سفیر سابق چین در تهران خواستار ایفای نقش فعال تر کشورش در جریان مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1 +5 شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، هوا لیمینگ، سفیر سابق چین در تهران که با پایگاه خبری چینی زبان سوهو تسای جینگ گفتگو می کرد، یادآور شد: پکن تاکنون نقش قابل قبولی در پرونده هسته ای ایران داشت اما این نقش می تواند پررنگ تر باشد.

این دیپلمات چینی که سابقه بیش از 10 سال زندگی و کار دیپلماتیک در ایران را در کارنامه دارد، در عین حال خواستار توجه بیشتر کشورش به توسعه همکاری ها با ایران به عنوان یکی از کشورهای باثبات خاورمیانه در زمینه های مختلف شد.

وی در عین حال بر لزوم شناخت متقابل دو ملت ایران و چین از یکدیگر تاکید کرد و با ابراز تاسف از آنچه که تصویر منفی چین در اذهان ایرانیان می خواند، گفت: ما باید تصویر منفی کنونی در ذهن مردم ایران از چین را که عمدتا برآمده از کالاهای بی کیفیت موجود در بازار آن کشور است، تغییر دهیم.

سفیر سابق چین در تهران یادآور شد: هر چند که در سال های گذشته مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و چین روندی رو به رشد را تجربه کرده، اما متاسفانه درک صحیح دو ملت از یکدیگر همچنان با مشکلات اساسی مواجه است.

او ادامه داد: واقعیت تاسف باری هم در این میان وجود دارد که شناخت بسیاری از ایرانیان از چین به کالاهای چینی، ارزان قیمت و تقلبی عرضه شده در کشورشان محدود است و همین مساله تاثیرات منفی را بر نگرش آنها نسبت به کشور چین داشته است.

وی همچنین خاطر نشان کرد که چین باید برنامه ریزی و تمرکز بیشتری در خصوص حضور فعال در معادلات امنیتی و اقتصادی خاورمیانه داشته باشد و ایفای نقش جدی تر در این زمینه را در دستور کار قرار دهد.

هوا لیمینگ، در این رابطه به استراتژی چین برای حضور موثرتر در معادلات خاورمیانه اشاره کرد و اظهار داشت: صلح مهمترین مسئله ای است که باید در خاورمیانه به آن اندیشید و چنانچه چین قصد دارد حضوری پررنگ در این منطقه داشته باشد باید به برقراری صلح در آن کمک کند.

سفیر سابق چین در ایران  همچنین از کشورش خواست تا در مسائلی از جمله بحران سوریه و برقراری صلح در فلسطین فعال تر باشد و تلاش بیشتری در این زمینه از خود نشان دهد.

وی در عین حال به گسترش و تعمیق مناسبات تجاری و اقتصادی کشورش با کشورهای منطقه خاورمیانه به عنوان گام بعدی پکن در مناسبات منطقه ای یاد کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin