سفیر ویتنام در ایران با مدیرکل امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی دیدار کرد و دو طرف در زمینه حسن اجرای توافق های صورت گرفته به رایزنی پرداختند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در این دیدار هومن فتحی با اشاره به توافق های صورت گرفته بین دولت های ایران و ویتنام در جریان بازدید رسمی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری به همراه محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی از هانوی گفت: همه توافق های صورت گرفته در بازدید مقام های عالی ایران از هانوی، اهم همکاری هایی که در دستور کار دو کشور در بخش کشاورزی قرار دارد به ویژه در حوزه های کشت فراسرزمینی، تجارت محصولات کشاورزی و همکاری های علمی و فنی پیگیری می شود.

وی معرفی بلوک های اراضی بزرگ مقیاس و یکپارچه و نیز انجام مطالعات و بررسی های مرتبط با معرفی واریته های جدید برنج متناسب با ذائقه مصرف کنندگان ایرانی از سوی دولت ویتنام را به عنوان اولین گام در زمینه توسعه کشت فراسرزمینی ایرانیان در ویتنام برشمرد.

فتحی از تمایل تهران برای افزایش تجارت محصولات کشاورزی بین دو کشور به ویژه در چارچوب سیاست اصولی بازار در ازای بازار وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و جزئیات این سیاست را تشریح کرد.

وی گفت: ایران و ویتنام در تولید محصولات کشاورزی می توانند مکمل یکدیگر باشند، زیرا ویتنام از طرفی تولید کننده محصولات گرمسیری مانند موز، آناناس، انبه و نارگیل است و از سوی دیگر بخشی از میوه و خشکبار مورد نیاز خود را از سایر کشورها وارد می کند، بنابراین می تواند به یکی از کشورهای عمده در بهره برداری از سیاست بازار در ازای بازار بخش کشاورزی ایران تبدیل شود.

مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی ضمن استقبال از پیشنهاد حضور شرکت های ایرانی در این کشور، مبادله محصولات کشاورزی بین ایران و ویتنام را فرصتی برای توسعه تجارت دو جانبه دانست و آمادگی کشور متبوعش برای اجرایی شدن آن اعلام کرد.

هونگ تک سفیر ویتنام آمادگی دولت خود را برای آغاز همکاری ها در زمینه کشت فراسرزمینی و حضور شرکت های ایرانی در ویتنام برای اخذ اراضی و تولید محصول برنج در این کشور اعلام کرد و گفت: فهرست پروژه های سرمایه گذاری همراه با مشخصات و اطلاعات اساسی پروژه ها به تازگی تهیه و به تهران ارسال شده است.

همچنین دراین دیدار موضوع هایی در زمینه بهداشت دامی و نباتی دو کشور، سفر هیئت اقتصادی ویتنام به تهران در پی ملاقات سازنده نمایندگان دو کشور در هانوی با وزیر جهاد کشاورزی و نیز پیگیری همکاری های فعالان اقتصادی دو کشور در حوزه شیلات که از مدتی پیش آغاز شده، گفت وگو شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin