برزیل بزرگترین کشور پرتغالی زبان روی کره زمین محسوب می شود، علاوه بر این، برزیل در نتیجه مهاجرت گسترده از نقاط مختلف جهان یکی از چند فرهنگی ‌ترین و متنوع‌ ترین جوامع را در اختیار دارد و با کشورهای آرژانتین، اروگوئه، پاراگوئه، بولیوی، پرو، کلمبیا، ونزوئلا، سورینام و گویان مرز مشترک دارد. همچنین این کشور دارای طیف متنوعی از حیات‌وحش، اکوسیستم‌ها و منابع طبیعی در زیستگاه‌های حفاظت‌ شده است. از برزیل به عنوان یک قدرت جهانی در حال ظهور و یک ابرقدرت بالقوه نام برده می‌شود. تولید ناخالص داخلی اسمی این کشور در سال 2020 دوازدهمین تولید ناخالص داخلی بزرگ جهان و هشتمین از نظر برابری قدرت خرید (PPP) بود. به منظور بررسی روابط دو جانبه ایران و برزیل، در آخرین روز حضور سفیر برزیل در تهران فرصتی فراهم شد با وی گفتگویی داشته باشیم که در ادامه می خوانید.

گفتگوی اختصاصی آوا دیپلماتیک با آقای لودمار گونسالوس دی آگیارنتو، سفیر برزیل در ایران

 حضرتعالی از زمانی که رونوشت استوارنامه خود را در تاریخ 14 مارس 2021 به وزیر امورخارجه وقت ایران تحویل دادید تا امروز که پایان ماموریت شما در تهران محسوب می شود، مهمترین دستاورد شما شامل چه موضوعاتی می شود؟

در واقع امروز آخرین روز حضور من در تهران است. من امشب دارم به برزیل برمی گردم. به نظرم، تنها موضوع دستاورد نیست. چیزی که به آن معتقدم این است که من کار سفرای قبلی را ادامه دادم. با ارتباط خوبی که با مقامات دولتی، بخش خصوصی و تجار داشتیم، توانستیم به افزایش و تنوع بخشی روابط با ایران ادامه دهیم.

حرف مهم برای گفتن این است که امسال می خواهیم یکصد و بیستمین سالگرد روابط بدون وقفه بین برزیل و ایران را جشن بگیریم. در تمام این مدت ما همیشه یک رابطه عمل گرایانه و متقابلا محترمانه با ایران داشته ایم. حتی در طول تحریم ها، ما به ایران پشت نکردیم و فکر می کنم ایران قدردان این موضع ما است.

حضرتعالی در جلسه رای اعتماد در کمیته روابط خارجه سنای برزیل از توسعه روابط تجاری با ایران و نیز موضوع حقوق بشر به عنوان اولویت های ماموریت خود نام بردید. تا چه اندازه به اولویت های مورد نظرتان دست پیدا کردید؟

علاقه مند نیستم که درباره دستاوردها صحبت کنم. همیشه بحث کار گروهی مطرح است، فقط من نیستم بلکه سفارت و کارکنانش و وزارت خارجه نیز نقش دارند. سایر وزارت خانه ها در برزیل و جامعه بازرگانان نیز مشارکت دارند. از طرف ایران نیز، سفارت ایران در برزیل، وزارت امور خارجه، وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان پارلمان و دیگران نیز دخیل هستند. آنچه به دست آمد دستاورد همگی و حاصل تلاش جمعی تمام سازمان ها و نهادها و افرادی بود که در روابط دوجانبه مشارکت داشتند.

آخرین آمار و مبادلات تجاری مابین ایران و برزیل به لحاظ حجمی و ارزش دلاری چه میزان است؟

باعث خوشحالی من است که می بینم صادرات ما به ایران در سال گذشته بیش از دو برابر شده است. در سال 2021، تجارت مستقیم دوجانبه 1.9 میلیارد دلار بود. سال گذشته تجارت ما به 4.2 میلیارد دلار افزایش یافت. 95 درصد از تجارت دوجانبه به نفع برزیل است. اگر تجارت غیر مستقیم از طریق کشورهای ثالت مثل ترکیه، عمان، امارات و حتی سوئیس را لحاظ کنیم، تجارت ما در سال گذشته به رقمی فراتر از 7 میلیارد دلار رسید. البته این آمار متاثر از جنگ اوکراین و افزایش قیمت کالاها و مواد پتروشیمیایی و غیره نیز بود. با این حال، بدون احتساب این افزایش قیمت، از لحاط حجمی حدود 50 درصد افزایش واقعی صادرات داشتیم.

می دانیم که ممکن است چنین افزایشی هر سال اتفاق نیافتد اما امیدواریم که با حصول توافق برجام یا هر توافقنامه دیگری که حداقل بخشی از تحریم های یکجانبه ایالات متحده را لغو کند، بتوانیم در چند بخش دیگر تجارت و همکاری داشته باشیم. موارد زیادی وجود دارد که می توان از برزیل به ایران و از ایران به برزیل تجارت کرد اما اکنون به دلیل تحریم ها این امر غیر ممکن است.

آیا توافق موقتی که بین ایران و آمریکا و همینطور کشورهای اروپایی در حال پیگیری است می تواند بر روابط بین ایران و برزیل نیز تاثیر گذار باشد؟

قطعا. بخش‌های زیادی وجود دارد که به دلیل تحریم‌ های ثانویه آمریکا اکنون نمی ‌توانیم در آنها با ایران تجارت کنیم. با رفع تحریم ها، نه تنها برزیل که همه شرکای ایران خواهند توانست در حوزه ها و بخش های مختلف با ایران تجارت کنند. این همان چیزی است که ما به آن امیدواریم.

نه تنها از لحاظ محصولات و بخش ها، بلکه قیمت ها نیز تغییر خواهد کرد. با وجود آنکه دو کشور خیلی بهم نزدیک نیستند، توانسته ایم به این سطح از تجارت برسیم. اگر هزینه پرواز کاهش یابد یا اگر بتوانیم خط دریایی یا پرواز مستقیم بین برزیل و ایران برقرار کنیم که هم اینک از انجام آن منع شده ایم چون نمی توانیم به هواپیماها و کشتی های شما سوخت رسانی کنیم، قطعا از قیمت ها کاسته می شود. ما واقعا امیدواریم که شما به توافق برسید چون این امر نه فقط به نفع ایران بلکه به نفع همه شرکایش نظیر برزیل است.

به تازگی محموله کشتی کنجاله سویا برزیلی در بندر امام خمینی ایران تخلیه شده است. این در حالی است که شما اشاره کردید که خط کشتیرانی بین دو کشور برقرار نیست. در این مورد توضیح می دهید؟

البته که خط کشتیرانی وجود دارد اما یک خط مستقیم رایج نیست. منظورم این است که بعضی از حمل و نقل ها زمانی که تجارت تهاتری داریم مستقیم است اما در بیشتر موارد این ارتباط غیر مستقیم است. کشتی های برزیلی قبل از آمدن به ایران به کشورهای دیگر می روند و کشتی های ایرانی نیز قبل از آمدن به برزیل به کشورهای دیگر مثل امارات و عمان می روند.

نظر شما در موضوع حقوق بشر در ایران چیست؟

به حقوق بشر اشاره کردید. سیاست خارجی ما نه بر پایه ایدئولوژی که بر پایه اصول تاریخی ما بنا شده است. البته در زمان دولت گذشته تغییراتی صورت گرفت. حتی در طول آن زمان نیز با وجود اختلافات ایدئولوژیک، رابطه ما با ایران عملگرا باقی ماند.

بارزترین مثال، سفر وزیر سابق کشاوری برزیل خانم ترزا کریستینا به ایران در فوریه سال گذشته است. آن اولین سفر یک مقام بلند پایه برزیلی در سطح وزیر به ایران از سال 2018 بود.

بگذارید به موضوع حقوق بشر که شما اشاره کردید برگردم. از آنجایی که سیاست خارجی ما مبتنی بر اصول است، ما به طور ویژه کشور خاصی را مخاطب قرار نمی دهیم. ما معمولا در سازمان ها و آژانس های بین المللی به مسائل جهانی حقوق بشری و دفاع از اصول کلی آن می پردازیم.

البته که برزیل و ایران در همه مسائل حقوق بشری یا موضوعاتی که ممکن است شما به آن اشاره کنید، با یکدیگر توافق نظر ندارند؛ همان گونه که ما با هیچ کشور دیگری توافق صد در صدی نداریم.

اگر شما تمایل دارید به این نکته هم اشاره کنید که دو کشور در چه موضوعاتی توافق ندارند.

تمایل دارم تا درباره اصول صحبت کنم. ما در زمینه حقوق بشر هرگز انگشت اتهام به سمت ایران یا هیچ کشور دیگری نمی گیریم. در این باره حرف هایمان را در آژانس های سازمان مللی که با حقوق بشر سروکار دارند می زنیم.

در داخل آن آژانس ها ما از مواضع تاریخی خود در مورد حقوق بشر دفاع می کنیم. با این وجود ما هرگز به اخراج کشوری از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد و غیره رای نمی دهیم؛ همانگونه که در پرونده روسیه و پرونده ایران این کار را نکردیم. حتی اگر در موضوعات و یا وقایع خاصی نظر مخالف داشته باشیم، به اعتقاد ما سازمان های بین المللی برای گفتگو و تلاش برای دستیابی به اجماع و تلاش برای نزدیک‌ تر کردن کشورها به موضع ما در مورد موضوعات خاص ایجاد شده اند.

مثالی می زنم از مسائل حقوق بشری که به آن اشاره کردید. برزیل با مجازات اعدام مخالف است. ما در برزیل حکم اعدام نداریم و در سازمان های بین المللی و شورای حقوق بشر از این موضع دفاع می کنیم که در هیچ کشوری نباید حکم اعدام وجود داشته باشد. ایران دیدگاه متفاوتی دارد.

نه فقط ایران بلکه ده ها کشور هستند که مجازات اعدام در آنها اجرا می شود. مجازات اعدام در سیستم قانونی آنها امری نرمال است، مثلا در ایران، در چین و در ایالات متحده. بنا به دلایل گوناگون آنها این کار را می کنند اما برزیل هرگز در قطع نامه یا ابتکار عملی که ایران، چین یا آمریکا را برای اجرای حکم اعدام محکوم کند، شرکت نخواهد کرد. ما به طریق دیپلماتیک سعی می کنیم ایران، چین، آمریکا و سایر کشورهایی که مجازات اعدام دارند را متقاعد کنیم که از دست از این کار بکشند.

ما همیشه دنبال گفتگو و اجماع هستیم نه تقابل. برای ما، چند جانبه گرایی ستون سیاست خارجی است. این همان جایی است که دیپلماسی باید کارکرد داشته باشد تا در زمینه های مختلف پیشرفت حاصل شود. اگر کشورها و دولت های مختلف با مواضع متفاوت در سازمان های بین المللی وجود نداشتند، اصلا چرا باید این سازمان ها وجود داشته باشند. در غیر این صورت باشگاه همفکران تشکیل می شد که منظور از چند جانبه گرایی این نیست.

اجازه دهید به روابط با ایران بازگردیم. سیاست برزیل همان سیاستی است که در قبال هر کشور دیگری که با آن رابطه دیپلماتیک دارد، اجرا می شود. مخالفت های ما در مسائل خاص مثل مجازات اعدام، مانع از یافتن سایر نقاط مشترک همکاری نمی شود. کاری که ما در برزیل می کنیم این چنین است؛ سعی می کنیم بر روی موضوعاتی که مخالفیم بحث کنیم و در موضوعاتی که امکان همکاری وجود دارد به اجماع برسیم.

 سفارت برزیل در ایران ویزای رایگان بشردوستانه به اتباع افغانستانی می دهد. آیا سقف مشخصی برای صدور این ویزای بشردوستانه وجود دارد؟

در برزیل، زمانی که پای یک وضعیت اضطراری بشردوسانه در میان است، ما کاری به اعداد و محدودیت ها نداریم. ما با وضعیت و بحران های انسانی سروکار داریم و نوع اقدام ما به آن کشور و وضعیتش و ظرفیت برزیل برای پذیرش مردم به دلایل بشردوستانه، بستگی دارد.

در خصوص اعطای ویزا به دلایل بشردوستانه در بحران های خاص، ما در برزیل نه یک سیاست دولتی که یک سیاست حاکمیتی داریم. با توجه به ظرفیت هایمان ما در برزیل همچنان پذیرای افرادی از هائیتی، ونزوئلا، بولیوی، از کشورهای آفریقایی همچون آنگولا، از خاورمیانه همچون سوریه و اخیرا از افغانستان و اوکراین هستیم. در هر موقعیتی ما سعی می کنیم بسته به توانایی های خود در آن زمان، به افراد نیازمند کمک کنیم.

سفارت برزیل در تهران طی یک سال گذشته چه تعداد ویزای بشردوستانه برای اتباع افغانستانی صادر کرده است؟

از زمانی که طالبان قدرت را در دست گرفت، می توانم بگویم که با تقریبا هشت هزار افغان مصاحبه کرده ایم. حدودا پنج هزار ویزا اعطا کردیم و حدود دو هزار ویزای اعطایی دیگر نیز کارهایش در برزیل در حال انجام است. ما سفارت کوچکی هستیم و با وجود حمایت پرسنلی که از برازیلیا به ما ملحق شدند، همچنان کار خیلی سخت است که دلیلش را به شما توضیح خواهم داد.

بر اساس فرمانی که با روی کار آمدن طالبان برای ما صادر شد، ما موظف هستیم هر شهروند افغان را که به ما مراجعه می کند، مصاحبه کنیم. از ژانویه تا اواسط ژوئن سال 2022، بیش از یازده هزار تبعه افغان از ما درخواست مصاحبه و ویزا کردند. وقتی ما با این میزان از درخواست مواجه شدیم، خیلی نگران شدیم چون امکان پردازش امور و پذیرفتن این افراد حتی با وجود نفرات بیشتر محدود بود. حداقل برای چهار روز در هفته، ما روزانه پذیرای سی تا پنجاه خانواده بودیم.

وقتی که درخواست ها به یازده هزار تا رسید، تصمیم گرفتیم تا زمانی که بتوانیم با همه خانواده هایی که پیش تر درخواست کرده اند مصاحبه کنیم، پذیرش درخواست های جدید را متوقف نماییم. به تمام افرادی که درخواست ویزا کردند به طور خودکار پاسخ داده شد که تا زمان انجام مصاحبه یازده هزار نفر قبلی منتظر بمانید. بعد از آن یازده هزار درخواست، چهل هزار درخواست دیگر دریافت کردیم که تا زمان اتمام کار درخواست های قبلی آنها را نپذیرفتیم. بعد از مصاحبه بیش از هشت هزار نفر، آنهایی را که امروز مصاحبه می کنیم، ماه مارس سال گذشته درخواست فرستاده اند. می بینید که بیش از یک سال طول می کشد تا افراد را برای مصاحبه بپذیریم. بعد از آن نیز باید درخواست آنها را بررسی کنیم و منتظر تایید ویزای آنها از برزیل باشیم. بنابراین فرآیند این ویزا از آنجایی که بسیاری از افراد متقاضی آن هستند، بسیار طولانی است.

تا جایی که من خبر دارم، اکنون برزیل تنها کشوری در ایران است که این ویزا را به طور عام اعطا می کند. منظورم این است که ما نمی گوییم این گروه یا آن گروه را انتخاب می کنیم. مشکلی که ما داریم این است که سفارتخانه دیگری وجود ندارد که ویزا را به شکل ما اعطا کند.

آنها شاید ویزا را به گروه یا افرادی که برای آن کشور کار کرده اند، می دهند. و دیگر این که ما باید کار ویزا را به ترتیب زمان انجام دهیم. به جز مواردی استثنا که قصد ندارم به آن اشاره کنم، ما نمی توانیم کسی را که امروز مقابل سفارت ایستاده است مصاحبه کنیم چون هنوز باید افرادی را مصاحبه کنیم که در ماه مارس سال گذشته درخواست داده اند.

این معضلی است که ما در مقابل سفارت داریم چون متقاضیان ویزا این مطلب را نمی دانند یا گمان می کنند اگر مقابل سفارت بایستند زودتر مصاحبه می شوند. این داستان هر روز ما است. بعضی اوقات بیش از دویست نفر مقابل سفارت حضور دارند که می خواهند مصاحبه شوند اما این اتفاق نخواهد افتاد چون ما فهرست افراد را بر اساس تاریخی که درخواستشان را فرستاده اند در اختیار داریم.

برخی از کشورها از جمله کانادا و استرالیا ویزای بشر دوستانه را به اتباع ایرانی می دهند. آیا این مورد جزو برنامه دولت و سفارتخانه برزیل قرار ندارد؟

البته که خیر. ما گمان نمی کنیم که ایران درگیر بحران انسانی باشد که ما را مجاب کند ویزای بشردوستانه به ایرانی ها اعطا کنیم. آن کشورها شاید ویزا را بنا به دلایل خاص یا به گروه های شغلی خاص اعطا می کنند که من اطلاعی ندارم اما ما این کار را نمی کنیم.

ما همچنان ویزای گردشگری، ویزای دانشجویی و ویزای تجاری را در کمترین زمان ممکن به ایرانی ها می دهیم. اگر مسئله صدور ویزا برای افغانستانی ها نباشد، این کار خیلی سریع انجام می شود.

برای پایان دادن به موضوع افغان ها، باید اشاره کنم که نه تنها من بلکه حتی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نیز سیاست دولت ایران در پذیرش مردم افغانستان را تحسین کرده است. هم اکنون بالغ بر پنج میلیون پناهنده افغانستانی در ایران به صورت قانونی یا غیر قانونی و با حمایت بسیار اندک جامعه بین المللی و سازمان های بین المللی زندگی می کنند. بلاشک، ایران یکی از کشورهایی است که به بهترین شکل پذیرای پناهندگان در سرزمین خود است. بنابراین ما باید ایران را به خاطر مواضع انسان دوستانه اش در قبال مردم افغانستان ستایش کنیم.

با وجود پنج میلیون پناهنده افغان در اینجا و بحران انسانی که آنها در افغانستان با آن مواجه اند، به راحتی می توان فهمید که چرا هر روز شاهد حضور افغانستانی های بسیار زیادی در مقابل سفارت هستیم.

البته ما از شدت بحران انسانی در افغانستان آگاه هستیم و با اعطای ویزای بشردوستانه همبستگی خود با آنها را نشان می دهیم، اگرچه که هرگز این امکان را نداریم چند میلیون ویزا به پناهندگان افغان اعطا کنیم. پنج سفارتخانه برزیل در کشورهای مختلف ویزای بشردوستانه اعطا می کنند اما سفارتخانه های اصلی اینجا در تهران و در اسلام آباد است.

سفارت برزیل در ایران طی سال گذشته چه تعداد ویزای گردشگری و تجاری برای اتباع ایرانی صادر کرده است؟

تعداد ویزاها بسیار اندک است. ما باید یکدیگر را بهتر بشناسیم. به خاطر بعد مسافت بین برزیل و ایران، مردم معمولا ترجیح می دهند به مقاصد نزدیک تر سفر کنند. نوروز سال گذشته بیش از یک هزار ایرانی به برزیل رفتند. نوروز امسال به جهت قیمت بلیط هواپیما این عدد به 551 رسید. در کل تعداد ایرانی هایی که طی یک سال از برزیل بازدید می کنند بیش از دو هزار نفر نمی شود که این عدد بسیار کمی است.

به تازگی چین و برزیل در مورد کنار گذاشتن دلار در مبادلات تجاری خود توافق کرده اند. آیا چنین اراده ای در برزیل وجود دارد تا دلار در مبادلات تجاری با ایران کنار گذاشته شود؟

ما مبادله با دلار را کنار نگذاشته ایم. این موضوع هنوز در حال مذاکره است و یک امکان می باشد. استفاده از سایر ارزها در کنار دلار به دلیل وضعیت جغرافیایی سیاسی، یک روند جهانی است.

این امر بحث امروز است، چندین سال است که این اتفاق دارد می افتد. اکنون ما شاهد حضور کشورهای دیگری چون چین و هند هستیم که در عرصه اقتصاد حائز اهمیت تر شده اند. به نظر من روش های مختلف بیشتری برای تجارت و پرداخت به وجود خواهد آمد علی الخصوص که ایالات متحده تحریم هایی را علیه کشورهای مختلف اعمال می کند.

دولت فعلی برزیل حاضر نشد بیانیه محکومیت تهاجم روسیه علیه اوکراین را امضا کند و اعلام کرد ما با آمریکا همراهی نخواهیم کرد. به نظر می رسد که آقای داسیلوا در موضوعات بین المللی مانند جنگ روسیه و اوکراین وارد تقابل با آمریکا شده است.

اصلا این طور نیست. مجددا می گویم که سیاست خارجی ما بر اساس اصول است. ما از اخراج روسیه از شورای حقوق بشر حمایت نکردیم اما از طرف دیگر تهاجم روسیه علیه اوکراین را در شورای امنیت سازمان ملل محکوم کردیم. بنابراین مواضع ما اصولی است. ما مخالف نقض قوانین بین المللی با تهاجم به کشورهای دیگر هستیم.

ما طرفدار حفظ تمامیت ارضی همه کشورها هستیم اما در عین حال مخالف تحریم های یکجانبه و تحرکات برای اخراج کشورها از سازمان های بین المللی می باشیم.

در خاتمه می گویم که ما به دنبال گفتگو هستیم. معتقدیم که این درگیری باید پایان پذیرد و طرفین باید در مورد این درگیری که فقط به مردم آسیب می زند و همان گونه که می دانید ریشه یک بحران انسانی بزرگ شده است، به اجماع برسند.

ما مخالف تهاجم هر کشور به هر کشور دیگری هستیم. ما فقط تابع تصمیماتی هستیم که توسط سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ شده باشد چرا که ما عضوی از سازمان ملل هستیم و باید تابع تصمیمات شورای امنیت و مجمع عمومی باشیم.

آیا زمان پایان جنگ روسیه و اوکراین قابل پیش بینی است؟ آیا شاهد یک جنگ فرسایشی خواهیم بود؟ تحلیل شما چیست؟

فکر می کنم این سوال را باید از رئیس جمهور پوتین، رئیس جمهور اوکراین و همه کشورهای دخیل در مذاکرات بپرسید. آینده پژوهی در روابط بین الملل وجود ندارد. هیچ کس سقوط دیوار برلین را تا زمانی که آن اتفاق افتاد پیشبینی نمی کرد.

البته هیچ کس هم پیش بینی نمی کرد در شرایطی که روسیه تلاش می کرد با حمله به اوکراین، ناتو را از مرزهای خود دور نگه دارد، کشور فنلاند که هم مرز با روسیه است عضو ناتو شود.

بله، و شاید سوئد نیز به ناتو ملحق شود.

بله همین طور است. سوئد هم فرآیند الحاق به ناتو را پیگیری می کند و البته باید حمایت کشور ترکیه را نیز جلب کند.

بله، دلیل آن وجود برخی سازمان ها در سوئد است که ترکیه آنها را در لیست تروریستی قرار داده است.

حضرتعالی در دیدار با مقامات ایرانی بر اهمیت دیپلماسی غذایی تاکید کرده اید. آیا برنامه مشخص و مدونی در این زمینه بین دو کشور وجود دارد؟

چیزی که ما در برزیل داریم موضوع امنیت غذایی بین المللی است. این امر تنها به ایران مربوط نمی شود. ما حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان را با کالاهای خود تغذیه می کنیم. یکی از نگرانی های برزیل و به ویژه دولت حاضر بحث امنیت غذایی است.

اگر بتوانیم از کشورهای دیگر در راه کاهش ناامنی غذایی حمایت کنیم و سازمان های بین المللی نظیر فائو و بقیه نیز برای کاهش گرسنگی و ناامنی غذایی در جهان ترتیباتی بین المللی اتخاذ کنند، برزیل حتما پای کار می ایستد. اطلاع دارید که با جنگ اوکراین ما شاهد ناامنی غذایی بیشتر و ناامنی انرژی بیشتری هستیم. این دو موضوع بهم مرتبط اند.

کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای توسعه یافته بیشتر متاثر شدند. چندین کشور همچون یمن به خاطر این جنگ با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند. بنابراین کشورها و دولت ها باید به عواقب سیاست هایشان توجه کنند زیرا هر چه بیشتر این پیامدها، پیامدهای جهانی هستند.

آیا برزیل می تواند جای خالی اوکراین را در تامین امنیت غذایی جهان پر کند؟

جای خالی را که نه چون ما همه محصولاتی را که بقیه کشورها تولید می کنند، تولید نمی کنیم. مثلا، محصول اصلی که روسیه و اوکراین تولید می کنند گندم است، درحالی که ما به اندازه کافی گندم تولید نمی کنیم و وارد کننده آن هستیم. بنابراین پاسخ این سوال به نوع محصول و ظرفیت تولیدی برمی گردد که آن خود متاثراز شرایط آب و هوایی، سرمایه گذاری ها، قیمت و غیره می باشد.

همچنین اوکراین یکی از بزرگترین تولید کنندگان ذرت در دنیا بود که هم اکنون ثبات این بازار نیز بهم ریخته است.

ما نیز ذرت تولید می کنیم و دومین یا سومین تولید کننده بزرگ ذرت در جهان هستیم.

اجازه دهید به حوزه همکاری های علمی و دانشگاهی بین ایران و برزیل بپردازیم. چه تعداد دانشجوی ایرانی در حال تحصیل در برزیل هستند؟ همکاری های دانشگاهی دو کشور در چه وضعیتی قرار دارد؟

ما پذیرای دانشجویان ایرانی به ویژه در مقطع تحصیلات عالی و در رشته های مهندسی هستیم اما تعداد آنها بسیار محدود است. تعداد دانشجویان برزیلی در اینجا نیز با انگشتان یک دست قابل شمارش است.

به دلیل کارزار انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته و تغییر دولت، متاسفانه کارها کندتر از آنچه گمان می کردم پیش رفت؛ با این وجود ما با چندین دانشگاه نظیر دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه کاشان و دانشگاه اهل البیت ارتباط برقرار کردیم. همچنین من سفری به قم که طلبه های برزیلی در آنجا علوم دینی تحصیل می کنند، داشتم. ما واقعا باید این تبادلات را افزایش دهیم.

به اعتقاد من مانع اصلی برقراری ارتباط بین برزیل و ایران بعد مسافت نیست، عدم شناخت از کشورهای یکدیگر است. اگر بخواهم مطلب را خیلی ساده بیان کنم، درست شبیه این است که اکثر برزیلی ها فکر می کنند که شما در صحرا شتر سواری می کنید چون آنها تفاوت بین کشورهای خاورمیانه را نمی دانند.

متقابلا ممکن است شما نیز فکر کنید که برزیل تنها به کارناوال ها و فوتبال بازی کردن در سواحل و جنگل آمازون معطوف می شود و تنوع در برزیل را نشناسید و فکر کنید که تمام آمریکای لاتین یکسان است که این طور نیست. حتی در داخل ایران و در داخل برزیل ما بسیار متنوع هستیم. از این عدم شناخت باید کاسته شود.

ما در زمینه های ورزشی و فرهنگی چیزهای زیادی داریم که به هم پیشنهاد دهیم. شما حداقل شش هزار سال تاریخ تمدن دارید که ما نداریم یا شاید هم داریم چرا که قبل از آمدن اروپایی ها ما مردمان بومی را داشتیم. ما چیزهای زیادی برای به اشتراک گذاشتن و تبادل در زمینه های علمی و فرهنگی و ورزشی داریم. چندین بازیکن و مربی برزیلی اینجا درایران حضور دارند. بیایید سعی کنیم از 120 سال روابط برای بیشتر نشان دادن کشورهایمان به یکدیگر حسن استفاده را ببریم.

اطمینان دارم که جانشین من تمام کارهایی که من و سفرای قبلی در اینجا توسعه دادیم را ادامه خواهد داد و همکاری نزدیکی با سفارت ایران در برزیل و مقامات ایرانی خواهد داشت. امیدوارم سفیر بعدی تا تاریخ 16 ژوئن اینجا باشد، این زمانی است که ما در واقع 120 سال روابط دوجانبه را جشن می گیریم.

مطمئنم وقتی او به تهران بیاید خیلی خوشحال خواهد بود و برداشت بسیار مثبتی از ایران خواهد داشت. من هیچ شخص، دیپلمات یا گردشگری را نمی شناسم که به ایران آمده باشد و به شکل مثبتی توسط کشور شما شگفت زده نشده باشد. هر کس که ایران را ترک می کند با ناراحتی ایران را ترک می کند چون تجربه خیلی خوبی از اینجا به خصوص به خاطر مردمانش به دست آورده است. شما مردم بی نظیر و مهربانی دارید. ایرانی ها بسیار خوب از خارجی ها استقبال می کنند.

می خواهم مصاحبه ام را با گفتن این جمله تمام کنم؛ آبادان برزیلته!

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin