نشست «پنج قرن روابط ایران و اتریش» با سخنرانی پروفسور برت فراگنر، ایران شناس معروف اتریش در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.در این نشست پروفسور برت فراگنر، استاد ایران شناسی در دانشگاه آزاد برلین و دانشگاه وین و همچنین پژوهشگر مرکز ایران شناسی در اتریش، دکتر توماس بوکسباوم، سفیر اتریش در ایران، دکتر گئورگ واینگارتنر، رایزن اقتصادی سفارت اتریش و دکتر سعید فیروزآبادی، استاد دانشگاه تهران در دانشکده مطالعات جهان حضور داشتند.
در ابتدا دکتر سعید فیروزآبادی ضمن معرفی میهمانان از خدمات پروفسور فراگنر در زمینه ایران شناسی نیز تقدیر به عمل آورد و در ادامه آقای دکتر محمد رضا دوستی زاده با معرفی گروه مطالعات کشورهای آلمانی زبان و فعالیت های آن انجمن به برگزاری این گونه نشست های علمی تأکید کرد. این گروه در کنار فعالیت های علمی خود در داخل کشور با چند دانشگاه آلمان از جمله دویسبورگ-اسن تبادل آکادمیک دارد و در زمینه مطالعات اتریش نیز خواستار راه هایی برای همکاری شد.
سپس دکتر بوکسباوم با استقبال از این موضوع، آمادگی خود را برای هر گونه برنامه علمی بین دانشگاه تهران و دانشگاه های اتریش اعلام کرد. وی روابط دو کشور را طولانی مدت و بر اساس منافع مشترک مانند روند کنونی خواند. نقش مهم ایران در خاورمیانه و ظرفیت های این کشور در ادامه روابط با اتریش نیز از جمله مواردی بودند که به آن اشاره شد.
دکتر بوکسباوم در ادامه گفت: زمینه های فرهنگی و هنری بسیار زیادی وجود دارد که هر ساله تعداد زیادی میهمان اتریشی را به سوی ایران می کشاند که در این باب دفتر فرهنگی اتریش تلاش زیادی انجام می دهد. زمینه های اقتصادی و بازرگانی زیادی نیز وجود دارد که بسیاری از شرکت های اتریشی را در آن دخیل کرده است، یک نمونه از آن همکاری شرکت اتریشی در ساخت تونل نیایش تهران است.
پروفسور فراگنر نیز در ادامه با بیان اینکه رشته ایران شناسی یکی از رشته های مهم دانشگاهی است و با توجه به این که این رشته از جمله مطالعات بین رشته ای به حساب می آید، حمایت از آن را لازم دانست. از نظر وی مطالعه در مورد ایران با توجه به تاریخ چند هزار ساله آن امری ضروری است، چرا که با مطالعه ایران می توان به مناسبات فرهنگی، تاریخی و سیاسی آن و قلمرو تاریخی اش پی برد.
این ایران شناس معروف اظهار داشت: آغاز روابط ایران و کشور اتریش منافع مشترک این دو کشور بود که با توجه به حمایت ایران در گذشته و نیز حمایت متقابل اتریش این دو کشور سرآغاز روابط خود را مناسبات جنگی و سیاسی دیدند و سپس تبادل فرهنگی ادامه دهنده این راه بود. تأثیرات فرهنگی متقابل و سفرهای جهانگردی نیز بی تأثیر نبودند.
دکتر گئورگ واینگارتنر، رایزن اقتصادی و بازرگانی سفارت اتریش در تهران نیز با اشاره به روابط اقتصادی گسترده دو کشور گفت: اتریش با حجم بالای مناسبات اقتصادی و رتبه رضایت بخش خود در مقایسه با کشورهای همسایه و نیز رقم بیکاری پایین، توانسته روابط خود را با ایران همیشه در سطح خوبی نگه دارد.
وی ایران را بازار مناسبی برای کشور خود دانست و از حضور بیش از 50 شرکت در این کشور خبر داد و افزود: اقلام صادراتی به ایران از کشور اتریش شامل ماشین آلات، لوازم پزشکی و دارویی و در مقابل واردات مواد خوراکی و معدنی، پتروشیمی، فرش و… هستند.
در ادامه این سخنرانی دانشجویان و اساتید گروه مطالعات کشورهای آلمانی زبان سوالاتی در حضور سخنرانان مطرح کردند و ضمن تبادل نظرات، به بررسی نقش این دو کشور در روابط بین الملل پرداختند.
در پایان دکتر بوکسباوم، علاقه و انگیزه دانشجویان گروه مطالعات کشورهای آلمانی زبان را تمجید و از ادامه چنین نشست هایی استقبال کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin