سفیران کشورهای کوبا، نیکاراگوئه، مکزیک و برزیل در ایران از همکاری با ایران در زمینه های معدن و صنایع معدنی، از سرمایه گذاری در این بخش استقبال کردند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در نشست هم اندیشی فرصت های همکاری ایران با کشورهای آمریکای لاتین در بخش معدن و صنایع معدنی در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) افزود: در نشست کمیسیون مشترک همکاری دو کشور که در بیست و هفتم بهمن 1395 در هاوانا برگزار شد، علاقه مندی این کشور برای فعالیت ایران در بخش معدنی کوبا مطرح شد.

ولادیمیر آندره گونزالس کسادا اضافه کرد: قرار است موضوع با پیگیری وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به نتیجه برسد.

وی همچنین برای همکاری در بخش معدن و صنایع معدنی ایران از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) آمادگی دارد.

سفیر کوبا گفت: کشور ما در زمینه نیکل تجربه خوبی دارد و بیشترین ذخایر نیکل و کبالت در شرق این کشور واقع شده و کانادا در زمینه اکتشاف و استخراج نیکل و کبالت سرمایه گذاری مناسبی کرده است.

وی افزود: کوبا از همکاری با کشورهای مختلف در دیگر زمینه های معدنی استقبال می کند و این موضوع در شانزدهمین کمیسیون مشترک بین ایران و کوبا در هاوانا مورد توجه قرار گرفت.

سفیر کوبا در تهران اضافه کرد: نخستین عرصه ای که به روی سرمایه گذاران خارجی در کوبا گشوده شد بخش معدن بود و اکنون رایزنی ها در این زمینه ادامه دارد.

سفیر نیکاراگوئه در ایران نیز در این نشست گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به عنوان میزبان این نشست گزارش روشن و شفافی از ظرفیت های ایران در بخش معدن و صنایع معدنی ارایه داد.

وی افزود: نیکاراگوئه درصدد است سرمایه گذاران بخش معدن و دیگر صنایع را جذب کند و در این زمینه با ایران رقابت دارد.

وی ادامه داد: تردید دارم این نشست با هدف جذب سرمایه گذاران آمریکای لاتین به ایران باشد اما از آگاهی یافتن درباره میزان علاقه ایمیدرو برای سرمایه گذاری در آمریکای لاتین استقبال می کنیم و تبادل اطلاعات نیز مزیت های خود را دارد.

سفیر نیکاراگوئه در تهران پرسید: صدور سنگ آهن از آمریکای لاتین به ایران و ترکیب آن با گاز، می تواند برای این کشورها چه منافعی داشته باشد؟

سفیر مکزیک در ایران در این نشست گفت: سوابق تاریخی نشان می دهد مکزیک در زمینه اکتشاف معدن سابقه 2500 ساله دارد و از 500 سال پیش به همراه پرو در زمینه نقره و طلا فعالیت کرده است.

خوزه آلفونسو زگبه افزود: چنانچه قرار باشد در عرصه های اقتصادی بین مکزیک با ایران همکاری بیشتری صورت گیرد، یک برنامه مجزا نیاز است.

به گفته وی، امروز 23 هزار شرکت کوچک معدنی خصوصی در این کشور فعالیت دارند که از 20 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده اند.

وی یادآوری کرد: مکزیک با جمهوری اسلامی ایران یک موافقتنامه سرمایه گذاری متقابل را امضا کرده است که فراتر از یک توافق بین 2 شرکت محسوب می شود.

سفیر مکزیک در تهران گفت: از همکاری میان شرکت های ایرانی و مکزیکی استقبال می کنیم که در این زمینه سفیران و نمایندگان دولت ها نقش تسهیل کننده در مراودات بین کشورها را دارند.

سفیر برزیل در تهران از سفر هیات ایرانی به این کشور برای آشنایی با توانمندی های اقتصادی ابراز خرسندی کرد و گفت: امروز 70 نوع ماده معدنی در بخش معدن برزیل شناسایی شده و این بخش سهم هشت درصدی در تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.

به گفته رودریگو دی آزِردو سانتوس، تهران- برازیلیا زمینه های مختلف و طرح های گوناگونی دارند که می توانند برای مشارکت و سرمایه گذاری در آنها اقدام کنند.

وی افزود: برزیل در سال 2016 میلادی از محل صادرات سنگ آهن 14 میلیارد دلار درآمد داشت.

بر پایه آمارهای منتشر شده، پارسال ایران 21 میلیون و 193 هزار تن سنگ آهن به ارزش 818 میلیون دلار صادر کرد که از نظر وزن و ارزش نسبت به سال 1394 به ترتیب 55 و 56 درصد رشد را نشان داد.

به گفته سفیر برزیل، چندی پیش شرکت واله 2میلیارد دلار برای تولید گندله در عمان سرمایه گذاری کرد تا بخشی از نیاز بازار کشورهای منطقه از جمله ایران را تامین کند.

وی در این نشست تمایل خود را برای ارتباط بیشتر فعالان بخش معدن و صنایع معدنی 2 کشور ابراز داشت.

به گفته وی، برزیل در بخش محیط زیست معادن نیز سرمایه گذاری های اساسی انجام داده است که این بخش می تواند به عنوان زمینه همکاری دیگری برای 2طرف مورد توجه قرار گیرد.

آمارهای تجاری نشان می دهد حجم مبادلات ایران با کشورهای آمریکای لاتین نزدیک به چهار میلیارد دلار است که ظرفیت افزایش آن وجود دارد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin