نیکاراگوئه روابط دیپلماتیک محکمی با ایران دارد؛ کشوری که انقلاب این کشور نیز مثل ایران در سال 1357 اتفاق افتاده است.

جمهوری نیکاراگوئه، کشوری است در آمریکای مرکزی. پایتخت آن ماناگوآ است. نیکاراگوئه از نظر مساحت بزرگ‌ترین کشور آمریکای مرکزی است. نیکاراگوئه از شمال با هندوراس و از جنوب با کاستاریکا همسایه است. در ساحل شرقی آن دریای کارائیب و در ساحل غربی آن اقیانوس آرام قرار دارد. جمعیت نیکاراگوئه 6 میلیون نفر و واحد پول آن کوردوبا است. نیکاراگوئه کشوری چندنژاد و زبان رسمی آن اسپانیایی می‌باشد. 69 درصد از جمعیت آن مستیزو (دورگه سرخ‌پوست و سفیدپوست)، 17 درصد سفیدپوست، 5 درصد سرخ‌پوست و 9 درصد سیاه‌پوست هستند.

چند وقت پیش اما، ساموئل سانتوس لوپز، وزیر خارجه نیکاراگوئه به ایران آمد و با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار، خواستار مشارکت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در پروژه های مختلف کشورش شد و ابراز داشت که نیکاراگوئه از انتقال دانش فنی و تبادل تجربیات با طرف ایرانی استقبال می‌کند.

در همین دیدار، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، برداشتن گام‌های موثر برای زمینه‌سازی توسعه روابط دو کشور را مهم خواند و بر گسترش همکاری ها تأکید کرد.

خبرگزاری تسنیم برای بررسی روابط تهران و مانگوآ به سفارت نیکاراگوئه است؛ سفارتخانه ای که در طبقه چهارم سفارتخانه بولیوی قرار گرفته است. ساختمانی جمع و جور در یکی از خیابان های منطقه سعادت آباد تهران. “ماریو بارکرو بالتودانو” سفیر نیکاراگوئه در ایران چند سالی است که بعنوان دیپلمات ارشد این کشور در ایران حضور دارد.

نظر شما درباره روابط ایران و نیکاراگوئه در زمان دکتر روحانی چیست؟

روابط ایران و نیکاراگوئه هر روز در حال بهتر شدن است و نه تنها در زمان دکتر روحانی و همچنین دکتراحمدی نژاد بلکه پیشتر و قبل از انقلاب اسلامی نیز روابط دو کشور صمیمانه بود و مدام درحال بهترشدن. یک نقطه اشتراک دیگر بین ایران و نیکاراگوئه وقوع همزمان انقلاب در هر دو کشور بوده است. انقلاب ایران در ماه فوریه و انقلاب نیکاراگوئه در ماه جولای سال 1979 بوده است.

وزیر امور خارجه نیکاراگوئه از وزیر خارجه ایران و رئیس‌جمهور ایران برای سفر به نیکاراگوئه دعوت کرده است؟

درهای نیکاراگوئه به روی مسئولان ایرانی و ایرانیان باز است.

نظر شما درباره مذاکرات هسته ای بین ایران و غرب چیست؟

بهترین راه حل برای حل این مسئله ، مذاکره است و مشخص است که هدف ایران در زمینه ی هسته ای صلح امیز است و مقاصد نظامی وجود ندارد و غرب باید با ایران به توافق نهایی برسد.

کشور شما از برنامه صلح آمیز انرژی هسته ای ایران حمایت می‌کند؟

نیکاراگوئه از پروژه هسته ای ایران با هدف صلح آمیز حمایت می‌کند.

پیام شما به اوباما درباره ایران چیست؟

به نظر من مهم ترین مسئله جهان در حال حاضر صلح است و همه ی کشورهای جهان باید روی این مسئله تمرکز کنند.

نظر شما راجع به آشتی آمریکا و کوبا چیست؟

در واقع باید گفت آمریکا و کوبا در حال حاضر روابط دیپلماتیکی را شروع کرده اند که گام مهمی در جهت ارتباطی مثبت بین این دو کشور محسوب می شود.

رئیس جمهور آمریکا می گوید تحریم ها هر در 50 سال گذشته در مقابل کوبا، کارساز نبوده است به نظر شما این برای آمریکا یک شکست محسوب می شود؟

نمی توان گفت این یک شکست بوده  است. اما رابطه کنونی یک رابطه ی برد برد است؛ هم برای کوبا و هم آمریکا. کوبا یک کشور مستقل است و سیاستهای خاص خود را دارد و یک کشور جدا است و تمام کشورهای امریکای لاتین سعی می کنند با هم متحد باشند .  این کشورها سعی می کنند همبستگی خود را حفظ کنند و گروهی را تشکیل داده اند که تمام کشورهای قاره امریکا ، به جز ایالات متحده و کانادا جزو آن هستند.

به نظر من بین کشورهای امریکای جنوبی و مرکزی با امریکا باید روابطی دوطرفه و مبتنی بر احترام وجود داشته باشد و آمریکا هم به این نتیجه رسیده که باید روابطی مبتنی بر احترام با این کشورها داشته باشد.

نیکاراگوئه عضو پیمان آلباست؛ راجع به آخرین جلسه آلبا توضیح دهید.

بله، آخرین جلسه آلبا جشن 10 سالگی این گروه بود و در این جلسه مسائلی چون صلح جهانی و یکپارچگی اعضای آلبا مطرح شد. رییس‌جمهور نیکاراگوئه نیز تشکیل یک مؤسسه کشاورزی را پیشنهاد دادند.

نیکاراگوئه و رئیس جمهور آن چه برنامه ای برای توسعه اقتصادی این کشور در سال 2015 دارند؟

سه برنامه مهم در این زمینه وجود دارد. اولی جذب سرمایه خارجی در زمینه ی انرژی. دوم، جذب سرمایه در زمینه گردشگری و سوم در زمینه ی ساخت و ساز است که به تازگی در نیکاراگوئه شروع شده است. در حال حاضر، کار ساخت کانالی برای اتصال دو اقیانوس اطلس و آرام شروع شده است که بزرگترین پروژه در سالهای اخیر برای نیکاراگوئه محسوب می شود. یک شرکت برزیلی عهده دار اجرای آن شده است. البته اولین کشوری که نیکاراگوئه برای ساخت این کانال به آن پیشنهاد همکاری داد، ایران بود که بنا به دلایلی این همکاری صورت نگرفت.

آیا کشور شما عملیاتی برای استخراج نفت انجام داده است؟

نیکاراگوئه نفت ندارد. تلاش هایی تاکنون صورت گرفته اما موفقیتی حاصل نشده است.

شما نفت خود را از ونزوئلا تامین می کنید؟

بله. ونزوئلا همچنین نفت حوزه ی کارائیب را تامین می کند.

چه محصولاتی از ایران در نیکاراگوئه وجود دارد؟ آیا روابط اقتصادی بین دو کشور وجود دارد؟

تقریبا هیچ محصولی؛ روابط ایران و نیکاراگوئه تاکنون دیپلماتیک بوده است و قدمت این رابطه به سال 1979 بر می‌گردد.

چرا روابط اقتصادی بین دو کشور پا نگرفته است؟

به دو دلیل این رابطه هنوز شکل نگرفته است؛ اولا مسافت زیاد بین دو کشور ثانیا ایران هنوز نیکاراگوئه را به عنوان یک مقصد تجاری در نظر نگرفته است. در دیداری که در نهم و دهم ماه دسامبر بین وزیر امور خارجه نیکاراگوئه و وزیر انرژی ایران صورت گرفت، قرار شده است که هیئتی به نیکاراگوئه سفر کند تا شرایط را برای همکاری اقتصادی بررسی کنند.

کشوری مانند ونزوئلا نیز مسافت دوری با ایران دارد اما همکاری های اقتصادی خوبی بین ایران و ونزوئلا برقرار است…ابتدا باید بگویم ونزوئلا کشور ی بزرگ است. همچنین باید بگویم که همزمان با جنگی که بین ایران و عراق رخ داد نیکاراگوئه نیز 10 سال درگیر جنگ بود.

به نظر شما دلیل شباهت ایران و نیکاراگوئه در زمینه انقلاب و جنگ همزمان چیست؟

ایران و نیکاراگوئه شباهت زیادی با هم دارند مانند انقلاب، که می توان گفت انقلابی برادرانه و دوقلو بوده ‌است و یک شباهت دیگر همزمانی حرکت آقای مصدق برای ملی کردن نفت با اقدامات یک ملی گرای نیکاراگوئه ای بوده است؛ دو کشور دارای ارزش هایی سیاسی مشابهی هستند که می تواند سرآغاز روابط اقتصادی باشد.

اگر روابط اقتصادی بین دو کشور برقرار باشد، فکر می‌کنید شامل چه زمینه هایی می شود؟

در زمینه فنی باید بررسی شود اما روابطی مثل کشاورزی، هیدور الکتریک، نانو تکنولوژی و انرژی های تجدید پذیر مناسب به نظر می رسد.

نظر شما درباره داعش چیست؟

این عقیده بسیار واضح است که نیکاراگوئه مخالف تروریسم است و باید مقابل آن ایستاد و مبارزه کرد و از طریق قانون باید این گروه ها مجازات شوند ولی باید به دقت بین تروریست ها و کسانی که برای اصلاح و ازادی کشورشان می جنگند تفاوت قایل شد.

راه حل شما برای حل بحران خاورمیانه چیست؟

به نظر من بهترین راه حل مبتنی بر گفتگو و مذاکره است.

روابط شما با آمریکا چگونه است و آیا در تحریم هستید؟

خیر ما در تحریم نیستیم.

از لحاظ اقتصادی از آمریکا بیشتر واردات دارید یا صادرات؟

از آمریکا بیشتر وارد می کنیم تا صادرات. اما امریکا بیشترین مقصد ما برای صادرات محصولات ماست مخصوصا محصولات کشاورزی.

آخرین انتخابات ریاست جمهوری نیکاراگوئه چه زمانی برگزار شد؟

سال 2012آخرین سال انتخابات ما بود.

آمریکا از انتخاب اورتگا خوشحال شد؟

مسئله مهم این نیست که آمریکا خوشحال شود یا نه بلکه مهم این است که احترام متقابل بین دو کشور وجود داشته باشد.

آیا تاکنون آمریکا قصد داشته است به دانیل اورتگا آسیب برساند؟ درست مثل دیلما روسف، هوگو چاوز و ….؟

خیر من اینگونه تصور نمی کنم. در مورد این سوال من فکر می‌کنم تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. البته باید گفت طی دهه 80، مسائلی بین آمریکا و نیکاراگوئه وجود داشته است؛ آمریکا از گروهی به نام کونترا حمایت می کرده که به نیکاراگوئه حمله کنند. این قضیه 10 سال طول کشید. از زمانی که نیکاراگوئه تصمیم گرفت یک کشور دموکراتیک شود، سعی کرده مسائل را به روش دیپلماتیک حل کند. نیکاراگوئه نیز آمریکا را در دادگاه متهم کرد که در آن دادگاه ، برنده شد. این دیدگاه مانع حمایت مالی ریگان از گروه کونترا شد. ایران نیز در آن زمان در این مسئله درگیر شد و از نیکاراگوئه حمایت کرد. در سال 1990 یکی از احزاب چپ نتوانست برنده شود و حزب راستگرایان به مدت 16 سال حکومت را به دست گرفتند. در این مدت از این گروه ها حمایت مالی نشد و از آن به بعد آنها طبق سیاست نیکاراگوئه زندگی می‌کنند.

بیشترین حجم روابط اقتصادی شما با کدام کشور اروپایی است؟

به دلایل تاریخی با اسپانیا بیشتر ارتباط داریم.

نیکاراگوئه عضو گروه غیرمتعهدهاست؟

نیکاراگوئه فعالانه از این گروه حمایت می کند و از اعضای فعال این گروه است واز تمام فعالیت های این گروه و سازمان ملل حمایت می کند.

تاکنون مسابقه فوتبالی بین ایران و نیکاراگوئه صورت گرفته است؟

باید بگویم ورزش اول نیکاراگوئه بیسبال است و در این ورزش برجسته است و خیلی از بازیکنان بیسبال ما با تیمهای آمریکایی قرارداد بسته اند، اما تیم فوتبال ما خیلی قوی نیست.

تهران را شهر امنی می دانید و تنهایی به خرید می روید؟

بله به نظر من تهران بسیار امن است و هیچ ترسی وجود ندارد و در چند سالی که ایران بوده ام مشکلی نداشته ام و حتی تنهایی خرید رفته ام و مترو هم سوار شده ام.

اگر از ایران به نیکاراگوئه بروید چه سوغاتی هایی به همراه می برید؟

بیشتر صنایع دستی.

غذاهای ایرانی مورد علاقه ی شما چیست؟

کباب، دلمه برگ مو.

چند وقت است در ایران هستید؟

چهار سال

خانواده هم با شما در ایران زندگی می کنند؟

فقط همسرم. فرزندانم بزرگ شده اند و در نیکاراگوئه تحصیل کرده اند و همانجا زندگی می کنند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin