استاندار خراسان شمالی گفت: ارتباط تجار این استان با کشور قزاقستان با فراهم شدن بستر و زمینه توسعه حمل و نقل باری هوایی و روادید تسهیل می شود.

به گزارش آوا دیپلماتیک، محمدرضا حسین نژاد در دیدار سرکنسول قزاقستان در استان گلستان با وی اظهار داشت: برنامه های اقتصادی خراسان شمالی و کشور قزاقستان باید به گونه ای رقم بخورد که شاهد تراز تجاری بالاتر از سال های گذشته بین این استان و کشور مهم و دوست قزاقستان باشد.

وی فعال شدن گمرک هوایی را از مهمترین اولویت خراسان شمالی دانست و گفت: در این صورت تبادلات تجاری به راحتی انجام می شود.

حسین نژاد اضافه کرد: کشور قزاقستان و ایران دارای نقاط مشترک فرهنگی و اجتماعی زیادی است که این قدمت به سال های طولانی می رسد و این ارتباطات دوسویه فرهنگی، مبادلات تجاری بین این کشورها را نیز تسهیل تر می کند.

وی خاطرنشان کرد: امسال هیاتی تجاری از خراسان شمالی به قزاقستان سفر کرد و بسیار خوشحالم که در این سفر بحث خواهرخواندگی بین شهر بجنورد و آلماتی مطرح شد که این موضوع در آینده پیگیری می شود.

استاندار خراسان شمالی بیان کرد: به دنبال ارتباط همه جانبه با کشورهای همسایه هستیم و این انسجام و همبستگی با همسایگان خاری بر چشم دشمنان باشد.

وی خاطرنشان کرد: در صددیم تا بستر همکاری با کشورهای همسایه را فراهم و این شرایط را بهبود بخشیم.

حسین نژاد افزود: خراسان شمالی دارای ظرفیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیادی برای ارتباط با کشور قزاقستان دارد و در این دیدار از سفیر قزاقستان در ایران و سایر مسوولان برای سفر به این استان دعوت می کنم.

سرکنسول جمهوری قزاقستان در استان گلستان نیز در این دیدار بر ارتباط همه جانبه و دوستانه بین ۲ کشور تاکید کرد و افزود:  اولین سفر دیپلماتیک خود در کشور ایران را از شهر بجنورد آغاز کردم و در بازدید از بخش های مختلف این شهر با ظرفیت های متنوع آشنا شدم.

ایربول احمدف اظهار داشت: ارتباط دوستانه ای بین ایران و قزاقستان برقرار است و باید این ارتباط همه جانبه بین ۲ کشور به خصوص خراسان شمالی تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی و بستر لازم برای همکاری های اقتصادی بین ۲ کشور وجود دارد و باید سعی کنیم در این راستا حرکت کنیم.

قزاقستان؛ کشوری مستقل و فراقاره‌ای در آسیای مرکزی است و جمعیت این کشور در حدود ۲۰ میلیون نفر است که حدود ۷۰ درصد از مردم آن مسلمان هستند و بزرگترین کشور محصور در خشکی جهان است که تراکم جمعیتی کمی دارد.

کشور قزاقستان دروازه ورود به اوراسیا است و نقش زیادی در دستیابی به بازار کشورهای اروپایی و تامین بازار جدید صادراتی دارد.

صنایع مادر پتروشیمی، سیمان بجنورد، آلومینای جاجرم و قند شیروان در خراسان شمالی فعال هستند که علاوه بر این، صنایع دستی و محصولات باغی و کشاورزی نیز از دیگر مزایای دارای مزیت نسبی این استان شمالشرق کشور برای ارتباط اقتصادی با دیگر کشورها محسوب می شود.

بر اساس آمار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی؛ در سال جاری از این استان ۴۶ هزار و ۵۲۰ کیلوگرم به ارزش ۵۹ هزار و ۸۲۹ دلار کالا به قزاقزستان صادر شده است که این کالاها شامل پالت بتن سبک و رب گوجه فرنگی است.

استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از مردم آن در روستاها سکونت دارند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin