سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، با «کاری کاهیلوئوتو»، سفیر فنلاند در تهران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، رفیعی، در ابتدای این دیدار با اشاره به مناسبات پارلمانی میان تهران – هلسینکی، گفت: بهره مندی هرچه بیشتر از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی راهی برای ارتقاء روابط میان کشورهاست.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح اقدامات انجام شده در نشست شبکه پارلمانی زنان که در آذرماه سال جاری، به میزبانی کشور فنلاند برگزار شده بود، خاطر نشان کرد: در این اجلاس گفتگوهای سازنده‌ای میان شرکت کنندگان در خصوص موضوعاتی همچون تغییرات اقلیمی و چالش های پیرامون آن صورت گرفت.

وی افزود: برگزاری اینگونه نشست‌ها و تبادل نظر میان پارلمان‌های شرکت کننده، دستیابی به راه حل‌های مشترک در حوزه‌هایی همچون تغییرات آب و هوایی را به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با بیان اینکه دو پیشنهاد مطرح شده از سوی پارلمان جمهوری اسلامی ایران در اجلاس شبکه پارلمانی زنان، مبنی بر ایجاد دبیرخانه دائمی نشست هلسینکی به منظور رصد و پایش نتایج مصوبات این نشست و نشست‌های آتی و همچنین پیشنهاد تاسیس مرکز پایش منطقه‌ای در جهت کاهش اثرات ریزگردها که با استقبال نمایندگان پارلمان های حاضر در نشست مواجه شد، نشان از اهتمام همه کشورهای عضو نسبت به حل مسائل زیست محیطی دارد.

رفیعی، پیگیری مصوبات اینگونه نشست‌ها را ضروری دانست و از سفیر فنلاند در تهران خواست تا با همکاری مجلس شورای اسلامی مفاد تصویب شده در اجلاس شبکه پارلمانی زنان را به نتیجه برسانند.

وی در پایان از سفیر فنلاند دعوت کرد تا در نشست مجازی پایش گرد و غبار در منطقه منا که به میزبانی مشترک شبکه پارلمانی زنان هلسینکی و فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، حضور یابند.

کاری کاهیلوئوتو، سفیر فنلاند در تهران در ادامه این دیدار ضمن قدردانی از حضور فعال پارلمان جمهوری اسلامی ایران در اجلاس شبکه پارلمانی زنان هلسینکی، اظهار داشت: ما از حضور جمهوری اسلامی ایران و مشارکت نمایندگان آنها در نشست های بین المللی استقبال می‌کنیم.

وی افزود: برگزاری نشست‌های بین‌المللی در خصوص چالش‌های جهانی در موضوعاتی همچون تغییرات آب و هوایی، مسائل مرتبط با گرد و غبار و ریزگردها، می‌تواند به کاهش اثرات منفی آنها بیانجامد.

سفیر فنلاند در تهران ضمن قدردانی از تلاش‌های ارزنده سمیه رفیعی در عرصه محیط زیست، اظهار داشت: فنلاند مایل به دریافت ارزیابی شما از ادامه این نشست‌ها است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما علاقمند به شرکت منظم نماینده ایران در جلسات این کارگروه ها هستیم و از تلاش‌ها، مشارکت‌ها و نقش فعال شما قدردانی نموده و از آن حمایت می‌کنیم.

کاری کاهیلوئوتو در پایان ضمن تشکر از دعوت سمیه رفیعی از ایشان برای شرکت در نشست مجازی با محوریت موضوعات پدیده گرد و غبار و ریزگردها که در 17 بهمن ماه برگزار خواهد شد، از آمادگی کامل کشور فنلاند برای همکاری و مبارزه با پدیده گرد و غبار خبر داد.

وی خاطر نشان کرد: تمایل داریم که همکاری‌های زیست محیطی و تغییرات اقلیمی با ایران ادامه پیدا کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin