دیپلمات باسابقه و مسئول پیشین پرونده ایران در وزارت خارجه آمریکا، سخنان اوباما درباره نامه نگاری به رییس جمهوری ایران را بسیار با اهمیت دانست.به گزارش آوا دیپلماتیک، جان لیمبرت درباره چشم انداز گفتگوهای ایران و آمریكا برای توافق بر سر موضوع هسته ای ابراز امیدواری كرد و گفت: واشنگتن و تهران نه تنها درباره موضوع هسته ای بلكه درباره سوریه باید گفتگو كنند؛ زیرا دارای اشتراك نظر درباره مسایل دمشق، بویژه مهار افراط گرایی و نابودی جنگ افزار شیمیایی هستند.

استاد شناخته شده علوم سیاسی آکادمی نیروی دریایی آمریکا سخنان رییس جمهوری این كشور را درباره تبادل پیام با رییس جمهور ایران مهم دانست و گفت: بیان این موضوع در گفت وگوی تلویزیونی اوباما بسیار مهم بود. بویژه آنكه دو طرف نامه فرستاده اند. بالاخره باید درباره مسایل مختلف گفت وگو شود و اكنون بیش از 30 سال است كه گفت وگویی نداشته اند و این گامی مهم است.

لیمبرت با اشاره به سخن اوباما مبنی بر پیگیری همزمان سیاست دوجانبه (Dual Track Policy) تهدید نظامی و دیپلماسی تا رسیدن به توافق با ایران، ضمن رد کردن این سیاست، گفت: من همواره گفته ام به این سیاست به اصطلاح دوگانه فشار و دیپلماسی باور ندارم. زیرا هیچگاه شما نمی توانید خودرو خود را با حركت همزمان بر دو جاده به مقصد برسانید.

دپیلمات سابق آمریكا در تهران افزود: آشكار است كه راه مذاكره و گفتگو اكنون توسط دو دولت در اولویت قرار گرفته است. این مساله را البته رییس جمهوری آمریكا بارها مورد تاكید قرار داده و گفته است كه ترجیح من گفت وگو و دیپلماسی است.

مسول پیشین پرونده ایران در وزارت خارجه آمریکا همچنین سفر رییس جمهوری ایران و هیات همراه را به نیویورك مهم ارزیابی كرد و از آن به عنوان یك فرصت طلایی نام برد.

لیمبرت افزود: این فرصتی طلایی برای دو طرف است. البته در گذشته فرصت هایی پیش آمده بود كه از دست رفت. اكنون در دو كشور اعتقاد جدی به دیپلماسی، گفت وگو و تعامل وجود دارد و اگر توافقی به وجود نیاید، بعدا بسیار مشكل است كه چنین فرصتی به دست آید و مساله بسیار پیچیده تر خواهد شد.

این دیپلمات پیشین آمریكایی وضعیت سوریه را بسیار اسفناك دانست و با اشاره به توافق آمریكا و روسیه برای حل دیپلماتیك مساله شیمیایی گفت: كشتار و زدوخورد در سوریه هنوز ادامه دارد. ولی این بسیار مثبت بود كه دو طرف توانستند از راه گفتگو مساله را فعلا به شكل مسالمت آمیز حل كنند.

جان لیمبرت افزود: ایران و آمریكا در مساله سوریه اشتراك نظرهایی دارند. یكی مبارزه با گروههای افراطی و چیره شدن آن ها بر سوریه كه خطری مستقیم برای آمریكا و ایران است. هیچ یك از این دو كشور نمی خواهند شاهد روی كار آمدن طالبانی جدید در سوریه باشند. دوم مبارزه با جنگ افزار شیمیایی و پاكسازی آن از منطقه است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:هر دو كشور به دلایل و سوابق خاص خود از كاربرد جنگ افزار شیمیایی تنفر دارند. ایران همانگونه كه می دانیم قربانی این تسلیحات بوده و آمریكا علاقه دارد به اصطلاح داستان صدام در عراق یا رواندایی دیگر تكرار نشود.

دپیلمات سابق آمریكا در تهران افزود: اگر ما در دنیایی زندگی می كردیم كه بر آن منطق حاكم بود، دو كشور اكنون سال ها بود كه درباره منافع مشترك و اختلاف ها گفت وگو می كردند و تعامل صورت می گرفت.

لیمبرت تصریح كرد: دولت آمریكا نمی خواهد وارد جنگی تازه در سوریه شود. فكر می كنم همین دیدگاه در ایران نیز وجود دارد كه دولت و مردم نیز نمی خواهند در جنگی خطرناك و سخت در سوریه گرفتار شوند.

وی افزود: در آخرین مصاحبه اوباما دیدید كه درباره سوریه با احتیاط صحبت می كرد و با احتیاط نیز عمل می كند. به هر صورت آمریكا در جنگ های گذشته در افغانستان و عراق تجارت تلخی به دست آورده و نمی خواهد كه این مساله دوباره در سوریه تكرار شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin