برای بیمارستان ها و کلینیک ها که بصورت رایگان هستند.سیستمی هم برای تمامی کارگران داریم. سیستم بهداشت وسلامت زیر پوشش بیمه هستند و حق بیمه آنها را دولت پرداخت می کند وهمچنان پرداخت میشود حتی بعد اززمان بازنشستگی مثل همه جای دنیا.

 چه کالاهایی از ایران به کشور شما صادر می شود؟

زعفران، فرش و میوه.

 نظر شما درباره تبادل توریست بین ایران و چک چیست؟

ما روی برنامه هایی کارمیکنیم که سطح افزایش تبادل توریستی را بالا ببریم.این نیاز به برنامه ریزی هم برای خودمان و هم برای کل اروپا دارد. یک مقدار باید درخواست ها را بررسی کنیم و یک مقدار زمان میبرد تا ویزاها صادر شوند. ما می توانیم جاهایی بسیارزیبا برای توریست های ایرانی در نظر بگیریم.

 آیا این امکان وجود دارد که ویزا برای تسهیل رفت و آمد توریست ها بین دو کشور برداشته شود؟

ما نمیتوانیم این کار را به طور کامل انجام دهیم چرا که جمهوری چک، عضوی از کشورهای شنگن است و نمی تواند به تنهایی تصمیمی بگیرد. در واقع اگر قرار بر حذف ویزا بین دو کشور باشد، بایستی تمام کشورهای عضو این مسأله را تصویب کنند.

 نظر شما درباره تحولات منطقه خاورمیانه چیست ؛ مخصوصا مسأله تروریست های داعشی؟

هرکسی برای سوریه ومشکل خاورمیانه راه حلی پیدا کند جایزه نوبل دریافت میکند؛ ازنظر تاریخی قبیله ها با هم مشکل دارند و ازنظر مذهبی هم با هم مشکل دارند. امیدواریم که با اعلام آتش بس در سوریه و عراق، مشکلات پایان پیدا کند. داعش ریشه ایدئولوژیکی دارد. این یک مسأله جدی و خطرناک است و مثل هرزمانی در تاریخ باید به آن کاملا رسیدگی شود و باید با این مشکل مقابله شود. نیاز به یک مقابله و همکاری همه جانبه با این موضوع خطرناک هست.

نظر شما راجع به آوارگان در اروپا چیست؟

این یک مشکل اساسی است، دشوار است که بخواهند جلویشان را بگیرند که وارد اروپا نشوند. ما در واقع دو نوع مهاجر داریم، مهاجرانی که به خاطر مشکلات اقتصادی راهی اروپا می شوند و مهاجرانی که بخاطر مسائلی چون جنگ و اختلافات سیاسی، راه قاره سبز را در پیش میگیرند. اگر تعداد مهاجران از حد مشخصی بیشتر باشد، تاثیری قوی روی جامعه میگذارد بنابراین خیلی باید مواظب بود و خیلی دقت کرد. مشکل دیگر این است که آنها انسان هستند و این مشکل یک مشکل انسانی است و من حقیقتا اظهار تاسف میکنم که آنها کشور خودشان را رها میکنند. ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که شخص از هر جا وارد اروپا می شود در ادامه مسأله ای را پیش نیاورد.

 کشور شما هم پناهندگان را پذیرش می کند؟

بله برنامه هایی داریم برای پذیرش پناهندگان اما خیلی ازآنها در کشور ما نمی مانند.

 میدانید چه تعداد پناهنده در کشورتان، پذیرش شده اند؟

دقیقا نمیدانم.خیلی ازآنها نیاز به کمک دارند که به آلمان بروند و همینطور به سوئد و دانمارک.خانواده یا دوستانی قدیمی دارند که به دنبال آنها می روند که با هم باشند و از کمک هم استفاده کنند. جمهوری چک، آنقدر درگیر این موضوع نشده اما کشور من خوشحال است که به سهم خود در کنار دیگر کشورهای اروپایی، پذیرای تعدادی از مهاجران شده است.

 لطفا درباره تروریسم در اروپا به ویژه فرانسه و بروکسل توضیح دهید و برنامه اروپا برای مقابله با تروریسم چیست؟

فکرمیکنم الان سیاست های کلی زیادی برای این موضوع انجام میشود. باید این را هم بگویم که تروریسم مسأله ای نیست که به اسلام مرتبط باشد. 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin