سفیر آفریقای جنوبی در ایران طی گفتگوی اختصاصی با آوا دیپلماتیک، تحریم های آمریکا علیه ایران را بزرگترین چالش در روابط دو کشور و همینطور مانع اصلی سرمایه گذاری در پروژه های مشترک می داند. آقای کومالو در این گفتگو ضمن اشاره به عدم تضمین آمریکا درباره خروج مجدد از توافق هسته ای با ایران، راهکار پیشنهادی خود را جهت احیای برجام مطرح کرد و ابراز امیدواری نمود تا روابط ایران و آفریقای جنوبی بیش از پیش گسترش پیدا کند.


گفتگوی اختصاصی آوا دیپلماتیک با آقای ویکا مازوی کومالو، 
سفیر آفریقای جنوبی در ایران

از زمانی که حضرتعالی به عنوان سفیر آفریقای جنوبی در ایران منصوب شدید تا کنون کدام پروژه های اقتصادی مابین دو کشور به بهره برداری رسیده است؟

آفریقای جنوبی و ایران همچنان به تعامل و جستجوی طیف متنوعی از فرصت های اقتصادی من جمله در بخش انرژی و به ویژه انرژی های تجدید پذیر، بهداشت، کشاورزی، آب و فاضلاب، میراث فرهنگی، گردشگری، علم و فناوری، آموزش و پروش، و محیط زیست ادامه می دهند البته اینها تنها چند مورد بودند که نام بردم.

با وجود سازوکاری به نام کمیسیون مشترک همکاری که در سال 1995 توسط دو کشور به وجود آمد، این تعامل توسط یک مکانیسم سیاسی ساختارمند و گسترده، کمک و پشتیبانی بیشتری می شود. کمیسیون مشترک به ریاست وزرای مسئول امور خارجه می باشد و تعاملات سیاسی و اقتصادی بین دو کشور را هدایت می کند.

متاسفانه همه گیری کووید و شرایط دشوار بین المللی باعث شده تا برخی از اهداف مد نظر همچون افزایش تجارت سالانه به 2 میلیارد دلار در چارچوب های زمانی هدف گذاری شده، محقق نشوند.

ما هچنان از اشاره به مجموعه MTN به عنوان بزرگترین سرمایه گذار آفریقای جنوبی در جمهوری اسلامی با داشتن سهم قابل توجهی در بخش مخابرات ایران، افتخار می کنیم.

عدم پیوستن ایران به FATF بر روابط اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی چه تاثیری داشته است؟

 عدم پیوستن ایران به FATF و قرار گرفتن آن در لیست سیاه توسط کار گروه ویژه، هیچ تاثیر منفی واقعی بر روابط ایران و آفریقای جنوبی نداشته است. همان طور که به درستی می دانید، هدف این سازمان تنظیم استانداردهای بین المللی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است.

همکاری و انطباق با این هنجارها و استانداردهای تعیین شده جهانی، شناسایی و حذف این گونه از تخلفات جنایی را برای کشورها آسان می کند.

آفریقای جنوبی دارای یکی از پیشرفته ترین بخش های مالی در جهان است. این کشور همواره به دنبال پیروی از استانداردهای بین المللی پذیرفته شده در FATF است.

تا چه اندازه به احیای برجام یا تدوین توافق نامه جدید خوش بین هستید؟ مقامات ایرانی نگران هستند در صورت بازگشت آمریکا به برجام امکان خروج دوباره دولت آینده آمریکا از این توافق وجود دارد. دیدگاه شما در این مورد چیست؟

آفریقای جنوبی موضع خود را مبنی بر لزوم پایبندی همه طرف های برجام به تمام تعهدات خود در این معاهده، حفظ کرده است. با این حال، با فرآیندهای فعلی و مذاکرات در حال انجام، امیدواریم توافقی حاصل شود که منفعت اقتصادی برای جمهوری اسلامی داشته باشد.

این مسئله که آیا ممکن است ایالات متحده در آینده از هر توافقی خارج شود یا نه، تصمیم ایالات متحده است و با توجه به سیستم حقوقی و سیاسی آنها، ارائه هر گونه تضمین می تواند دشوار باشد.

یکی از راه های دور زدن چنین خطری می تواند این باشد که در هر توافق جدید، یک فرآیند خاص خروج با اعلان یا دوره های زمانی یا چنین چیزی گنجانده شود تا این اطمینان به دست آید که هر گونه خروج به شکل یک فرآیند خواهد بود و نه یک تحول ناگهانی. چنانچه نتوان تضمینی ارائه داد، شاید این مورد بتواند یکی از راه های احتمالی مصالحه باشد.

حجم تجارت خارجی آفریقای جنوبی در سال 2021 چقدر بود؟ در همین سال سهم ایران از تجارت با کشور شما چقدر بود؟

در محاسبه چنین ارقامی از تجارت و صادرات، چالش هایی وجود دارد. با تکیه بر منابع مورد مشورت، رقم تجارت بین آفریقای جنوبی و ایران عددی بین 110 الی 258 میلیون دلار آمریکا بوده است.

آنچه که به وضوح حاکی از بیشتر بودن ارزش واقعی تجارت آفریقای جنوبی با ایران می باشد، این واقعیت است که بسیاری از محصولات از طریق طرف های ثالث به ایران ارسال می شود و بنابراین طبق برخی از آمارها، این اعداد لزوما بازتاب درستی از آمار تراز تجاری آفریقای جنوبی و ایران نیست.

همان طور که پیشتر گفته شد، دو کشور متعهد شده اند مشارکت اقتصادی خودشان را تا سطح 2 میلیارد دلار در سال افزایش دهند. علیرغم عوامل مختلفی که باعث شده تا این اهداف در چارچوب های زمانی پیش بینی شده محقق نشوند، ما به تلاش خود برای رسیدن به این مهم ادامه می دهیم.

مهمترین چالشی که مانع توسعه بیشتر روابط اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک می شود چیست؟

بزرگترین چالش، چارچوب تحریم های ثانویه یکجانبه اعمال شده توسط ایالات متحده آمریکا است. اگر چه دولت آفریقای جنوبی به طور رسمی این تحریم ها را به رسمیت نمی شناسد اما از تاثیر بالقوه آنها بر اقتصاد کوچک و در حال رشدی مانند اقتصاد ما آگاه است. بیشتر شرکت ها، بانک ها و صنایع بزرگ آفریقای جنوبی در سطح جهانی با اقتصاد بین المللی در ارتباط هستند. این شرکت ها در معرض خطر و تحت تاثیر منفی چنین تحریم ها یا لیست های سیاه قرار می گیرند.

پیامد غیر مستقیم تحریم ها و به ویژه تحریم های اعمال شده بر خطوط کشتیرانی و نیز بخش های مالی و بانکی، افزایش هزینه های ناشی از دریافت یا ارسال محصول یا انجام هرگونه تراکنش مالی را در صورت امکان، به همراه دارد. همه این موانع، هزینه انجام تجارت و کسب و کار را افزایش می دهد.

این شرایط باعث شده تا شرکت های خصوصی، در حال حاضر جمهوری اسلامی را به عنوان بازار اصلی خود برای سرمایه گذاری یا تجارت مورد هدف قرار ندهند.

پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور چه زمانی برگزار می شود؟ چه موضوعاتی در دستور کار این کمیسیون قرار دارد؟

پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی به زودی به میزبانی آفریقای جنوبی برگزار خواهد شد. این کمیسیون همچنان سازوکار اصلی ساختار روابط دو جانبه آفریقای جنوبی و ایران است. این کمیسیون شامل طیف گسترده ای از کمیته های فنی است که برای تقویت همکاری در بخش های مربوطه تشکیل جلسه می دهند. بنابراین به مباحث اقتصادی تنها به عنوان یکی از بخش های فنی کمیسیون پرداخته خواهد شد.

سایر زمینه های همکاری که مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت عبارت اند از انرژی، بهداشت، کشاورزی، آب و فاضلاب، میراث فرهنگی، گردشگری، علم و فناوری (نانو تکنولوژی)، آموزش و پرورش، محیط زیست و به ویژه تعمیق روابط و همکاری های اقتصادی.

در دوران همه گیری کرونا وضعیت صدور ویزا برای شهروندان ایرانی چگونه است؟ در چهار ماه ابتدای سال 2022 چه تعداد ویزا صادر شده است؟

آفریقای جنوبی بعد از اعمال قرنطینه سخت در سال 2020، به مانند بسیاری از کشورها، اکثر محدودیت های کرونایی خود را لغو کرده است. علیرغم بسیاری از محدودیت های نادرست اعمال شده بر آفریقای جنوبی به خصوص پس از شناسایی سویه اومیکرون، ما از اکتبر سال 2020 هیچ محدودیت سفری را برای هیچ کشوری اعمال نکرده ایم.

از این رو همه مسافران ایرانی در آفریقای جنوبی مورد استقبال بوده و هستند.

همه گیری کووید-19 تاثیر بسزایی بر گردشگری گذاشته است اما با ابتکارات متنوع از سوی سفارت آفریقای جنوبی و سفارت ایران در پرتوریا و با همکاری مجریان تورهای گردشگری در ایران و بخش گردشگری آفریقای جنوبی، معتقدیم که می توانیم احیا شویم و به سرعت از تعداد گردشگران دوران قبل از کووید عبور کنیم.

در سال 2022 و تا ماه اکتبر، سفارت بیش از 1200 ویزای گردشگری را تایید کرده است البته این عدد شامل تعداد زیادی از سفرهای تجاری یا شغلی یا دانشجویان متقاضی تحصیل در آفریقای جنوبی نمی شود.

موضع دولت آفریقای جنوبی نسبت به حمله روسیه به اوکراین چیست؟

آفریقای جنوبی در “انتخاب” یک طرف، حتی زمانی که تحت فشار قرار گرفت یا انتظار می رفت که دست به انتخاب بزند، بی طرفی را برگزید. با این حال، علنی بیان نکردن موضع در ارتباط با یک طرف، به این معنی نیست که آفریقای جنوبی استفاده از زور یا سایر موارد نقض حقوق بین المللی و حقوق بشر دوستانه را تایید می کند و یا نسبت به یک بحران انسانی رو به رشد بی توجه می ماند.

در همین چارچوب است که آفریقای جنوبی همچنان خواستار توقف فوری خصومت ها و ایجاد تعامل از طریق مجاری دیپلماتیک می باشد. انتظار دیگر این است که سازمان یا سازمان های منطقه ای مرتبط، نقش خود را در حل مناقشه (به جای دامن زدن به آن) و یافتن راه حلی پایدار با در نظر گرفتن نگرانی های همه طرف های درگیر، ایفا کنند.

این حمله چه تاثیری بر امنیت غذایی جهان و آفریقای جنوبی داشته است؟

آفریقای جنوبی هیچ گونه چالش امنیت غذایی مانند کمبود و غیره را تجربه نکرده است. با این حال، ما متوجه زنجیره تامین و فشارهای تورمی ناشی از این درگیری، به ویژه در قیمت مواد غذایی و انرژی شده ایم.

نگرانی هر دولتی، تاثیر این تلاطم ها به ویژه بر افراد بیکار یا آسیب پذیر جامعه است که لزوما ابزار لازم برای مواجهه با افزایش هزینه ها را ندارند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin