بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران با گدّام دارمندرا سفیر هند دیدار و در راستای توسعه روابط تجاری دو کشور گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، رئیس اتاق تعاون ایران، در این نشست با ارائه گزارشی از توانمندی‌های بخش تعاون به بیان دلایل علاقه‌مندی بخش تعاون ایران برای توسعه روابط خود با کشور هند و به خصوص نهضت تعاون آن کشور پرداخت.

وی با اشاره به اینکه هند به عنوان شریک عمده تجاری ایران در طی سالهای متمادی و به خصوص در شرایط تحریم بوده است، ادامه داد: قدمت طولانی نهضت تعاون در هند و گستردگی بالای آن در این کشور، پیشینه و مشترکات تاریخی و فرهنگی دو کشور، توانمندی بخش تعاون ایران در حوزه‌های مختلف و علاقه‌مندی جهت اشتراک تجارب خود با دیگر کشورها از عوامل مهم برای توسعه روابط تجاری دو کشور است.

وی در بخش دیگری از این نشست از تمایل بخش تعاون ایران برای گسترش روابط خود با اتحادیه ملی تعاونی‌های هند (NCUI) خبر داد و به جایگاه ویژه اتاق تعاون ایران در سطح ملی و بین المللی و حضور آن در بسیاری از مجامع و شوراهای تصمیم‌گیری کشور اشاره کرد.

رئیس اتاق تعاون گفت: با توجه به موقعیت ممتاز بخش تعاون ایران و نیازهای توسعه‌ای متقابل، ما نیازمند توسعه روابط خود با کشور هند هستیم. این موضوع به خصوص در شرایط تحریم و با توجه به اینکه تعاونی‌ها به عنوان کسب و کارهای مردم محور کمتر مورد تحریم قرار می‌گیرند بیش از پیش حائز اهمیت است.

سفیر هند نیز با تأیید سخنان رئیس اتاق تعاون ایران به معرفی توانمندی‌های نهضت تعاون در هند پرداخت. وی با اشاره به قدمت طولانی فعالیت تعاونی‌ها در هند، ادامه داد: در هند تعاونی‌ها با رشته فعالیتهای مختلف حضور دارند که در برخی از آنها بسیار توانمند هستند. از جمله‌ی آنها می‌توان به تعاونی‌ها در حوزه لبنیات و محصولات کشاورزی و ارگانیک اشاره داشت. همچنین هند در توسعه تعاونی‌ها در حوزه صنایع دستی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. علاوه بر این، تعاونی‌های بانوان در هند، اعتبار خوبی به نهضت تعاون در این کشور بخشیده‌اند.

به علاوه سفارت هند از فراهم آوردن زمینه گسترش تعاملات میان اتاق تعاون ایران و اتحادیه ملی تعاونی‌های هند (NCUI) استقبال می‌کند.

در ادامه دارمندرا به مناسبات خوب ایران و هند در سطح کلان و میان دولتهای دو کشور حتی در شرایط تحریم اشاره داشت و آن را فرصت مناسبی برای توسعه تعاملات نهضت تعاون دو کشور بر شمرد. وی گفت: نهضت تعاون ایران و هند در زمینه‌های مختلفی می‌توانند به توسعه روابط تجاری میان یکدیگر بپردازند. از جمله توانمندی‌های بخش تعاون ایران در حوزه مسکن است که می‌توان از تجارب تعاونی‌های مسکن ایران در ساخت مسکن در مناطق روستایی هند بهره‌مند شد. همچنین هند نیازمند کسب تجربه از دیگر کشورها برای تقویت تعاونی‌های اعتبار در این کشور است.

در ادامه رئیس اتاق تعاون ضمن اشاره به فرصت‌های موجود در توسعه روابط میان نهضت تعاون دو کشور، شناسایی نیازهای تجاری طرفین و اطلاع‌رسانی به تعاونگران در دو کشور، اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری، برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های بخش تعاون هر یک از کشورها در کشور مقابل (ایران در هند و هند در ایران) را پیشنهاد داد.

این مقام مسئول همچنین به نیاز هند در حوزه ساختمان، اشاره کرد و ابراز داشت: از جمله فرصت‌های همکاری میان نهضت تعاون دو کشور، در بخش مسکن است که تعاونی‌های مسکن ایران می‌توانند در مناطق شهری و روستایی هند به انتقال تجارب خود بپردازند و در پروژه‌ها مشارکت کنند. تعاونی‌های مسکن ایران در حوزه‌های بازآفرینی بافت‌های فرسوده، بازسازی مناطق مسکونی زلزله زده در مناطق روستایی و به عبارت دیگر در تولید مسکن ارزان قیمت تخصص دارند.

عبداللهی تصریح کرد: دولتها می‌توانند شرایط را برای تبادلات تجاری کالاهای عمده صادراتی و وارداتی نهضت تعاون دو کشور به عنوان مثال در حوزه صادرات پسته ایران به هند از طریق کاهش تعرفه‌های وارداتی فراهم آورند.

در ادامه معاون اقتصادی و امور بین الملل ابراز داشت: می‌توان در راستای توسعه روابط میان نهضت تعاون دو کشور، با برگزاری رویدادهای مشترک و نشست‌های تخصصی به معرفی توانمندی‌ها و شناسایی فرصت‌های تجاری در دو کشور اقدام کرد.

ضیغمی ادامه داد: با توجه به اهمیت توسعه روابط میان تعاونگران و فعالان اقتصادی دو کشور، پیشنهاد می‌شود که علاوه بر تفاهمنامه میان دو دولت در حوزه تعاون، تفاهمنامه‌ای نیز میان اتاق تعاون ایران و اتحادیه ملی تعاونی‌های هند (NCUI) تنظیم و امضا شود.

وی افزود: تعاونی‌های بانوان دو کشور ایران و هند در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد مدلی بهینه برای فعالیت تعاونی‌های بانوان و معرفی آن به اتحادیه بین المللی تعاون (ICA) هستند.

در ادامه مدیران عامل دو اتحادیه پسته و خوراک دام نیز به معرفی توانمندی‌های اتحادیه خود در حوزه تولید و صادرات اشاره داشتند و بر آمادگی خود برای تبادلات تجاری با کشور هند تاکید کردند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin