فیلیپ تیه‌بو سفیر فرانسه در تهران با حضور در سازمان خبرگزاری ایرنا با سیدضیاء هاشمی مدیرعامل دیدار و درباره مسائل مختلف تبادل نظر کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در این دیدار سفیر فرانسه ضمن تبریک ریاست ایرنا بر دور آتی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا)، آن را فرصتی بزرگ برای حفظ و تقویت جایگاه ایرنا در عرصه منطقه و جهان دانست.

سیدضیا هاشمی در این دیدار ضمن تشکر از حضور سفیر فرانسه تاکید کرد: تلاش همکاران ما در ایرنا توسعه ارتباطات رسانه ای برای ارتقا سطح فرهنگی و توسعه همزیستی است. انتخاب ایرنا به عنوان رئیس دوره آتی اوانا هم فرصتی ارزشمند برای تحقق این هدف است.

 مدیرعامل ایرنا یادآورشد: مطمئن هستم تجربه شما به عنوان یک دیپلمات ارشد فرانسه، حضورتان در ایران می‌تواند به گسترش روابط دیرینه و دیرپای دو کشور متمدن ایران و فرانسه کمک کند و ما هم در این زمینه آمادگی همکاری داریم.

وی با بیان اینکه رسانه‌های متعدد و قوی در ایران فعالیت دارند، گفت: ایرنا نخستین رسانه رسمی در ایران است که ما امسال هشتاد و پنجمین سالگرد تاسیس آن را جشن گرفتیم. کشور فرانسه هم یکی از کانون‌های مهم فرهنگ و رسانه در جهان است و روابط رسانه ای می‌تواند در شناخت بیشتر دو کشور نقش داشته باشد.

 هاشمی با اشاره به تلاش خبرگزاری برای افتتاح دوباره دفتر ایرنا در پاریس گفت: در دیدار اخیرا با رایزن فرهنگی فرانسه این موضوع را مطرح کردم تا در زمینه استقرار دفتر خبرگزاری در فرانسه همکاری‌های لازم را به عمل آوردند تا بتوانیم در زمینه گسترش تبادلات فرهنگی و رسانه‌ای با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه توسعه همکاری رسانه‌ای می‌تواند منجر به همزبانی و تفاهم‌قوی‌تر بین کنشگران فرهنگی و سیاسی دو کشور شود، اظهارداشت: ما درعرصه رسانه‌ تمایل داریم که زبان گویایی برای کشورهای دوست بوده و پیوندهای خود را با ملت بزرگ، فرهیخته و هنردوست فرانسه تقویت کنیم.

وی ضمن اعلام‌آمادگی برای انعکاس دیدگاه چهره‌های برجسته اجتماعی، فرهنگی، علمی و هنری فرانسه و نیز رویددهای علمی، اجتماعی و فرهنگی فرانسه در ایران گفت: متقابلا هم از همکاری با رسانه‌های فرانسه این هدف را تعقیب می‌کنیم که واقعیت‌های جامعه ایران به جامعه فرانسه منعکس شود.

هاشمی با تاکید براهمیت فرانسه در معادلات جهانی، خاطرنشان کرد: اقدامات آقای مکرون به عنوان یک رئیس جمهور جوان و خلاق این امید را ایجاد کرده که فرانسه بتواند نقش بالاتر و ارزشمندی در معادلات جهانی ایفا کند. به همین جهت است که دکتر روحانی رابطه بسیار نزدیک و دوستانه ای با ایشان دارد و در سال‌های اخیر هم سیاست خارجی ایران پیوند مستحکم‌تری با فرانسه داشته است.

 وی پیوندهای دو کشور را فراتر از تعاملات سیاسی عنوان کرد و گفت: روابط دو کشور تاریخی و فرهنگی دارد و این پیوندهاست که جهت گیری‌های سیاسی و اقتصادی را در میان‌مدت و درازمدت مشخص خواهد کرد.

هاشمی افزود: این احتمال وجود دارد که قدرت‌های سیاسی و نظامی در کوتاه مدت بتوانند تحولاتی رقم بزنند اما در درازمدت پیوندها و ارتباطات فرهنگی است که قدرت و اثرگذاری خود را حتی بر سیاستمداران هم تحمیل خواهد کرد.

 مدیرعامل ایرنا اظهارداشت: پیوندهای فرهنگی مردم ایران به عنوان کشوری متمدن با مردم سایر کشورها تابع تصمیمات عجولانه وغیر منطقی بعضی سیاستمداران قرار نخواهد گرفت.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا ادامه داد: به عنوان یک فعال فرهنگی و رسانه‌ای در شگفتم که چگونه کشور و جامعه متمدنی مانند آمریکا تحت مدیریت مجموعه ای است که تصمیمات عجیب و غیرمنطقی در عرصه سیاست دارند. کاملا مشهود است که سیاستمداران فرهیخته، اصحاب رسانه و فرهنگ در دنیا نسبت به اقدامات و موضع گیری‌های مقامات آمریکا مواضع و نقدهای جدی دارند.

وی افزود: برای دنبال کنندگان اخبار در فضای اجتماعی و رسانه ای بسیار عجیب است که چگونه یک رئیس جمهور توافقات بین‌المللی را پاره کند و صلح و همزیستی در سطح جهانی را به مخاطره اندازد. انتظار آن است کشورهایی مانند فرانسه که خواهان صلح و دوستی هستند نسبت به این نوع اقدامات واکنش و مواضع متفاوتی اتخاذ کنند.

هاشمی با تاکید بر اینکه ما مواضع کشور فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی را در راستای حفظ برجام درک می‌کنیم و این تلاش‌ها برای ما قابل تقدیر است، ادامه داد: صلح و همزیستی و تعامل شایسته بین ملت‌ها نیازمند یک منطق مورد قبول در سطح بین الملل است. اما من به عنوان یک فعال رسانه‌ای از ناحیه مخاطبان و مردم ایران در معرض این سوال قرار دارم که اگر قرار است یک موافقتنامه بین المللی از یک طرف نقض شود و منافعی برای کشور نداشته باشد، چرا باید به آن پایبند بمانیم؟

وی اضافه کرد: اگر توافقی مانند برجام در سطح بین الملل ایجاد شود و کشوری آن را نقض و تحریم‌های سنگین و بی سابقه علیه ایران وضع کند و با زور مقابل مراوردات دیگر کشورها هم بایستد؛ از این توافق چه خواهد ماند.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا فشار زیادی بر معاملات بانکی، صادرات نفت و حتی واردات دارو بر ایران وارد کرده، گفت: این تحریم‌ها زندگی مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه را تحت تأثیر قرار داده است.

هاشمی با اشاره به تشدید حضور نیروهای آمریکایی در خلیج فارس گفت: اصحاب رسانه می خواهند مروج صلح و دوستی و همزیستی ایران با کشورهای جهان و دفاع از توافقنامه‌های بین المللی مانند برجام باشند اما در معرض سوالات بسیار جدی قرار دارند، دولت ما هم در برابر این فشار و سوال قرار دارد که اگر این توافق اثر مناسب و مثبتی بر زندگی مردم نداشته باشد چه الزامی به پایبندی به آن وجود دارد.

وی یادآورشد: توافق برجام غیر از ایران وآمریکا به امضای پنج کشور دیگر هم رسیده است، اکنون میان مردم این سوال مطرح است که این پنج کشور چه تعهداتی دارند.

مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه ایران به دنبال حفظ برجام است، گفت: برجام به عنوان یک موجود زنده باید تداوم داشته باشد و باید مراقبت کنیم که این موجود زنده نمیرد.

هاشمی با بیان شعر نابرده رنج گنج میسر نمی شود/ مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد گفت: ما دنبال گنج صلح هستیم و آموزه سعدی این است که برای دستیابی به این گنج باید هزینه کنیم. البته ما دنبال صلح توأم با عزت و استقلال هستیم و برای آن هزینه می دهیم. مصلحت همه کشورها از جمله ایران، فرانسه و اروپا هم حفظ صلح است اما برای حفظ این گنج ارزشمند همه باید هزینه دهند.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با اشاره به دیدگاه میشل فوکو فیلسوف، جامعه‌شناس و خبرنگار فرانسوی درباره رابطه اجتماعی گفت: بر اساس دیدگاه این فیلسوف هرگونه رابطه اجتماعی در درون خود یک رابطه قدرت دارد یعنی چه دو فرد، چه دو کشور و یا دو گروه با هم ارتباط داشته باشند تلاش می کنند آنچه به نفع خودشان است به کرسی نشانده و تثبیت کنند.

وی خاطرنشان کرد: این رابطه وقتی می‌تواند ادامه پیدا کند که دو طرفه باشد و اگر یک سویه باشد رابطه نمی‌تواند منافع افراد را حفظ کند. رابطه آمریکا با دنیا هم اگر یک جانبه باشد نمی‌تواند در درازمدت منافع این کشور را حفظ کند.

 هاشمی با تاکید بر اینکه تلاش کشورهای بزرگی مانند آلمان و فرانسه برای جلوگیری از یک جانبه گرایی ارزشمند است، تصریح کرد: دنیای امروز رابطه یکسویه و تحمیلی و یکجانبه را از سوی آمریکا نمی پذیرد.

مدیرعامل ایرنا گفت: ایده‌آل ما این است که در یک پیوند و تعامل منطقی و متوازن، ارتباط ایران با اروپا توسعه یابد و تلاش‌های شما به عنوان یک شخصیت سیاسی بین‌المللی قطعاً در این حوزه می‌تواند اثر گذار باشد و قابل تقدیر است.

همچنین در این دیدار سفیر فرانسه در تهران با اشاره به روابط دیرینه میان ایران و فرانسه گفت: تمدن‌های متعدد ایران همواره مورد علاقه فرانسه بوده است و متقابلا در ایران هم علاقه‌مندی برای فرهنگ فرانسه همیشه وجود داشته است.

تیه‌بو با بیان اینکه از طرف مقامات فرانسوی اراده بسیار قوی برای تقویت روابط وجود دارد، اظهار داشت: این اراده در تبادلات دو رئیس‌جمهوری به ویژه در چهار ماه گذشته دیده می‌شود. من از ماه آوریل که به ایران آمده‌ام از حجم تبادلات و ارتباطاتی که بین دو کشور وجود دارد، متعجب شده‌ام.

وی با اشاره به اراده فرانسه برای اجرای کامل برجام، برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و کاستن از تنش تصریح کرد: فرانسه بارها اعلام کرده است که تحریم‌ها نادرست و مضر هستند و سیاست فشار حداکثری منجر به شکست خواهد شد. راه حل دیپلماتیک به ایران اجازه می‌دهد از منافع برجام بهره‌مند شود.

این دیپلمات فرانسوی ادامه داد: در برجام صراحتا گفته شده است ایران و همه طرف‌ها باید به تمامی تعهدات خود عمل کنند و برای همین است که ما هم از ایران خواهش کردیم کاملا به تعهدات خود عمل کنند و ما هم تلاش می‌کنیم تا مردم ایران از تمامی منافع برجام بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه برای پاریس حفظ چندجانبه‌گرایی و زنده نگهداشتن برجام و تقویت آن بسیار مهم است، ابراز داشت: فرانسه مانند اروپا، چین و روسیه هیچ وقت به خروج از برجام تمایلی نداشته است.

 تیه بو اضافه کرد: پاریس اعتقاد دارد برجام توافق خوبی است و از بین بردن یک توافق اوضاع را برای همه طرف‌ها از جمله ایران بدتر می‌کند. باید تلاش کنیم تمام مفاد این توافق را اجرایی کنیم که مسلما پروسه زمان‌بر و پیچیده‌ای است.

سفیر فرانسه با تاکید بر اینکه طرفین باید به تعهدات خود احترام بگذارند، گفت: همه باید تلاش کنیم سازوکارهایی به وجود آوریم تا انتظاراتی که مردم ایران دارند، برآورده شود.

سفیر فرانسه با بیان اینکه اینستکس مکانیزم جدیدی بود که اروپایی‌ها ایجاد کرده‌اند، عنوان کرد: اینستکس هرچند موجب ناامیدی و انتقادهای فراوانی شده است اما پروسه زمان‌بر و جدیدی است که تدریجاً می‌تواند کار کند و اجازه دهد تبادلات خود را در زمینه‌های اولویت‌دار و همچنین در زمینه‌های دارویی و بهداشتی با ایران حفظ کنیم.

تیه‌بو با بیان اینکه معتقدیم حفظ و تقویت چارچوب برجام بسیار مهم است، یادآور شد: ما در این زمینه تلاش می‌کنیم و انتظار داریم ایران هم به تعهدات خود احترام بگذارد. اجازه دهید سوال را طور دیگری مطرح کنیم که خروج ایران از برجام چه کمکی می‌تواند به مردم کند؟ برجام بهترین توافقی است که می‌تواند وجود داشته باشد.

وی با اشاره به تلاش‌های ایران در زمینه تامین امنیت خلیج فارس عنوان کرد: گفت‌وگوها به ویژه در حوزه تامین امنیت منطقه و خلیج فارس باید ادامه یابد و ایران هم در این زمینه پیشنهاداتی ارائه داده که یکی از آنها پیشنهاد صلح هرمز است. ما هم تمایل داریم گفت‌وگوها را در مسیر تامین امنیت خلیج فارس ادامه دهیم و معتقدیم که راه‌حل فقط دیپلماتیک است و باید در چهارچوب چندجانبه‌گرایی قرار گیریم.

این دیپلمات فرانسوی اضافه کرد: اراده اکنون ما باید ساخت قدرت نرم باشد و رجوع به زور می‌تواند فاجعه به بار بیاورد و هزینه‌های سنگینی در پی داشته باشد. باید یک جهان چند قطبی داشته باشیم و قدرت فرانسه هم همواره قدرت دیپلماسی بوده است. یک دنیای چندقطبی می‌تواند مشکلات جهان را در زمینه‌های مختلف امنیتی حل کند.

تیهبو هم به فعالیت سرویس مطبوعاتی سفارت فرانسه در تعامل رسانه‌ای بین دو کشور اشاره کرد و گفت: می‌توانیم به نوعی تبادلات را تسریع کنیم و آمادگی داریم دیدگاه های مقامات فرانسوی را برای بهتر شدن درک ایران از فرانسه در اختیار شما قرار دهیم. همچنین به صورت مدام اطلاعاتی را که شما درباره فرانسه منتشر می‌کنید، دنبال و پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: ایران برای رسانه‌های فرانسه اهمیت دارد و شبکه‌های اجتماعی فرانسه هم علاقه‌مندی خود را به موضوعات ایران ابراز داشتند و تمایل دارند به ایران سفر کنند تا تصویر غلطی که چه از ایران و چه از فرانسه وجود دارد، اصلاح شود. رسانه‌ها وظیفه دارند این تصویر غلط را از بین ببرند و خبرگزاری ایرنا و خبرگزاری فرانسه هم باید در این زمینه فعالیت کنند.

سفیر فرانسه در تهران با بیان اینکه بُعد فرهنگی و درک مردم از واقعیت‌ها بسیار مهم است، اظهار داشت: این امر نه تنها برای روابط امروز که برای روابط آینده هم بسیار مهم است. از طریق این همکاری‌ها است که می‌توانیم درک بهتری داشته باشیم و روابط را تقویت کنیم. رسانه‌ها نقش مهمی در این زمینه بازی می‌کنند اما شبکه های اجتماعی می‌توانند نقش بسیار مهم‌تری در انعکاس واقعیت‌های جامعه ایران داشته باشند.

تیه‌بو افزود: جوانان درباره اطلاعاتی که در این شبکه‌ها به آنها دست پیدا می‌کنند، نسبت به رسانه‌های سنتی مانند تلویزیون بسیار حساس هستند که به دلیل بالا بودن تعداد فیک‌نیوزها می‌تواند خطرات زیادی داشته باشد. به همین دلیل مهم است که رسانه‌های سنتی تحلیل‌های درستی ارائه دهند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin