دیپلمات ارشد چینی رفتارهای مقام های سعودی در قطع روابط دیپلماتیک با تهران و اعدام «شیخ نمر» را نشان دهنده هراس ریاض از نفوذ روز افزون تهران در منطقه دانست.

به گزارش آوا دیپلماتیک، هوا لیمینگ، دیپلمات کهنه کار چینی و سفیر سابق چین در ایران در گفتگو با رادیو بین المللی چین گفت: نگرانی عمده عربستان از ایران به خاطر پیشرفت های قابل توجه این کشور در پی توافق هسته ای است.

وی همچنین رفتار کنونی عربستان را بازتابی از شرایط دشوار این کشور در عرصه بین المللی دانست و گفت: واقعیت آن است که روند تحولات جاری در خاورمیانه در ماه های اخیر به گونه ای واضح به سود جمهوری اسلامی ایران و به زیان عربستان بوده است و ریاض قصد دارد با شکل دهی به تحرکات اخیر و مدیریت جریانات ایجاد شده، به نوعی در راستای جبران این شرایط گام بردارد.

سفیر سابق چین در ایران ادامه داد: با مروری بر تحولات اخیر در نظام بین الملل، می توان به وضوح شرایط دشوار مقام های عربستانی را درک کرد؛ در حالی که ریاض از سال 2011 با ساماندهی انواع تحرکات در حمایت از مخالفان بشار اسد پیگیری هدف سرنگونی رئیس جمهوری سوریه بود، اما این رویکرد نه تنها در مورد سوریه که در ارتباط با یمن نیز به نتیجه نرسید.

وی همچنین گفت که این شرایط در کنار کاهش شدید بهای نفت در بازارهای جهانی از جمله عواملی است که در ماه های اخیر به گونه ای خاص ابتکار عمل را از دست ریاض به در آورده و این کشور را با مشکلاتی مواجه ساخته است.

هوا لیمینگ، در عین حال گفت: به هر صورت به نظر می رسد تنش بی سابقه کنونی بین عربستان و ایران به عنوان دو قدرت منطقه ای در خاورمیانه از جهاتی به بی ثبات تر شدن منطقه و احتمال خارج شدن کنترل اوضاع از سوی هر دو کشور منجر خواهد شد.

دیپلمات ارشد چینی با اشاره به موقعیت سیاسی و ژئوپلیتیک ایران و عربستان در خاورمیانه گفت: به هر صورت ایران و عربستان از جمله تامین کنندگان اصلی نیاز نفتی دنیا هستند، ضمن آنکه در این میان، ریاض از حمایت های مسلم آمریکا نیز برخوردار است؛ در چنین شرایطی به اعتقاد من هر چند که تشدید بیش از پیش تنش ها بین تهران – ریاض چندان دور از ذهن نیست، اما این مناسبات هرگز به وقوع یک جنگ منجر نخواهد شد.

به گفته این کارشناس مسائل بین المللی چین، تاثیرگذاری تنش های ایجاد شده بین ایران و عربستان و قطع رابطه چند کشور خاص با ایران، تاثیر چندانی بر روند مذاکرات هسته ای ایران و غرب و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک نخواهد داشت.

وزارت کشور عربستان روز شنبه اعلام کرد که آیت الله «نمر باقر النمر» را به همراه 46 نفر دیگر اعدام کرده است. این موضوع واکنش های زیادی را در جهان برانگیخت.

این واکنش ها در تهران با ورود برخی افراد خودسر به اماکن دیپلماتیک کشور عربستان در تهران و مشهد نمود پیدا کرد که توسط دستگاه های امنیتی و انتظامی ایران به سرعت شناسایی و بازداشت شدند. عربستان نیز رابطه خود را با ایران قطع کرد تا تنش ها در مناسبات دو کشور تشدید شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin